تاریخ انتشار: 1399/01/12 20:40
کد خبر: 66399

خطیر: ایراد ممبینی به انتخاب دبیرکل کاملا درست بود

یکی از مهم‌ترین چالش‌های فدراسیون فوتبال ایران در سال 99 اصلاح اساسنامه فدراسیون و برگزاری انتخابات است.
خطیر: ایراد ممبینی به انتخاب دبیرکل کاملا درست بود

انتخاباتی که قرار بود اواخر سال 98 برگزار شود اما اشکالات اساسنامه باعث لغو آن از سوی فیفا شد و حالا تا زمانی که اصلاحات لازم اعمال نشود، اجازه برگزاری انتخابات صادر نخواهد شد. مهم‌ترین ایراد فیفا به اساسنامه فعلی دخالت دولت در فوتبال است که تاکید زیادی روی جلوگیری از آن شده است. موضوع اصلاح اساسنامه پیش از نامه رسمی فیفا هم مطرح شده بود اما با هشدارهای فیفا حالا بدل به یک امر اجتناب ناپذیر شده که عدم اجرای آن می‌تواند فوتبال کشورمان را به تعلیق دوباره بکشاند. از طرفی در شرایط فعلی و با توجه به حساسیت وضعیت تیم ملی بزرگسالان در مسیر صعود به جام جهانی 2022، نیاز جدی به برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال حس می‌شود تا فوتبال ایران از این بلاتکلیفی خارج شود. موضوعی که لزوم تسریع در روند اصلاح اساسنامه و سپس برگزاری انتخابات را دوچندان می‌کند. علی خطیر، معاون سابق دبیرکل فدراسیون فوتبال که خودش هم مخالف برگزاری انتخابات با اساسنامه قبلی بود و برای انتخابات هیات رییسه فدراسیون هم کاندیدا شده بود، درباره انتخاب مهدی محمد نبی برای سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و ماجرای اصلاح اساسنامه صحبتهای جالبی در گفت و گو با خبرآنلاین انجام داده است.

نظر شما نسبت به تصمیم فیفا برای تعویق انتخابات و اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال چیست؟ آیا می‌دانید از نظر فیفا مهم‌ترین ایرادات اساسنامه فعلی چه موضوعاتی بوده است؟
 همانطور که مستحضر هستید ایرادهای فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال یکسری ایرادهای پایه ای و اساسی بوده است که با نیازهای اساسنامه استاندارد فدراسیون های عضو فیفا مطابقت نداشته است. اشکال‌هایی از قبیل استقلال ارکان قضایی فدراسیون فوتبال، حذف افراد دولتی ( وزیر و معاون وزیر ورزش) از مجمع فدراسیون فوتبال، ساختار و تقسیم قدرت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، افزایش نقش بانوان در مجمع فدراسیون فوتبال و مواردی از این قبیل. به نظر من این دخالت فیفا و تعویق انتخابات فدراسیون به منظور اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال یک فرصت حیاتی و مناسب جهت تنظیم یک اساسنامه کامل و جامع بعنوان یک سند و نقشه راه برای داشتن یک فدراسیون پویا و قوی در آینده نزدیک خواهد بود که امیدوارم مسئولان محترم فدراسیون فوتبال با جمع آوری خرد و مشارکت جمعی بدنه فوتبال بتواند این مسئولیت خطیر و مهم را به نحو احسن و شایسته ای به منظور برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه به سرانجام برساند.

حتما مطلع شده اید که هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در دو سه روز گذشته آقای مهدی محمد نبی را به جای آقای ابراهیم شکوری به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال انتخاب کردند. به نظر شما این تغییر در شرایط فعلی به سود فدارسیون است و می‌تواند به روند اصلاح اساسنامه کمکی کند؟
به نظر من آقای نبی در این شرایط بسیار انتخاب مناسب و درستی است چرا که فردی باتجربه و حتما توانمند در این حوزه است و در این شرایط حساس و به جهت اهمیت اصلاح اساسنامه و همچنین مشکلات و گرفتاری‌های مالی که متاسفانه فدراسیون فوتبال این روزها درگیر آن شده مطمئنا تجربه آقای نبی به کمک فدراسیون خواهد آمد. اما اساسا باید مراقب بود این انتخاب و نحوه گزینش ایشان منجر به چالش جدی فوتبال ایران نشود.

در شرایطی که فدراسیون وضعیت حساسی دارد و نیاز جدی به مشارکت و خرد جمعی حس می‌شود، آقای ممبینی، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال مدعی هستند بابت انتخاب دبیرکل فدراسیون فوتبال هیچ مشورتی با ایشان و دیگر اعضای هیات رییسه به عنوان عضو هیات رئیسه صورت نپذیرفته است!
من اتفاقا مصاحبه ایشان را دیدم و  به نظر می رسد که ایراد آقای ممبینی به شخص اقای نبی نبوده است؛ ایشان بیشتر به نحوه انتخاب ایراد داشتند که به نظر بنده ایراد و تذکری به جا و بر مبنای نص صریح اساسنامه فدراسیون فوتبال بوده، دبیرکل باید به پیشنهاد رییس و با تصویب اعضای هیات رئیسه انتخاب و منصوب شود. جلسات هیات رئیسه هم با حضور اکثریت دو سوم اعضا رسمیت پیدا می کند ولی نکته اینجاست که طبق ماده ٣٤-٣ همین اساسنامه موجود، دستور جلسه که در اینجا انتخاب دبیرکل فدراسیون فوتبال بوده باید حداکثر تا ٧ روز قبل از جلسه برای کلیه اعضای هیات رئیسه ارسال می شده است که ایراد اقای ممبینی به این بوده که اساسا برای این انتخاب اصلا جلسه هیات رئیسه ای تشکیل نشده است و هیچ دستور جلسه ای هم برای اعضا ارسال نشده است.

آقای ممبینی در مصاحبه‌شان به اینکه فیفا هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ترینیداد و توباگو را به دلیل اتفاقات مشابه برکنار کرده و کمیته انتقالی تشکیل داده اشاره داشتند؛ در جریان این موضوع هستید؟ آیا ممکن است فیفا برای این مسائل هم فدراسیونی را تعلیق کند؟
واقعیتش نمی دانم منظور آقای ممبینی از اتفاقات مشابه چه بوده ولی خوب اصل مطلب بیان شده کامل صحیح است و فیفا هفته قبل هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ترینیداد و توباگو را که حدودا ٥ ماه قبل توسط مجمع فدراسیون انتخاب شده بودند را به دلیل اینکه اعلام کرد فدراسیون فوتبال مذکور یک فدراسیون ورشکسته است و هیات رئیسه فدراسیون آن کشور روش و راه حل اقتصادی مناسبی جهت برون رفت از شرایط نامساعد مالی فدراسیون را نداشته است برکنار کرده و یک کمیته انتقالی را به مدت دوسال برای اداره فدراسیون جایگزین کرده است. نکته مهم در این اتفاق که به نوعی یک اتفاق تقریبا نادر در ورود فیفا به مسائل فدراسیون های عضو بوده این است که فیفا این بار به خاطر مساله دخالت دولت در امور فدراسیون ورود نکرده بلکه به خاطر بی برنامگی مدیریت در اداره امور فدراسیون ورود کرده و این تصمیم فیفا دقیقا مطابق با بند ٨-٢ اساسنامه فیفا است که به کمیته اجرایی فیفا این حق را می دهد تا در یک شرایط خاص اعضای هیت رئیسه فدراسیون های عضو را با مشورت و نظر کنفدراسیون مربوطه برکنار و برای یک دوره زمانی مشخص با کمیته انتقالی جایگزین کند. لازم است به این نکته اشاره کنم که  تعریف واضح از "شرایط خاص" وجود ندارد و فیفا در مساله فدراسیون فوتبال ترینیداد و توباگو نداشتن یک نقشه راه مالی و درآمدزایی مناسب را شرایط خاص توصیف کرده و به دنبال آن اقدام به برکناری اعضای هیات رئیسه فدراسیون مذکور کرده است. بنابراین از این جهت نگرانی آقای ممبینی نسبت به اینکه فیفا جدیدا نسبت به نحوه و شیوه مدیریت فدراسیون ها حساسیت بیشتری پیدا کرده، درست به نظر می رسد. دوستان عزیز در فدراسیون فوتبال باید حساسیت و مراقبت بیشتری در تصمیم گیری های خود داشته باشند.

در پایان اگر صحبت و یا نظری دارید بفرمایید...
امیدوارم فدراسیون فوتبال بتواند از این فرصت پیش آمده به نحو شایسته ای جهت اصلاح درست اساسنامه فدراسیون فوتبال استفاده کند و این دوستان یک ارثیه ماندگار از خود برای نسل آینده فوتبال مملکت به جا بگذارند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/486k5n

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پروژه پیچیده استقلال شکست خورد / محکومیت 300 هزار دلاری