//
کدخبر: ۱۹۲۴۴۳ //

پرافتخارترین تیم ایران؛ سبقت پرسپولیس از استقلال

با ارزیابی جام‌های کسب شده تیمها در تاریخ فوتبال ایران، دو قدرت سنتی پایتخت پرافتخارترین تیمهای فوتبال ایران محسوب می‌شوند ولی پرسپولیس با عملکرد خیره‌کننده در فصل جاری توانست از رقیب خود پیش بیافتد.

پرافتخارترین تیم ایران؛ سبقت پرسپولیس از استقلال
به گزارش فرتاک نیوز،

تیم‌های ایرانی در رقابت‌های داخلی در دو رقابت لیگ و جام حذفی شرکت کرده‌اند به جز این، چند دوره‌ای سوپرجام برگزار شده است. در سطح بین المللی نیز، تیم‌های ایرانی در حال حاضر در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و قبل از آن این رقابتها به صورت 2 جام مجزا ( جام باشگاه‌های آسیا و جام در جام آسیا) برگزار می‌شد.

برای جمع‌بندی افتخارات و جام‌های هر باشگاه به هر کدام از رقابت‌ها با توجه به اهمیت و اعتبار آن امتیازی در نظر گرفته شده است.

با صرف‌نظر کردن از رقابت‌های بین‌قاره‌ای که تیمهای ایرانی حضور معدودی در آن داشته‌اند. بازیهای لیگ قهرمانان آسیا معتبرترین آوردگاه بین‌الملی برای نمایندگان ایران است که برای این بازیها بیشترین امتیاز در نظر گرفته شده البته هنوز هیچ تیم ایرانی موفق به قهرمانی در آن نشده است. پس از لیگ قهرمانان آسیا، به ترتیب جام باشگاه‌های آسیا، جام در جام باشگاه‌های آسیا،لیگ سراسری کشور، جام حذفی و سوپرجام دارای امتیاز هستند.

سرخابیهای پایتخت پرافتخارترین تیمهای ایران

در تاریخ فوتبال ایران، تاکنون 16 تیم موفق شدند حداقل یکی از جام‌های یاد شده را فتح کنند. با جمع‌بندی امتیازات این تیم‌ها ، دو قدرت سنتی فوتبال ایران یعنی پرسپولیس و استقلال با اختلاف، بیشترین امتیاز را کسب کرده اند.اما نکته جالب اینجاست حاصل نیم قرن رقابت تنگاتنگ این دو تیم کاملا تا ابتدای فصل جاری کاملاً برابر بود ولی عملکرد خیره‌کننده پرسپولیس در فصل ۹۸-۱۳۹۷ باعث شد تا این تیم به تنهایی عنوان پرافتخارترین تیم ایران را از آن خود سازد. سه عنوانی که پرسپولیس در این فصل به تالار افتخارات خود اضافه کرد باعث فاصله ۱۲ امتیازی با رقیب آبی‌پوش خود شد و استقلال برای جبران این اختلاف حداقل به بیش از یک فصل زمان احتیاج دارد.

پرسپولیس در میادین بین‌المللی، برنده جام در جام آسیا شده است. این تیم در این فصل تا آستانه قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت ولی در کسب آن ناکام ماند. سرخپوشان با ۱۲ بار قهرمانی لیگ پرافتخارترین تیم این رقابتها هستند و ۶ قهرمانی جام حذفی و ۲ قهرمانی سوپرجام در کارنامه دارند که تکلیف یکی از آنها در دادگاه عالی ورزش مشخص خواهد شد با این عملکرد مجموع این افتخارات به امتیاز ۱۰۸ می‌رسد.

بزرگترین افتخار استقلال، دو بار قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیاست. علاوه براین استقلال 8 بار قهرمان لیگ و 7 مرتبه فاتح جام حذفی شده است که حاصل آن 96 امتیاز است.

زرد پوشان اصفهان، سومین تیم برتر تاریخ فوتبال ایران

سپاهان اصفهان که با 5 قهرمانی موفق‌ترین تیم در لیگ برتر است پس از دو قدرت اول فوتبال ایران در جایگاه سوم قرار دارد.افتخارات زردپوشان دیار زاینده رود از دهه هشتاد آغاز شد و این تیم در طول این مدت 5 بار قهرمان لیگ و 4 مرتبه فاتح جام‌حذفی شده است. البته این تیم یک بار نیز تا آستانه کسب جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رفت که در گام آخر در رسیدن به آن ناکام ماند.

پاس بزرگ تهران در جمع 4 تیم برتر تاریخ ایران

هرچند که یک دهه از انتقال نافرجام پاس از تهران به همدان و آغاز به قهقرا رفتن این تیم می‌گذرد ولی پاس همچنان در جمع پرافتخارترین تیم‌های تاریخ ایران دیده می‌شود. تمام موفقیتهای این تیم در زمان حضور در تهران بوده و سبزپوشان یک بار فاتح جام باشگاه‌های آسیا و 5 بار قهرمان لیگ شده است.

سایپا، ذوب آهن، فولاد و ملوان تیمهایی با بیش از یک جام

سایپا در اوایل دهه 70 آغاز طوفانی در فوتبال ایران داشت و ظرف 2 سال، دو قهرمانی لیگ و یک قهرمانی حذفی را به دست آورد. پس از آن در دهه هشتاد یک بار دیگر در لیگ قهرمان شد تا پنجمین تیم پرافتخار ایران باشد.

ذوب آهن قوی‌ترین تیمی است که تاکنون قهرمانی لیگ را تجربه نکرده است. این تیم با 4 قهرمانی حذفی و یک سوپرجام در رده ششم قرار دارد.

ملوان در جام حذفی و فولاد در لیگ در زمره تیمهای موفق ایران محسوب می‌شوند. ملوان 3 بار در دهه 50 و 60 قهرمان جام حذفی شده و فولاد دو بار قهرمان لیگ شده است. این دو تیم با امتیاز برابر هفتمین تیم پرافتخار ایران هستند.

سایر تیمهای صاحب قهرمانی

استقلال خوزستان با یک قهرمانی لیگ و صبا یک قهرمانی حذفی و یک سوپرجام دیگر تیمهای صاحب عنوان فوتبال ایران هستند که با این تیمها جمع 10 تیم برتر تاریخ ایران تکمیل می‌شود.

پس از این تیمها 6 تیم با تنها یک قهرمانی جام حذفی دیده می‌شود.تراکتورسازی که یکی از محبوبترین تیمهای ایران است با یک قهرمانی حذفی جایی در بین 10 تیم اول ندارد و به همراه فجرسپاسی، بهمن،نفت تهران،برق شیراز،شاهین اهواز به صورت مشترک در رده یازدهم تیمهای صاحب عنوان فوتبال ایران قرار دارد.

نکته تامل برانگیز در خصوص فهرست تیمهای صاحب عنوان فوتبال ایران اینکه تنها ۷ تیم در فصل آینده لیگ برتر حضور خواهند داشت و بقیه تیمها یا به دسته‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند یا مثل بهمن اثری از آنها دیده نمی‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۲۴۴۳ //
ارسال نظر
 
  • یوسف

    پرسپولیس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان