//
کدخبر: ۲۸۱۷۲۸ //

عوامل موفقیت پرسپولیس؛ از فرهنگ هواداری تا مدیریت بحران و ایجاد انگیزه

عوامل موفقیت پرسپولیس؛ از فرهنگ هواداری تا  مدیریت بحران و ایجاد انگیزه
به گزارش فرتاک نیوز،

پرسپولیس برای دومین بار در سه سال اخیر ضمن کسب عنوان قهرمان غرب قاره، به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید، اما چه عواملی باعث شد تا پرسپولیس به این موفقیت برسد؟ آنها در حقیقت یک "تیم" بودند که شرح وظایف تقسیم بندی شده بود. گل محمدی،مطهری،خانبان به لحاظ فنی، باقری به لحاظ مدیریت جو درون اردویی و پیروانی به لحاظ مدیریتی.

۱- فرهنگ هواداری

پرسپولیسی ها در این سالها یاد گرفتند حسرت بازیکنان و مربیان جدا شده را نخورند، برانکو به هواداران پرسپولیس یاد داد "تیم" مهمترین ستاره در فوتبال است، برانکو هیچ وقت برای رفتن بازیکنانش زانوی غم بغل نکرد. خروج طارمی، رضاییان، محرمی، احمدزاده، امیری خللی در روند موفقیت برانکو و تیمش ایجاد نکرد و بازیکنان جانشین مانند علیپور، شیری، نعمتی، بشار رسن به بهترین شکل جای آنها را پر کردند.

بعد از رفتن برانکو، کالدرون و یحیی گل محمدی جانشین اسطوره پرسپولیس شدند، اما روند موفقیت تیم تغییری نکرد. هواداران پرسپولیس عرصه را بر جانشینان برانکو تنگ نکردند، برای بازگشت او هشتگ درست نکردند و از کادر فنی جدید (چه کالدرون چه یحیی) حمایت کردند تا به راحتی قهرمان لیگ شوند و برای دومین بار در ۳ سال گذشته به فینال آسیا برسند. مگر می شود یک تیم دو بار در ۳ سال به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد و همه آن را مدیون وزیر ورزش باشد؟ هواداران پرسپولیس شادی امروزشان را مدیون فرهنگی هستند که برانکو به آنها آموخت. صبوری، عدم بهانه جویی حمایت و عدم وابستگی به یک بازیکن یا مربی، این رمز موفقیت پرسپولیس است.

۲- شخصیت تیمی 

بازی دوم پرسپولیس برابر شارجه که با نتیجه ۲-۲ به پایان رسید را به یاد بیاورید.از آن تیم تا تیمی که در قطر حاضر شد و به فینال رفت چند بازیکن تیم تغییر کرده‌اند؟ بیرانوند، ترابی، علیپور، اوساگونا، استوکس از پرسپولیس جدا شدند، انصاری و ربیع خواه مصدوم شدند و به جای آنها لک، آقایی، سرلک، پهلوان،آل کثیر،شجاعی و رمضانی به ترکیب تیم اضافه شدند که غیر از این دو تای آخری همگی بازیکنان ثابت تیم یحیی گل محمدی بودند. این حجم از تغییرات در هر تیمی رخ می داد بهترین بهانه برای عدم نتیجه گیری بود، اما پازل تاکتیکی و شخصیت تیمی پرسپولیس باعث شد تا بازیکنان تازه وارد با قدیمی تر ها به خوبی هماهنگ شوند و بهترین بازیها را به نمایش بگذارند.

۳- بدنسازی موفق

وقتی شاگردان یحیی گل محمدی ۷ بازی سنگین در ۲۱ روز برگزار می کنند و در نهایت راهی فینال لیگ قهرمانان می شوند، نباید از نقش مظاهر رحیم پور مربی بدنساز تیم به راحتی گذشت، دست مریزاد به کادر بدنسازی پرسپولیس.

۴- تاکتیک پذیری بازیکنان 

پرسپولیس چه تیمهایی را حذف کرد تا به قهرمانی غرب قاره آسیا برسد؟  الدحیل و السد استخوانبندی قطر قهرمان آسیا را با لژیونرهایی نظیر بن عطیه، ادمیلسون،بونجاح،کازورلا آمیخته بودند، پاختاکور با یازده ملی پوش به اضافه دردیوک و چران، النصر سعودی با پنج ملی پوش به اضافه لژیونر های با کیفیتی مثل جونز،مایکون،مارتینز و حمد الله. روی نیمکت این تیمها هم مربیانی نظیر ژاوی، آرولادزه و روی ویتوریا حضور داشتند.

شکست دادن این تیمها فقط با تاکتیک پذیری بازیکنان قدیمی و جدید، بازیخوانی حمید مطهری و آنالیز مهرداد خانبان امکان پذیر بود. آنها به معنای واقعی کلمه یک "تیم" بودند و به هدف خود ایمان داشتند، این را از مصاحبه سیامک نعمتی می توان دریافت که گفته بود «می‌خواهیم آخرین تیمی باشیم که قطر را ترک می کنیم».

۵- درس گرفتن از اشتباهات 

شکست مقابل استقلال در دربی نیمه نهایی جام حذفی بزرگترین تجربه برای کادر فنی پرسپولیس بود، به یاد بیاوریم که ترکیب ناهمگون پرسپولیس در آن دیدار و انتخاب پنالتی زن های اشتباه باعث شد یحیی گل محمدی تحت فشار صحبتهایی را مطرح کند که به مذاق هواداران این تیم خوش نیامد. بهانه جویی یحیی می رفت تا پرسپولیس را از هدفش دور کند، اما هواداران این تیم بیراهه رفتن یحیی را نپذیرفتند و تبدیل شدند به منتقد این رفتار که البته یحیی هم خیلی زود به مسیر اصلی بازگشت تا شاهد این موفقیت باشیم. انتخاب تاکتیک مناسب،حفظ تمرکز و از همه مهمتر انتخاب پنالتی زنهای درست، نشان داد یحیی گل محمدی از اتفاقات دربی حذفی بهترین درس را گرفته است.

۶- مدیریت بحران و ایجاد انگیزه

وقتی در اواخر دیدار مقابل السد سیامک نعمتی اخراج شد، بلافاصله افشین پیروانی و تیم مدیریتی پرسپولیس به این اخراج اعتراض کرد و توانست کارت قرمز اشتباه مدافع راست خود را ابطال کند. محرومیت عیسی آل کثیر که سه ساعت قبل از مسابقه اعلام شد می توانست مانند شمشیر دولبه باشد و بهانه ای برای بر هم خوردن تمرکز تیمی و نتیجه نگرفتن باشد، اما پرسپولیسی ها به عنوان عامل انگیزشی از آن استفاده کردند و جانشین عیسی یعنی مهدی عبدی هم برای پرسپولیس حساس ترین گل دوران فوتبال خود را به ثمر رساند. از این تصمیمات درست از پیروانی در دیدار مقابل سپاهان هم دیده بودیم.  یک نکته مثبت برای پیروانی و باقری.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۷۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان