//
کدخبر: ۲۶۰۵۷۸ //

گل زدن به پرسپولیس در ۱۵ دقیقه نخست غیرممکن است!

به نظر می‌رسد لیگ برتر نوزدهم کم کم مهیا شدن شروع دوباره است و خبرها از گوشه و کنار اقصی نقاط دنیا که تدریجا فوتبال خودشان را پرسپولیس با رفتن برانکو و آمدن گابریل کالدرون آرژانتینی به تیمی تبدیل شد که تمرکز بالایی روی خط دفاعی و گل نخوردن داشت استارت زده اند، این احتمال را پررنگ تر می‌کند. در این خصوص یک نگاهی به لیگ برتر تا پایان هفته بیست و یکم داشتیم و در برخی فاکتورها به دنبال برترین‌ها بودیم.

گل زدن به پرسپولیس در 15 دقیقه نخست غیرممکن است!
به گزارش فرتاک نیوز،

به نظر می‌رسد لیگ برتر نوزدهم کم کم مهیا شدن شروع دوباره است و خبرها از گوشه و کنار اقصی نقاط دنیا که تدریجا فوتبال خودشان را استارت زده اند، این احتمال را پررنگ تر می‌کند. در این خصوص یک نگاهی به لیگ برتر تا پایان هفته بیست و یکم داشتیم و در برخی فاکتورها به دنبال برترین‌ها بودیم.

نکته هایی که می‌تواند قابلیت‌های تیم‌های مدعی بالای جدولی را بیش از پیش نشان داده و به راحتی روی نقاط ضعف و عملکرد آنها تمرکز داشت. به همین خاطر نگاهی به کارنامه 16 تیم لیگ برتر و به خصوص بالانشینان جدول داشتیم تا ببینیم در کدام فاکتورها از جمله گل خوردن و زدن به قولی کی از کی در بازه‌های زمانی دو نیمه بهتر است.

به پرسپولیس در 15 دقیقه اول نمی‌شود گل زد

پرسپولیس با رفتن برانکو و آمدن گابریل کالدرون آرژانتینی به تیمی تبدیل شد که تمرکز بالایی روی خط دفاعی و گل نخوردن داشت. مساله‌ای که باعث شد خیلی از هواداران این تیم از سبک بازی مرد آرژانتینی که آن را با پروفسور کروات فصل قبل تیم شان مقایسه می‌کردند، لذت نبرند.

برانکو تیمی داشت که مدام در فاز هجومی بود اما کالدرون این اتفاق در مورد تیمش نیفتاد و همین باعث شده بود که تیم مدام عقب تر باشد و در ضدحمله‌ها به دنبال باز کردن حریفان باشد. هرچند که با همین سبک و سیاق کالدرون توانست پرسپولیس را قهرمان نیم فصل کند و بعد از این تیم جدا شود.

با این همه این نگاه کالدرون و عملکرد پرسپولیس در این فصل سبب شد که قرمزهای پایتخت یک آمار از خودشان به ثبت برسانند. نگاهی به عملکرد پرسپولیس در لیگ نوزدهم و تا پایان هفته بیست و یکم نشان می‌دهد که هیچ تیمی نتوانسته در 15 دقیقه اول به این تیم گل بزند و و در ربع اول بازی در همه این مسابقات دروزه این تیم بسته مانده است.

از این جهت سرخ‌ها دارای یک رکورد شدند و البته رسیدن به این مساله با داشتن مدافعان با کیفیتی که پرسپولیس دارد زیاد هم دور از انتظار نیست.

استقلال متخصص گلزنی در نیمه دوم

آبی‌های پایتخت در لیگ نوزدهم هرچه گل زدن در مقابل خوب هم گل خوردند تا این شرایط باعث شود استقلال که می‌توانست یکی از مدعیان قهرمانی باشد، از کورس فاصله بگیرد.

استقلال با استراماچونی شروع خوبی نداشت و تیمی که در ادامه به بهترین شکل نتیجه گرفت اگر با مرد ایتالیایی که حالا در جمع آبی‌ها نیست، بدشانسی‌های ابتدای فصل را نداشت حالا با مجیدی در مسیر قهرمانی می‌توانست کار را دنبال کند.

نگاهی به آمار گلزنی استقلال نشان می‌دهد این تیم که بیشترین گل زده را در بین دیگر تیم‌های لیگ برتری دارد، 22 گل خودش را در نیمه دوم به ثمر رسانده است. این یعنی استقلال را باید متخصص گلزنی در نیمه مربیان بدانیم که توانسته با این تعداد گلزنی دروازه رقبا را باز کند. از این منظر استقلال دارای بهترین عملکرد در بین دیگر تیم‌های لیگ برتری است و در این خصوص طلایه دار به حساب می‌آیند.

استقلال 39 بار در این فصل تا پایان هفته بیست و یکم (با احتساب یک بازی کمتر استقلال مقابل فولاد) موفق به گلزنی شده است و زدن 22 گل در نیمه دوم نشان می‌دهد که این تیم 56.5 درصد گل هایش را در نیمه دوم لیگ به ثمر رسانده است.

استقلال در نیمه دوم بیشتر گل خورده است

همان طور که در نکته بالا اشاره کردیم استقلال با زدن 39 گل تا پایان هفته بیست و یکم گلزن ترین تیم لیگ به حساب می‌آید و داشتن سه مدعی آقای گلی یعنی قایدی، دیاباته و ارسلان نشان می‌دهد که حسابی جنس آنها در فاز تهاجمی این فصل جور است.

با این حال نقطه ضعف استقلال این فصل در مقابل این همه خوب گل زدن، داشتن ضعف در فاز دفاعی بود که همین امر باعث شد آنها حالا در پایان هفته بیست و یکم و با یک بازی کمتر 11 امتیاز از پرسپولیس صدرنشین عقب بمانند و امیدهای این تیم پرمهره و با کیفیت برای رسیدن به جام نوزدهم کمرنگ باشد. نکته جالب در مورد گل خوردن استقلال که این فصل در مقابل 39 گلی که زده 22 بار دروازه اش را باز شده می‌بیند، این است که 15 گل را آنها در نیمه دوم خورده اند.

یعنی آماری مقابل عملکرد خوب استقلال در فاز گلزنی که گفته شد 22 گل از 39 گل خودشان را در نیمه مربیان به ثمر رسانده است. با این حساب استقلال 68 درصد گل‌های خورده خودش را در نیمه دوم می‌بیند که رقبا توانسته‌اند جواب گل‌های آن‌ها را بدهند.

به همین خاطر به نظر می‌رسد بزرگ ترین ضعف استقلال در فاز دفاعی در مقابل فاز تهاجمی هم در نیمه مربیان است که آن‌ها 15 گل از 22 گل خورده شان را در این بازه زمانی وارد دروازه آبی‌ها دیده اند.

پرسپولیس مهمان باشد راحت گل نمی‌خورد

نگاهی به عملکرد پرسپولیس در لیگ نوزدهم که حالا با 47 امتیاز در صدر است و سودای چهارمین قهرمانی پیاپی را در سر می‌پروراند عملکرد خوب این تیم در فاز دفاعی است. پرسپولیس که نشان داده حداقل در 15 دقیقه ابتدایی شروع بازی هیچکس در این فصل نتوانسته دروازه اش را باز کند، در خارج از خانه هم از این منظر یک رکورد بسیار خوب از خودش به ثبت رسانده است.

نگاهی به عملکرد شاگردان کالدرون در نیمه نخست لیگ و بعد از آن یحیی گل محمدی نشان می‌دهد که این تیم تنها در بازی‌های خارج از خانه 2 بار دروازه اش باز شده و این یعنی کار سختی میزبانان در بازی مقابل چنین مهمانی که به راحتی اجازه باز شدن دروازه اش را نمی‌دهد.

به این ترتیب از 10 گلی که پرسپولیس خورده و یک آمار فوق العاده را خط دفاع این تیم به ثبت رسانده تنها 20 درصد گل‌ها در خارج خانه بوده و مابقی را آنها در زمین خودشان دریافت کرده اند. قطعا خوردن گل در هر 2.1 بازی می‌تواند یک آمار خوب برای تیمی باشد که برای چهارمین قهرمانی پیاپی در لیگ کارش را دنبال می‌کند.

سپاهان بهترین تیم نیمه‌های نخست

به جز پرسپولیس و استقلال که امسال توانسته‌اند آمارهای بسیار خوبی از خودشان در دفاع و حمله به ثبت برسانند یک تیم دیگر هم در این ثبت آمارها حضور دارد. سپاهان امیر قلعه نویی که نشان داده یکی از تیم‌های خوب امسال لیگ نوزدهم به حساب می‌آید و حالا با 10 امتیاز اختلاف در تعقیب پرسپولیس در کورس قهرمانی است، از حیث آمار یکی از بهترین تیم‌های این فصل از رقابت‌های لیگ برتر در نیمه نخست بوده است.

سپاهان در این فصل تا پایان هفته بیست و یکم 30 بار توانسته دروازه رقبا را باز کند و نکته جالب برای تیم امیر قلعه نویی در همین مساله است. سپاهان و نگاهی به عملکرد تیم زردپوش ژنرال نشان می‌دهد که آنها نیمی از گل‌های خودش را در نیمه نخست بازی‌ها به ثمر رسانده و در مقابل این تعداد گل تنها دو بار دروازه اش را باز شده دیده است.

به همین خاطر ثبت تفاضل گل 13+ نشان دهنده برترین بودن زردهای نصف جهان در بین دیگر تیم‌های لیگ برتر است. باید دید با توجه به احتمال شروع بازی‌ها با این روند امیر قلعه نویی می‌تواند همچنان در کورس قهرمانی باشد و با بهره گیری خط دفاعی تیمش که در مقابل نیمی از گل‌های زده شده (30 گل) به ازای هر دو گل یک گل خورده (15 گل) چطور کار را پیش خواهد برد.

پرسپولیس گل اول را بزند معمولا می‌برد

نگاهی به عملکرد پرسپولیس مدعی چهارمین قهرمانی پیاپی لیگ در نوزدهیمن دوره آن نشان می‌دهد که آنها در این 21 هفته‌ای که از این دوره از رقابت‌ها گذشته در بیشتر بازی‌ها که گل اول را به ثمر رسانده اند، با برد زمین را ترک کرده اند.

به این ترتیب پرسپولیس در 14 مسابقه که توانسته گل اول را بزند، در همه این مسابقات بازی را با برد تمام کرده است تان نشان دهد کلید برد سرخپوشان پایتخت در زدن گل نخست است و این مساله نقش بسزایی در مدعی بودن آن‌ها برای چهارمین قهرمانی پیاپی داشته است.

بدون شک این مساله که در 67 درصد بازی‌ها گل اول منجر به کسب سه امتیاز شود، یک آمار و عملکرد خوب می‌تواند برای سرخپوشان به حساب بیاید. دراین بین فولاد جواد نکونام هم یکی از تیم‌های خوبی است که از این قابلیت خوب بهره برده است.

فولادی‌ها بعد پرسپولیس در این مساله رکورددار هستند و آنها در 8 مسابقه که گل اول را زده‌اند به این موفقیت رسیده و توانسته 3 امتیاز بازی را به دست بیاورند و نشان دهند با زدن گل اول حتما برنده خواهند بود.

فولاد گل نخور ترین تیم در خانه

در بررسی که داشتیم، پرسپولیس تنها تیمی بود که از 10 گل خورده اش تنها 2 گل در خارج خانه بوده و آنها نشان داند که گل نخورترین تیم در بازی‌های بیرون از خانه هستند. در مقابل پرسپولیس فولاد یکی از تیم هایی است که در خانه چنین قابلیتی دارد و به راحتی به هیچ تیمی اجازه باز شدن دروازه اش را نمی‌دهد.

نگاهی به عملکرد شاگردان جواد نکونام که تا به اینجای لیگ با احتساب یک بازی عقب افتاده مقابل استقلال 18 گل زده و 12 گل خورده اند، این تیم در خانه تنها 2 بار دروازه اش را باز شده دیده است. این بدان معنی نیست که فولاد خوزستان هرچه در خارج خانه راحت دروازه اش باز می‌شود در زمین خودی و مقابل هوادارانش به راحتی این اتفاق برایش نمی‌افتد.

از لحاظ درصدی هم 83 درصد گل‌های فولاد بیرون از خانه بوده و آنها تنها 17 درصد (بابت همان 2 گل) در بازی‌های خانگی این اجازه را داده‌اند که رقبا بتوانند دروازه شان را باز کنند. پس با این حساب در کنار این که فولاد در 8 بازی با زدن گل اول برنده سه امتیاز شده از این منظر هم این تیم خوزستانی توانسته یک رکورد به نام خودش به ثبت برساند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۰۵۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان