تاریخ انتشار: 1398/12/15 23:14
کد خبر: 68538

سامورایی 38 ساله شد

آندرانیک تیموریان برای مبارزه به دنیا آمده و در این راه هیچ وقت برای مردمش کم نگذاشت و خاطرات خوشی ازتمام دوران فوتبالش برای مردم ایران برجای گذاشت.
سامورایی 38 ساله شد

پانزدهم اسفند سالروز تولد آندرانیک تیموریان هافبک دفاعی جنگنده و پرنفس سال های نه چندان دور فوتبال ایران است .او برادر سرژیک بود بازیکن قدیمی فوتبال که تا لیگ آلمان هم رفته بود تیموریان که در سال 1361به دنیا آمده و هنوز به طور رسمی از فوتبال خداحافظی نکرده و شاید هنوز می توانست در میانه میدان مرز رفت و آمد هر تیمی را تعیین کند نه تنها از زیر سایه برادر خارج شد بلکه افتخار فوتبال ارامنه عزیز در فوتبال ایران شد . او به هیچ کس تو هیچ مسابقه ای باج نمی دادو باتمام وجود برای تیمش می جنگید.تیموریان تنها نماینده هموطنان ارامنه کشورمان است که به بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران هم رسیدو در مسابقات ملی به عنوان نفر اول پیشاپیش بقیه وارد زمین مسابقه می شد  مروری کوتاه و گذرا بر نقش ماندگار آندرانیک بر فوتبال ایران و لحظات ناب به جا مانده از او هنوز هم هیجان انگیز است.

او ازجوانان آرارات تیم دوست داشتنی دهه 60و اوایل70فوتبال شروع کرد و در جوانان و امید استقلال زیر نظر مرفاوی با مجتبی جباری و خسرو حیدری هم بازی شد، برای سپری کردن سربازی به عقاب و ابومسلم رفت و از ابومسلم بازیکن ثابت تیم ملی در  جهانی2006آلمان شد.در طول دوران فوتبالش در ایران تجربه بازی در هشت باشگاه را داشت ولی هواداران او را یک استقلالی متعصب می دانند.

در لیگ برتر و دسته اول انگلستان بازی کردو در لیگ قطر هم سابقه بازی دارد.آندو که اصولا کم گل می زند سابقه گلزنی درکشور  انگلستان را هم دارد .آندو در دو باشگاه قطری هم توپ زده است.حضور در دو جام جهانی 2006و 2014و تجربه شاگردی برانکو و کی روش دو تا از بهترین مربیان تاریخ فوتبال ایران در رزومه تیموریان دیده می شود.

تکل او بر روی توپ مسی در دیدار ایران و آرژانتین در جام جهانی 2014برزیل و بلند شدن او با توپ از بهتربن لحظات فوتبال ایران در جام جهانی 2014بود.

حضور شصت دقیقه ای او با دست شکسته از ساعد در دیدارمرگ و زندگی با کره جنوبی برای حضور در جام جهانی در پوسان کره و پاس گل او به قوچان نژاد هرگز از اذهان فوتبال دوست ها فراموش نخواهد شد.

او که با دست وبال بر گردن از هواپیمای حامل تیم ملی از کره پیاده شد در مصاحبه ای گفت :"حدود دقیقه 40بود به جوادنکونام کاپیتان تیم گفتم من نمیتونم ادامه بدم دستم اذیت میکنه ؛ جواد گفته بود من و تو با هم این وسط می مانیم تا آخر بازی می جنگیم."

آندو ماند، پاس گل صعود دادتا نمایندگان ایران در خاک کره با مشت های گره کرده سوار هواپیما شوند.

خداوند مزد زحمات آندو در تمام این سال ها را تو یه بازی بهش داد. آندو که در دیدار با بوریرام تایلند در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا پروانه ای را از بند چمن نجات داده بود و مورد تمجید رسانه های جهان قرار گرفته بود.در اواخر بازی از یار دیرینش جواد نکونام توپی را گرفت و چرخید تا با شلیکی سنگین به کنج دروازه بهترین گل تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را بزند.همانطور که ژرمن ها به ادامه بازی بکن بایر در جام جهانی 1974با دست شکسته می بالند، رزم آندو با دستان شکسته در خاک کره در تالار افتخارات فوتبال ما رو سینه ایرانی ها نقش بسته و می تواندسرآغاز قصه حماسه های آینده بازیکنان ملی ایران در هر میدانی باشد.

سامورایی تولدت مبارک

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nqvmo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آندو بی سروصدا رفت/خسرو هم خداحافظی می کند؟