//
کدخبر: ۲۵۵۵۶۱ //

دلیل فاصله گرفتن استقلال از جمع مدعیان قهرمانی

نگاهی به عملکرد استقلال که یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را به خود اختصاص داده نشان می‌دهد تیم مدعی استرا که بعد میراث آن به مجیدی رسید بزرگترین لطمه را در لیگ نوزدهم از ناحیه خط دفاعی خورد.

دلیل فاصله گرفتن استقلال از جمع مدعیان قهرمانی
به گزارش فرتاک نیوز،

نکته جالب برای آبی‌های پایتخت که امسال لیگ را با دو سرمربی دنبال کرده اند، روند نتیجه گیری این تیم بود که با مرد ایتالیایی سابق خودشان بد شروع کرد اما به یکباره در روزهایی که همه حرف از مدعی شدن تیم استرا می‌زنند ایران را ترک کرد تا قرعه به نام فرهاد مجیدی در مدتی کوتاه برای دومین بار بیفتد. نگاهی به عملکرد استقلال که یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را به خود اختصاص داده نشان می‌دهد تیم مدعی استرا که بعد میراث آن به مجیدی رسید بزرگترین لطمه را در لیگ نوزدهم از ناحیه خط دفاعی خورد. منطقه‌ای که استقلالی‌ها در 20 بازی که انجام دادند بیش از انگشتان یک دست یعنی به اندازه 11 بار ترکیب مدافعان خود را در این بازی‌ها تغییر داد.
استقلال طبق آمار 39 گل زده و مقابل آن 22 بار دروازه اش باز شده است که این برای تیمی که بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد، یک فاجعه به شمار می‌آید و حالا این بهترین از رقیب سنتی اش حسابی عقب افتاده چرا که در بازی هایی که می‌توانست برنده باشد به خاطر این ضعف در خط دفاعی برد را با مساوی یا باخت عوض کرد. اتفاقی که باعث شد استقلال را از جمع مدعیان دور کند و از این حیث ضعیف تر از پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، شهرخودرو و فولاد باشد.

فقط از قعر جدولی‌ها گل نخورد
نگاهی به آمار بازی‌های استقلال نشان می‌دهد که این تیم در تنها 4 بازی گل نخورده که 3 تیم از این تعداد تیم قعر جدولی هستند. اتفاقی که اگر در دیگر بازی‌های استقلال رخ می‌داد و این تیم کمتر از رقبا گل می‌خورد این طور قهرمانی را از تیم خوب آبی پوش که یکی از بهترین تیم‌ها را در اختیار دارد، دور نمی‌شد. تیمی که به صورت انفرادی مدافعانش عملکرد خوب به بالا داشته‌اند اما در کار تیمی به شکلی کار کرده‌اند که باعث شدند هر بار سرمربیان تیم دست به تغییر در ترکیب خط دفاعی بزنند و با گل‌های زیاد هواداران آبی را از رسیدن به عنوان قهرمانی دور کنند.

دو دفاع یا سه دفاع؟ جواب داد یا نداد؟
با شروع به کار استراماچونی در استقلال این سرمربی ایتالیایی آبی‌های پایتخت سبکی را که برای خط دفاعی استقلال انخاب کرد بهره گیری از دو دفاع متمرکز بود اما در برخی بازی‌ها با سه دفاع کار را دنبال کرد. تقریبا آمارها نشان می‌دهد که در هر دو شیوه استقلال خوب گل خورد اما در ادامه تغییرات استراماچونی باعث شد تا این تیم بتواند روی روند خوب نتیجه گیری بیفتد و نتایج بهتری را به دست بیاورد.

غلامی-چشمی-دانشگر؛ ثابت ترین ترکیب
این هم گفته شد که استقلال از ۱۱ ترکیب مختلف در خط دفاعی در ۲۰ بازی گذشته خود استفاده کرده است. ۵ ترکیب دو نفری مدافعان میانی و ۶ ترکیب سه نفره که بین مدافعان این تیم، یزدانی، غلامی، چشمی، دانشگر، طاهرخانی، حتی فرشید باقری و بالاخره در بازی آخر بودوروف تقسیم شده است. استقلال لیگ را با دانشگر-طاهرخانی آغاز کرد، بعد یزدانی-غلامی را امتحان کرد، بعد یزدانی و دانشگر مقابل نفت مسجدسلیمان بازی کرد. در بازی چهارم و دربی تهران، برای اولین بار از دفاع سه نفره یزدانی-دانشگر-غلامی استفاده کرد و در بازی بعد دوباره به یزدانی-دانشگر برگشت. این تنها ترکیب دونفره دفاعی است که بیشتر از یک بازی برای استقلال بازی کرده است. از بازی با گل‌گهر چشمی هم به جمع مدافعان استقلال اضافه شد و او همراه با دانشگر زوج خط دفاعی این تیم بودند. آن‌ها همراه با غلامی ترکیب سه نفره‌ بازی با سایپا بودند. غلامی و دانشگر در بازی با پارس جنوبی برای آخرین بار در استقلال دفاع میانی دو نفره‌ بودند. بعد از این بازی یزدانی-دانشگر-غلامی ۲ بار، دانشگر-چشمی-غلامی ۴ بار، غلامی-چشمی-یزدانی ۳ بار، طاهرخانی-چشمی-باقری ۱ بار، طاهرخانی-چشمی-دانشگر ۲ بار و بودوروف-چشمی-دانشگر ۱ بار برای استقلال بازی کرده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد ترکیب غلامی-چشمی-دانشگر به عنوان ترکیبی که بیشتر از بقیه استفاده شده است فقط در ۲۰درصد از بازی‌های استقلال به صورت ثابت بازی کرده است. و باز هم می‌بینید که استقلال فقط ۲ بار توانسته از موفق‌ترین ترکیبش استفاده کند: غلامی-چشمی-یزدانی. البته در یکی از آن‌ها هم، بازی با سپاهان، به دلیل مصدومیت یزدانی مجبور شده است به دفاع چهار نفره برگردد. دلیل این تغییرات پی‌در‌پی هم چیزی جز مصدومیت‌ها و محرومیت‌های بازیکنان نبوده است. استقلال در طول لیگ به دفعات امکان استفاده از مدافعانش را از دست داده است و نتیجه این شده است که فقط دو ترکیب دفاعی بیشتر از دو بازی برای استقلال انجام داده‌اند. جز غلامی-چشمی-دانشگر، ۳ بار هم یزدانی-دانشگر-غلامی بازی کرده‌اند که عملکرد آن‌ها در جدول آمده است. در واقع نبود یک بازیکن به استقلال ضربه نزده است بلکه نبودن پیاپی بازیکنان مختلف دفاعی به دلیل مصدومیت‌ها بوده که موجب بی‌ثباتی در خط دفاعی این تیم و ناهماهنگی شده است

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۵۵۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان