//
کدخبر: ۳۰۰۸۸۲ //

پرواز گل محمدی و شاگردانش رازهای نهفته در این موفقیت

یحیی گل محمدی و شاگردانش در نیم فصل لیگ بیستم صدرنشین شدند تا هم چنان امید اول قهرمان هستند.

پرواز گل محمدی و شاگردانش رازهای نهفته در این موفقیت
به گزارش فرتاک نیوز،

امین یزدانی؛ شاگردان یحیی گل محمدی پس از آنکه مهم‌ترین بازی فصل خود در فینال لیگ قهرمانان آسیا را دربدترین زمان ممکن به اولسان هیوندای کره جنوبی واگذار کردند،وارد رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشورشدند. گل محمدی که  تیمش با ازدست دادن چند مهره کارساز و تاثیرگذار به ویژه در خط حمله در اولین دیدارش مقابل سایپا بدون گل متوقف شد تا یحیی و هواداران میلیونی پرسپولیس زنگ خطر  را با تمام وجودشان احساس کنند،هرچند آنها در دومین باری نفت آبادان را بردند،اما تنها گل بازی را از روی نقطه پنالتی توسط نعمتی به ثمر رساندند تا ضعف مفرط در خط حمله سرخ پوشان نمایان شود.

پرسپولیسی‌ها در ادامه به جز بردن شهرخودرو، روند نزولی پیدا کرد و چندین بازی پی‌درپی را با تساوی پشت سر گذاشتند تا کم کم از قافله بالانشینان جدول هم فاصله گرفتند،اما بازی‌های عقب افتاده آنها می‌توانست مرحمی بر درد آنها و هوادارانشان باشد که شاید گل‌محمدی بتواند با تغییراتی که در مدل بازی و ترکیبِ تیمش،به ویژه درخط حمله ایجاد کند، مجددا درکورس قهرمانی قرار بگیرد.

اوج بازی فنی و بابرنامه‌ی پرسپولیس پیش از اوج گیریش را باید مقابل استقلال رقیب دیرینه‌اش دید.  شاگردان یحیی به خوبی بازی خود را بر رقیب دیرینه دیکته کردند،اما نداشتن یک تمام کننده قهار باعث شد که پس از خراب کردن چند موقعیت مسلم گلزنی، بازی برده را با خلاقیت بازیکنی چون قائدی با تساوی عوض کنند.عدم استفاده از عالیشاه در دقایق پایانی داربی یکی از انتقاداتی بود که به عملکرد یحیی در اداره و‌کنترل بازی، از سوی کارشناسان وارد شد، زیرا امید عالیشاه یکی از تکنیکی‌ترین و باتجربه‌ترین بازیکنان کنونی پرسپولیس است که به خوبی می‌تواند با تکنیک نابش به اداره وکنترل بازی بپردازد.

یحیی پس از باخت به آلومینیوم اراک درتفکرات تاکتیکی‌اش تجدید نظر کرد و از طرفی مصدومیت کنعانی‌زادگان نیز باعث شد که او دست به تغییراتی درترکیب تیمش بزند.یحیی از کامیابی‌نیا بعنوان مدافع میانی درکنار سید جلال استفاده کرد تا زوج سرلک و نوراللهی که این دومی درفاز تهاجمی تیم ازسوی کادرفنی نقش جدید. در زدن به عمق ایفا می‌کرد در میانه زمین به خوبی هماهنگ شوند. تغییر دیگری که گل محمدی در خط جلویی تیم انجام داد، استفاده از امید عالیشاه بعنوان‌هافبک-مهاجم در کنار امیری بود تا پرسپولیس عملا بدون نوک هدف بازی‌ها را پی بگیرد.

ورود عالیشاه درترکیب و قرار گرفتن‌اش درکنار امیری که بعنوان نوک کاذب ایفای نقش می‌کرد،باعث شد گل محمدی مدل بازی تیمش را به نوعی از ۲-۴-۴ عملا به شکل ۰-۶-۴ درآورد و همین مساله سبب شد که تیم‌ها گیچ و  سردرگم شوند و سبب شد پرسپولیس پنج بازی را پشت سرهم ببرد تا با اختلاف دو امتیاز نسبت به سپاهان و چهار امتیاز نسبت به استقلال، صدرنشین لیگ برتر شود و طبق معمول چند سال اخیر به قهرمانی نیم فصل دست یازد تا هم ازنظر روحی و روانی در بالاترین سطح خود پس از باخت از اولسان قرار گیرد و هم  به تغییراتی که گل محمدی درترکیب تیمش بوجود آورده بود، رابطه مستقیمی داشته باشد.

بدون تردید در این راستا نقش عالیشاه در فاز هجومی پرسپولیس انکار ناپذیر بود، او و امیری دائما جای خود را باهمدیگر عوض می کردند، آنها با جابجایی‌های دائم بیشتر به کناره متمایل می شدند تا بدین شکل عمق خطوط دفاعی حریفان را بشکافند(باز کنند) تا نوراللهی ازپشت به عمق دفاع حریف بزند و بدین ترتیب چند گل پرسپولیس از همین طریق توسط نوراللهی به ثمر رسید. فشار روانی ناشی از دست دادن مفت ومجانی جام  قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا یکی دیگر از عوامل مهم افت تیم پرسپولیس در ابتدای فصل  بود.

سیدجلال حسینی

ناگفته پیداست که نقش سید جلال حسینی بعنوان کاپیتان و بزرگ تیم در زمین نیز ازعوامل تاثیرگذار روند رو به رشد پرسپولیس در چند بازی کلیدی و حیاتی نیم فصل اول بود.او دوگل سه امتیازی مهم را برای پرسپولیس به ارمغان آورد تا ثابت شود هنوز دود ازکنده بلند میشود‌.

دو سمت راست و چپ پرسپولیس که با زوج سازی شیری-نعمتی از راست و به ویژه بازی ترکیبی آقایی-پهلوان درسمت چپ نیز ازدیگر عواملی بود که پرسپولیس را بهتر به گل می رساند، تیم یحیی از همین مسیر به گلهای زیادی دست یافت، کاری که درسال‌های گذشته کم‌تر از پرسپولیس دیده بودیم.

حامد لک نیز که دست ازحواشی هرساله‌اش برداشته، نقشی مهم و حیاتی درغیاب بیرانوند در کلین شیت‌های پرسپولیس ایفا کرد و تا حدودی سوپاپ اطمینان دروازه سرخ‌پوشان درآخرین نقطه دفاعی تیم سرخ پوش تهرانی بود.قطعا با برگشتن ترابی و آل کثیر دست یحیی برای تغییرات  بازتر میشود و می‌توان مجددا پرسپولیس را جدی‌ترین مدعی کسب قهرمانی و به نوعی دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در لیگ برتر این فصل فوتبال کشورمان بدانیم‌.                         

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۰۸۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان