//
کدخبر: ۲۸۸۵۶۲ //

نگاهی به حواشی دیدار فولاد - استقلال از محمودفکری تا مهدی هاشمی نسب

خوزستان در دیدار دو تیم فولاد و استقلال تهران در هفته دوم لیگ برتر اتفاقاتی از سوی کادرفنی این تیم ها رخ داد که گویی اصل فوتبال فراموش شده است.

نگاهی به حواشی دیدار فولاد - استقلال از محمودفکری تا مهدی هاشمی نسب
به گزارش فرتاک نیوز،

تیم فولاد خوزستان در هفته دوم لیگ برتر فوتبال کشور در دیداری خانگی رو در روی تیم استقلال قرار گرفت. دیداری که از همان نیمه نخست با تنش و درگیری بین نیمکت دو تیم در واکنش به هر صحنه ای همراه بود. اتفاقاتی که منجر به جریمه نادر غبیشاوی مربی گلرهای فولاد با کارت زرد و اخراج حسین کعبی از نیمکت فولاد شد. حتی در مقطعی از بازی نیز شدت درگیری در زمین به حدی بود که جواد نکونام مجبور شد برای برگرداندن آرامش به بازیکنان دو تیم، وارد زمین شود.

 در این دیدار پر سر و صدا، صحنه ای دیگر نیز رقم خورد که واکنش اهالی فوتبال خوزستان را به دنبال داشت؛ صحنه ای که بی تفاوتی مهدی هاشمی نسب پس از گلزنی شیمبا را نشان داد. شیمبا پس از گلزنی از روی نقطه پنالتی که گل پیروزی بخش فولادی ها در لحظات پایانی بود، به سمت هاشمی نسب می رود ولی این مربی از او درخواست می کند که نزدیکش نشود و احتمالا هاشمی نسب باتوجه به این که در گذشته پیراهن استقلال را به تن کرده بود، قصد حضور در شادی فولادی ها را نداشت؛ رفتاری که با واکنش هواداران تیم فولاد همراه بود و از سوی برخی کارشناسان نیز منسوخ شده و نامناسب تلقی شد.

اما حاشیه های این دیدار پر سر و صدا، به این جا ختم نمی شود. پس از پایان بازی نیز ویدئویی از محمود فکری منتشر می شود که او از الفاظی توهین آمیز نسبت به اعضای تیم فولاد استفاده می کند. رفتاری که کمیته انضباطی هم او را برای ادای توضیحات فرا می خواند تا در مورد توهین او به فولادی ها تصمیم گیری کنند. در بخش دیگری از اتفاقات منتسب به این بازی، درگیری های رسانه ای بین دو باشگاه فولاد و استقلال بود که همچنان ادامه دارد. درگیری هایی که اصل، هدف فوتبال و فرهنگ ایرانی را به حاشیه برده است.

 

زیر سوال رفتن اصل فوتبال با حواشی نیمکت‌ها

کیوان بابادی از مدیران ورزشی فوتبال در گفت و گو با ایسنا، اتفاقات رخ داده در دیدار فولاد و استقلال را روز سیاه فوتبال ایران دانست و اظهار کرد: در شرایطی هستیم که نه تنها ایران بلکه دنیا از بابت شیوع کرونا در وضعیت غم، استرس و نگرانی به سر می برد و در این وضعیت باتوجه به این که فوتبال وجه اشتراک تمام مردم است و می‌تواند خلل موجود از بابت کرونا را پُر کند و برای ۹۰ دقیقه، هیجان، شور و شوق را بین مردم به وجود آورد، نباید در این فوتبال صحنه‌هایی رقم بخورد که باعث دلزدگی تماشاگر در این شرایط خاص کرونایی شود. این موضوع را باید مدنظر داشت که در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی و این که مردم نمی توانند به ورزشگاه بروند، اکنون بیننده تر از قبل فوتبال را تماشا می‌کنند. ضمن اینکه وقتی همه اصرار بر برگزاری فوتبال لیگ یک و لیگ برتر دارند، برای این است که مردم برای ساعتی پای تلویزیون بنشینند و هیجان به مردم القا شود اما می‌بینیم که وجود تنش و چالش روی نیمکت ها که البته امری طبیعی است، به جایی کشیده می شود که اصل فوتبال را زیر سوال برده است.

فولاد نباید به سادگی از بی‌اخلاقی مربیان خود بگذرد

وی ادامه داد: وقتی این تنش و رقابت بین کادر فنی تیم ها جای خود را به بی اخلاقی ها و رفتارهای غیر متعارف می دهد، این بسیار نگران‌کننده است و متاسفانه در دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و فولاد شاهد چنین صحنه های پر از التهاب و بی اخلاقی روی نیمکت تیم ها بودیم. در این دیدار حسین کعبی از روی نیمکت فولاد اخراج شد و نادر غبیشاوی مربی گلرهای فولاد نیز با کارت زرد داور جریمه شد. این چنین صحنه هایی نگران کننده و جای تامل است و مدیریت باشگاه ها نباید به سادگی از آن عبور کنند زیرا ریشه به تیشه فوتبال است.

فولاد خوزستان

نبود نکته فنی در بازی فولاد و استقلال

این مدیر ورزشی عنوان کرد: مبالغ بسیاری از بیت المال صرف دو تیم فولاد و استقلال شده و در فوتبال ایران نیز بیشترین هزینه برای این تیم ها چه از نظر مادی و چه معنوی شده است اما متاسفانه همه دیدیم که دو تیم اصلا فوتبال تماشاگرپسند و فنی انجام ندادند و مطمئنم هیچ بیننده ای در زمین هیچ بازی تاکتیکی و تکنیکی از تیم ها ندید و هر آن چه بود، جنگ روی نیمکت دو تیم بود که این نیز جای بحث دارد زیرا قطعا حواشی این بازی فراموش نمی شود و آثار خوبی به جا نگذاشته است.

 

حرکت منسوخ هاشمی‌نسب

وی در ادامه صحبت های خود به رفتار مهدی هاشمی نسب پس از گلزنی شیمبا پرداخت و گفت: این مهاجم خارجی پس از گلزنی به سمت هاشمی نسب می رود اما او با رفتاری منسوخ شده که متاسفانه صحنه ای زشت را رقم زد و در خاطر مردم خوزستان خواهد ماند، در شادی این بازیکن شرکت نمی کند و از او می خواهد که سمتش نیاید. هاشمی نسب در استانی کاملاً فوتبالی که هوادار آن نیز به خوبی فوتبال را تحلیل می‌کند، اقدام به این حرکت می کند. فولاد خوزستان یکی از پر هوادارترین تیم های فوتبالی کشور است و من این حرکت هاشمی نسب را پوپولیستی می دانم و او این حرکت را انجام داد تا در واقع دل هوادار استقلال را خوش کند، آن هم در حالی که هوادار فولاد را با این رفتار خود اذیت کرد. حرکت هایی که قبلا نیز در زمان بازیگری اش وقتی با لباس پرسپولیس مقابل استقلال بازی می کرد از او دیده بودیم.

مهدی هاشمی نسب

حرکت هاشمی‌نسب کمتر از حرکت فکری نبود

بابادی افزود: در هر صورت این حرکت هاشمی نسب به ذائقه هیچ خوزستانی‌ خوش نیامد و مربی که نان و نمک خوزستانی ها روی سفره اش است نباید مقابل چشم هزاران بیننده تلویزیونی این حرکت منسوخ شده و خارج از عرف را انجام دهد. به نظر من حرکت هاشمی‌نسب، چیزی کمتر از حرکت ناشایست فکری در پایان بازی نداشت. فولاد خوزستان باشگاهی فرهنگی ورزشی است و به هر دلیلی اکنون جایگاه مربیگری در این تیم، نصیب مهدی هاشمی نسب شده است که باید قدر این جایگاه را بداند. همچنین این مربی باید بداند در چه استانی کار می کند. ضمن این که غیرت و تعصب نیمکت باید به بازیکنان منتقل و القا شود و اگر قرار باشد مربی نسبت به موفقیت تیمش هیچ تعصبی نشان ندهد، این در انگیزه بازیکن تاثیر بسیاری خواهد داشت. هرچند هاشمی نسب در حرکتی بدتر، این اقدام خود را از سر خستگی عنوان می کند اما سوالم این است، وقتی او روی نیمکت نشسته است و بازیکن سمت او می آید چه خستگی دارد که به بازیکن می گوید سمت من نیا و برو؟ اظهارات هاشمی نسب را واقعا در نوع خود جالب و توهینی دیگر به مردم خوزستان و پاک کردن صورت مسئله می دانم. ضمن این که از هاشمی نسبی که این همه تعصب تیم استقلال را داشت و حاضر به همراهی بازیکن فولاد در شادی پس از گل نشد، بعید بود که وقتی در دقیقه ۸۸ دانشور بازیکن استقلال به دلیل مصدومیت از زمین بیرون رفت و کادر فنی استقلال متوجه این موضوع نشد، تعصب اش او را وادار نکرد که این موضوع را به نیمکت استقلال که از مصدومیت بازیکن خود بی اطلاع بودند، اطلاع دهد.

فوتبال ایران باید از نیمکت‌ها حرفه‌ای شود

وی بیان کرد: اگر قرار باشد هر بازیکنی که مقابل تیم سابق خود قرار بگیرد، رفتاری چون هاشمی نسب داشته باشد، پس تکلیف تیم جدید چه می شود؟ در همین دیدار فولاد و استقلال دیدیم که پاتوسی که از بازیکن های خارجی محبوب و سابق استقلال است، با تمام وجود خود در زمین برای فولاد دوید و جنگید و این نشان می‌دهد که فوتبال ایران، حرفه‌ای نیست. فوتبال ایران باید از نیمکت ها حرفه‌ای شود، در حالی که متاسفانه در بازی با استقلال و فولاد، حرکت‌هایی را از نیمکت ها دیدیم که این نشان می‌دهد، فوتبال ایران در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

فرشاد احمدزاده

نبود یک آدم بزرگ با کاریزمای رهبری روی نیمکت فولاد

این کارشناس فوتبال گفت: من همیشه بر این ادعا هستم که ما باید ابتدا عیب خودمان را ببینیم و بعد از عیب و ایراد دیگران بگوییم. روی صحبت من ابتدا با فولاد خوزستان است؛ در دو سال اخیر شاهد بی نظمی خاصِ و پر التهاب نیمکت فولاد بوده ایم و نمی دانم اسمش را باید کادرفنی جوان و بی تجربه یا کادر فنی متعصب و پرشور گذاشت. که متعصب بودن هم تعریف خاص خود را دارد و احساس من این است که نیمکت فولاد مدیر ندارد و با تمام علاقه به سید محمد علوی سرپرست فولاد، باید بگویم کاریزما و شخصیت او برای سرپرست یک تیم ساخته نشده است. او می‌تواند یک سرمربی و مربی موفق باشد ولی سرپرست، نه. دریافت کارت زرد و قرمز توسط کادرفنی فولاد نشان می‌دهد که کسی نیست، نیمکت را کنترل کند. به نظر من نیمکت فولاد خوزستان، فاقد یک آدم بزرگ با کاریزمای رهبری است و به وضوح می‌توان این خلاء را احساس کرد.

ایجاد مشکل برای فولاد در آسیا با این نیمکت

وی تاکید کرد: نیمکت فولاد وضعیتش به صورتی است که مطمئناً در بازی‌های آسیایی به این تیم آسیب خواهد زد. به هر حال فوتبال آسیا با کسی شوخی ندارد و نمی شود به هر چیزی اعتراض نشان داد و مطمئناً این کارت ها به فوتبال ایران ضربه خواهد زد و فولاد در آسیا با این نیمکت دچار مشکل می شود.

کعبی باید محجوبیت هم داشته باشد

بابادی بیان کرد: ما خوزستانی ها با تمام وجود فوتبال را دوست داریم اما راضی و خوشنود نیستیم که به هر قیمتی به امتیاز برسیم. ما زمانی لذت می بریم که تیم هایمان یک فوتبال کاملاً تکنیکی، تاکتیکی و با برنامه ارائه دهند و این گونه از حریفان امتیاز بگیریم. من معتقدم هیچ کسی به اندازه نادر غبیشاوی، حسین کعبی و علی بداوی، تعصب فوتبال خوزستان را ندارند و مطمئنم حرکات این چنینی آن ها روی نیمکت فولاد از روی تعصب شان به فولاد است اما این حرکات به مذاق خوزستانی ها خیلی خوش نیامده، شاید حربه نیمکت فولاد باشد اما این نیز منسوخ شده است و مردم خوزستان انتظار دارند که مربیان خوزستانی که سرمایه‌های فوتبال این استان و تنها دلخوشی این مردم هستند، بتوانند فرهنگ فوتبال خوزستان را نشان دهند. من معتقدم کعبی و بداوی چیزی کمتر از دیگر مربیان تیم فولاد و حتی دیگر تیم های لیگ برتری ندارند اما حسین کعبی باید بپذیرد به اندازه‌ای که محبوبیت دارد باید محجوبیت نیز داشته باشد و این ما خوزستانی‌ها را بیشتر خوشحال می کند.

حرکتی که دل هر بیننده‌ای را به درد آورد

وی در واکنش به رفتار ناشایست محمود فکری نیز گفت: من حرکت محمود فکری را یک حرکت نسنجیده بسیار غیر اخلاقی می دانم، حرکتی که دل هر بیننده ای را به درد آورد. فکری در تیمی کار می کند که از پرطرفدارترین تیم های فوتبال ایران و تیمی است که ناصر حجازی و منصور پورحیدری در آن حضور داشته اند اما وقتی پورحیدری روی نیمکت استقلال بود، بزرگی، نجابت و صلابت را می دیدیم و فکری باید با آرامش و تفکر بیشتر کار کند و این گونه تحت شرایط، از کوره در نرود و این برای مربی جوان و جویای نام استقلال اصلا خوب و شایسته نیست.

 

بخشی از حواشی بازی تحت تاثیر شیطنت عکاس فولاد

این کارشناس فوتبال در ادامه نیز گفت: هر علتی معلولی دارد و مطمئنا رفتار بازیکنان و مربیان، تحت تأثیر عواملی است و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد که محمود فکری وادار به انجام چنین حرکتی و عصبی می شود. من قصد دفاع از حرکت ناشایست محمود فکری را ندارم و مطمئنم در حال حاضر هیچ کسی به اندازه فکری نادم و پشیمان تر نیست اما سوال من این است اگر به زعم مدیران در خوزستان فیزیوتراپ و آنالیزور قوی نداریم و این افراد را از استان های دیگر وارد فوتبال خوزستان می کنند، آیا در استان خوزستان، عکاس ورزشی هم نداریم که باید عکاس ورزشی خارج از استان برای تیم فولاد بیاید و بعد نیز به فرهنگ فوتبال خوزستان لطمه بزند؟ می خواهم بدانم نقش عکاس باشگاه فولاد در چارت سازمانی این باشگاه چیست و آنالیزور است یا عکاس؟ اگر کار او عکاسی است که باید پشت دروازه باشد و عکس بگیرد و اگر هم آنالیزور است که باید در جایگاه مخصوص خود قرار بگیرد و به کادرفنی در تهیه گزارش بازی برای دیدارهای آینده کمک کند. اما چه اتفاقی می‌افتد و چه لزومی دارد که وقتی داور به دو تیم فرصت استراحت می‌دهد، عکاس باشگاه فولاد که البته نمی‌دانم به او بگویم عکاس یا آنالیزور، شیطنت می کند و به سمت نیمکت استقلال می رود و باعث درگیری در آن دقایق می شود. باز هم تکرار می‌کنم حرکت محمود فکری پس از بازی اصلا قابل دفاع نیست اما دلیل چیست که عکاس باشگاه فولاد اینگونه عمل می کند و چه کسی باید تیم فولاد را مدیریت کند که در آن شرایط که تیم بازنده تحت فشار و تحت تاثیر عوامل محیطی بوده و سرمربی نیز نگران وضعیت خود است، این عکاس به سمت حلقه تیم استقلال نرود و آن مشکلات حاشیه ای را ایجاد نکند.

فولاد به درستی راهبری و مدیریت نمی‌شود

وی خاطر نشان کرد: من معتقدم تیم فوتبال فولاد خوزستان به درستی راهبری و مدیریت نمی‌شود و این آسیب به فوتبال خوزستان است. متاسفانه سال ها است که بی اخلاقی در ورزش و فوتبال ریشه دوانده است و باید این موضوع در کشور مدیریت شود. فوتبال ایران جایگاه ویژه ای بین خانواده های ایرانی دارد و کودکان و نوجوانان ما از فوتبالیست‌ها الگوبرداری می‌کنند، پس نباید به گونه‌ای عمل کنیم که به جای این که فوتبال روی نوجوانان و جوانان ما تاثیری بگذارد، منجر به الگوبرداری اشتباه شود.

شماره پیراهن‌ لاتین، تنها نشانه حرفه‌ای شدن فوتبال ایران

بابادی گفت: در فوتبال ایران همیشه مدعی اخلاق مداری، قانون مداری و فرهنگ سازی بوده ایم، در حالی این ها را تنها در ادبیات مان استفاده می کنیم و در عمل و رفتارمان چنین چیزهایی را نشان نمی دهیم. نباید برای بودن در فوتبال به عنوان مدیرعامل یا سرمربی و برای محبوبیت دست به هر کاری زد. سال ها از درگذشت پرویز دهداری که به او معلم اخلاق می گویند، می گذرد اما همگان در خطاب او از عنوان معلم اخلاق استفاده می کنند و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد که سال ها یک نفر چنین صفتی را با خود به یدک می کشد اما در فوتبال فعلی، اخلاق رنگ باخته است. متاسفانه ما در فوتبال حرفه‌ای تنها شماره پیراهن فوتبالیست های مان لاتین است و از باشگاه‌های فرهنگی ورزشی نیز تنها اسم فرهنگی را ثبت کرده ایم اما در عمل چیزی نمی بینیم. در جایی که مربی به خود، تماشاگران و بازیکنان احترام نمی گذارد و بازیکنان نیز پرخاشگر هستند، تمام این ها آسیب گسترده به فوتبال است.

IMG_0314

روز سیاه فوتبال ایران

وی تاکید کرد: به نظرم نیمکت هر باشگاه نیاز به یک روانشناس دارد تا نقاط ضعف فرهنگی را پوشش دهد. حرکاتی که از نیمکت دو تیم استقلال و فولاد رخ داد را نمی‌توان از این دو باشگاه نیز جدا دانست و یک جای کار می لنگد و خارج از عرف منشور اخلاقی یک باشگاه کار شده است و می خواهم بدانم باشگاه‌های ما منشور اخلاقی دارند و قبل از این که کمیته انضباطی، بازیکنان و مربیان خاطی آن ها را به دلیل رفتار ناشایست به کمیته انضباطی فرا بخواند، آیا در خود باشگاه جلسه‌ای جهت رسیدگی به چنین رفتارهایی برگزار می شود؟ متاسفانه می بینیم بعد از رخ دادن چنین اتفاقاتی باشگاه‌های مان به جای تامل و تفکر فقط دائما بیانیه صادر می کنند و به نوعی به دنبال توجیه کردن رفتارهای خود هستند. به هر حال نباید رفتاری انجام دهیم که به هر قیمتی مردم را راضی نگه داریم. من مطمئنم هواداران استقلال و فولاد هم از انجام چنین حرکاتی ناراحت هستند و شاید این برد چندان به دل هواداران فولاد هم ننشست. این دیدار جدا از این که کیفیت فنی نداشت، آن قدر حواشی و بی اخلاقی داشت که همه مردم را متاسف و دل زده کرد. متاسفانه در دیدار فولاد و استقلال، فوتبال با ذات پاک را ندیدیم و روز سیاه فوتبال ایران بود.

بابادی در پایان نیز خطاب به سعید آذری، گفت: از این که آذری در وضعیت بهتری از بیماری کرونا به سر می برد، بسیار خوشحالم و انتظار دارم که برخوردهای لازم را با اعضای تیم خود داشته باشد زیرا چنین حرکاتی از نیمکت فولاد برای اولین بار نبود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۵۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان