//
کدخبر: ۲۹۱۲۹۷ //

انتشار صحبت‌های جنجالی بازی پاریس باشاک برای اولین بار

شرح کامل مکالماتی که روز سه شنبه باعث نیمه کاره ماندن دیدار دو تیم PSG و باشاک‌شهیر شد و جنجالی بر سر نژادپرستی بوجود آورد فاش شده است.

به گزارش فرتاک نیوز،

لیگ قهرمانان اروپا روز سه شنبه شاهد یکی از جنجالی‌ترین شبهای تاریخ این رقابتها بود. اتفاقی که در پاریس و در استادیوم پارک دو پرنس خانه پاری سن ژرمن افتاد به جنجال زیادی درباره نژادپرستی در فوتبال دامن زد.

با شروع دیدار دو تیم PSG و باشاک‌شهیر ترکیه چند دقیقه‌ای از بازی نگذشته بود که پی‌یر وبو دستیار سرمربی باشاک‌شهیر مدعی شد داور چهارم بازی که اهل رومانی بود خطاب به او از کلمات نژادپرستانه استفاده کرده است. با ورود نیمکت باشاک‌شهیر به غائله کار بالا گرفت و تیم باشاک‌شهیر میدان را به اعتراض ترک کرد. وقتی بازیکنان PSG هم با باشاک‌شهیری‌ها پیوستند بازی در نهایت با کش و قوس‌های فراوان نیمه کاره ماند و یوفا اعلام کرد بازی را روز چهارشنبه با تیم داوری جدیدی برگزار می‌کند. دیداری که دیشب دوباره برگزار شد و با پیروزی 5-1 پاریسی ها به پایان رسید.

رسانه‌ها اما حالا شرح کامل و دقیق مکالماتی که به این جنجال منجر شد را منتشر کرده اند که در ادامه می خوانید:

دقیقه 9:15 اوکان بوروک سرمربی باشاک شهیر از کارت زردی که تیمش دریافت کرده ناراضی است. او از روی نیمکت فریاد می‌زند: " اولین خطا بود. اولین خطا بود. اینکه بسکتبال نیست". داور چهارم که همان کولتسکوی جنجالی است سعی می‌کند او را آرام کند. اوکان به کولتسکو می‌گوید: " اینجا رومانی نیست. ما از ترکیه هستیم".

کولتسکیو در سیستم صوتی داوران: تاوی (سووره، کمک داور بازی)، بهت گفته بودم. این طرف خیلی سرتقه.

دقیقه 13:13 "بهش اخطار بده. به اون سیاهه. نمی شه چنین کاری کرد. بگذار بفهمه کی هستی. همون سیاهه که اونجا است. کسی نمی تونه از این کارها بکنه".

 

این صحبتهای سووره کمک داور بازی است و نه کولتسکو. در تصاویر مشخص است که سووره شخصی را روی نیمکت باشاک شهیر به داور بازی هاته‌گان نشان می‌دهد و معتقد است به دلیل جمع کردن چند نفر از اعضای باشاک شهیر در محوطه فنی باید کارت زرد دریافت کند.

 

بازیکنان در همین لحظه است که فریاد زدن بر سر کولتسکو را شروع می‌کنند. در این لحظات مشخص نیست حرف‌هایی که زده می‌شود از سوی چه کسی و خطاب به چه کسی است. وبو از به کار بردن کلمه "نگرو" عصبانی است. کلمه ای که در زبان رومانیایی به معنای رنگ سیاه است.

وبو خطاب به کولتسکو می‌گوید: " چرا گفتی نگرو؟ چرا می گی نگرو؟ " درحالیکه وبو این جمله را تکرار می‌کند هاته گان داور بازی سعی می‌کند اطرافیان او را آرام کند.

 

بعد از اینکه داوران رومانیایی به بازیکان باشاک شهیر می‌گویند نگرو در زبان رومانیایی به چه معنی است نوبت به نقش آفرینی دمبا با می‌رسد. اوکان هم اعتراضش را شدیدتر می‌کند. دمبا با دائماً این جمله را تکرار می‌کند: " چرا برای اشاره به اون به رنگ پوستش اشاره کردی؟ "

کولتسکو سعی می‌کند به بازیکنان پاری سن ژرمن توضیح دهد که اشاره تنها به رنگ سیاه بوده است. به نظر می‌رسد فضا در حال آرام شدن است.

دقیقه 14:35 صدایی شنیده می‌شود که از نمایندگان یوفا می‌خواهد وارد زمین چمن بشوند.

دقیقه 14:40 "در کشور من، رومانی برامون یعنی کولی. ولی من نمی تونم بگم کولی"

دقیقه 15:25 "اینجا لیگ قهرمانانه نه لیگ رومانی"

دقیقه 15:28 داور بازی هاته‌گان: "رفیق، ما بین خودمون رومانیایی صحبت می کنیم".

دقیقه 15:35 امباپه خطاب به هاته‌گان درباره کولتسکو: " بندازش بیرون"

دقیقه 15:50 هاته‌گان سعی می‌کند به دمبا با توضیح بدهد که نگرو در زبان رومانیایی تنها اشاره به رنگ سیاه است. دمبا با اما اصرار دارد که کولتسکو برای اشاره به وبو به رنگ پوستش ارجاع داده.

دقیقه 16:05 دمبا با برای اولین بار از هم بازی‌هایش می‌خواهد که زمین را ترک کنند.

دقیقه 16:13 امباپه به هاته‌گان: کولتسکو رو بنداز بیرون

 

دقیقه 16:27 اوکان به کولتسکو: "بچه ها قبولت ندارن. ما قبولت نداریم. ما تو رو نمی خوایم. تو نژادپرستی. تو نژادپرستی. اینجا نمی خوایمت"

دقیقه 16:60 دمبا با: " آقای داور، وقتی اون راجع به یک سفیدپوست صحبت می کنه فقط می گه این طرف. ولی وقتی یک سیاهپوست می بینه می گه نگرو"

دقیقه 17:00 هاته گان سعی می‌کند اوکان و دمبا با را قانع کند که کولتسکو از کلمه حساسیت برانگیز نگرو استفاده نکرده است.

دقیقه 17:29 گولبراندسن به توخل: " طرف حرف نژادپرستانه زد". توخل ظاهراً سعی می‌کند بازیکنان را برای ادامه دادن به بازی راضی کند.

 

دقیقه 17:50 از اعضای کادر فنی باشاک شهیر خطاب به هاته گان: " نمی تونیم این رو قبول کنیم. حالا که این کلمه رو گفته لطفاً اخراجش کن و بازی رو ادامه بده".

دقیقه 18:03 هاته‌گان برای نیمار توضیح می‌دهد که نگرو در زمان رومانیایی به چه معنا است

 

دقیقه 18:06 دمبابا به سراغ کولتسکو رفته و می‌گوید: " چرا به جای اینکه بگی اون سیاهه نمی گی اون طرف؟ چرا وقتی یکی سفیدپوسته این رو بهش نمی گی".

دقیقه 18:47 مسئولین بازی وارد زمین شده و با هاته گان و کولتسکو صحبت می‌کنند.

هاته گان: " کولتسکو بهشون بگو دقیقاً چی گفتی"

کولتسکو: " نگرو یعنی سیاه"

دقیقه 22:00 صدایی به رومانیایی که احتمالاً کولتسکو است: " این زبان محاوره ما است. نگرو یعنی سیاه".

 

دقیقه 22:15 بازیکنان باشاک شهیر زمین را ترک می‌کنند. یکی از آنها فریاد می‌زند: " برو به درک". یکی دیگر فریاد می‌زند: " باید احترام بگذاری. این فوتباله".

دقیقه 22:45 هر دو تیم به رختکن هایشان برمی گردند. هاته گان به لئوناردو: " ما ده دقیقه منتظر می مونیم. اگر بخوان بازی رو ادامه بدن به زمین برمی گردیم. نمی دونم. نمی دونم. در صلاحیت من نیست".

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۱۲۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان