//
کدخبر: ۲۸۲۱۹۶ //

فرهاد مجیدی و الگوی موفقی به نام یحیی گل محمدی

فرهاد مجیدی دقیقا به سرنوشتی دچار شد که پیش از او، یحیی گل محمدی سرمربی فعلی پرسپولیس آن را تجربه کرده بود.

فرهاد مجیدی و الگوی موفقی به نام یحیی گل محمدی
به گزارش فرتاک نیوز،

حالا به راحتی می توان گفت کاری که یحیی گل محمدی در پرسپولیس انجام داد، چیزی شبیه معجزه بود و او در مدت زمانی کم، توانست تیمش را به دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا برساند و حالا پرسپولیسی ها برای نخستین بار در تاریخ تأسیس این باشگاه، در آستانه کسب بزرگترین دستاورد تاریخ خود قرار دارند.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد، کار سخت یحیی برای رسیدن به جایگاه امروز است. پس از اینکه پرسپولیس تحت هدایت مانوئل ژوزه نتوانست انتظارات هواداران را برآورده کند، سرخپوشان خیلی زود با این سرمربی قطع همکاری کردند که بعدها پرونده شکایت و طلب این پیرمرد پرتغالی به یکی از بزرگترین پرونده های تاریخ این باشگاه تبدیل شد.

با اخراج ژوزه، مدیران پرسپولیس روی به گزینه وطنی آوردند و یحیی گل محمدی با جدایی از صباباطری، در دی ماه 1391 و در پایان رقابت های نیم فصل اول لیگ دوازدهم، بر روی نیمکت سرخپوشان نشست تا این تیم را از بحران خارج کند.گل محمدی تقریبا در این راه موفق عمل کرد. او در 21 بازی که هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت، دو باخت مقابل راه‌آهن در چارچوب لیگ برتر و فینال جام حذفی مقابل سپاهان داشت و توانست پرسپولیس انتهای جدولی را به رتبه هشتم برساند.

یحیی پرسپولیس را به فینال جام حذفی نیز رساند اما در گام آخر کم آورد و فینال را به سپاهان باخت. در شب تلخی که مهدی مهدوی کیا نیز چهار گوشه زمین را بوسید و از فوتبال خداحافظی کرد.او بعد از این بای سرنوشت خود را در تیمهای دیگری جست‌وجو کرد و به نفت و ذوب آهن و تراکتور و پدیده رفت و آرام  آرام به یک مربی قابل و مهم تبدیل شد؛مربی‌ای که شاید بشود او را مهمترین چهره داخلی نیمکتهای فوتبال ایران دانست.

سرنوشت فرهاد مجیدی نیز به طرز عجیبی شبیه به سرنوشت گل محمدی است. فرهاد نیز به مانند یحیی در تعطیلات نیم فصل، جایگزین یک سرمربی خارجی شد البته با این تفاوت بزرگ که استراماچونی با استقلال هم نتایج خوبی گرفته بود، هم در صدر جدول بود و هم هواداران استقلال امید زیادی به قهرمانی داشتند اما در سوی مقابل، گل محمدی آمد تا پرسپولیس غرق در بحران را از قعر جدول جدا کند.

فرهاد اما در پایان لیک توانست استقلال را نائب قهرمان لیگ نوزدهم کند. او در این راه مشقت و سختی های زیادی کشید و در بحران کرونا، با لشگری از بازیکن محروم و مصدوم، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را تصاحب کرد.

مجیدی در حام حذفی با عبور از سد سپاهان و پرسپولیس، راهی دیدار پایانی جام حذفی شد. دقیقا همان کاری که گل محمدی نیز در پرسپولیس انجام داد و عجیب اینکه سرنوشت هر دو سرمربی در دیدار فینال نیز کپی – پیست همدیگر بود.

فرهاد دیدار فینال جام حذفی را به تراکتورسازی واگذار کرد و نائب قهرمان این رقابت ها شد. او پس از این بازی، متن استعفایش را منتشر کرد و از هدایت استقلال کنار رفت. کاری که گل محمدی نیز در 18 اردیبهشت 92 انجام داد و نامه استعفایش را تسلیم محمد رویانیان مدیرعامل وقت پرسپولیس کرد.

فرهاد مجیدی

یحیی پس از جدایی از پرسپولیس، راهی نفت تهران شد و این تیم را به مقام سومی لیگ برتر رساند تا این تیم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند. او سپس 2 سال طلایی را در ذوب آهن سپری کرد. او با اصفهانی ها بدون شکست از گروهش در لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد و 2 سال پیاپی با ذوبی ها به فینال جام حذفی رسید و از سد تیم های نفت تهران و استقلال گذشت و 2 سال پیاپی عنوان قهرمانی جام حذفی را تصاحب کرد.

پس از این نتایج درخشان، یحیی 2 انتخاب نه چندان خوب داشت و در تیم های اکسین البرز و تراکتورسازی به نتایج خوبی دست پیدا نکرد تا اینکه راهی مشهد شد و هدایت شهرخودرو را برعهده گرفت. او در مشهد نتایج خوبی با شهرخودرو کسب کرد و یکی از تیم های بالای جدول بود تا اینکه با رایزنی های صورت گرفته، مجددا راهی تهران شد و هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت.

گل محمدی پس از گذشت 6 سال از حضورش در پرسپولیس، چالش های زیادی را امتحان کرد و نتایج بسیار خوبی را نیز کسب کرد و با 2 قهرمانی جام حذفی به جمع سرخپوشان بازگشت و با استفاده از تجربه فراوانی که در این سالها کسب کرد، حالا در آستانه کسب بزرگترین جام باشگاهی قاره است.

به هر حال سرنوشت فعلی فرهاد مجیدی، شباهت عجیبی به کارنامه یحیی گل محمدی در دوره نخست حضورش در پرسپولیس دارد. هر دو جایگزین یک سرمربی خارجی شدند، هر دو در تعطیلات نیم فصل آمدند، هر دو تیم هایشان را به فینال جام حذفی رساندند و هر دو دیدار پایانی را به رقیبان واگذار کردند تا دستشان از رسیدن به جام کوتاه باشد.

حالا و در حالیکه امروز گل محمدی با پرسپولیس به قهرمانی لیگ برتر رسیده و تیمش را راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا کرده است، باید منتظر ماند و دید آیا فرهاد مجیدی حاضر خواهد بود مسیری را که گل محمدی طی کرد را تجربه کند؟ و در حالیکه یحیی که به عنوان یک مربی برنده و با کسب 2 جام حذفی به پرسپولیس بازگشت، باید منتظر ماند و دید مجیدی نیز این مسیر چالشی و اثبات توانایی هایش را طی می کند؟

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۱۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان