//
کدخبر: ۱۱۸۷۷۷ //

سوپرجام اروپا از دریچه آمار

برای نخستین بار دو تیم همشهری یعنی اتلتیکو و رئال مادرید سوپرجام اروپا را برگزار می‌کنند.

سوپرجام اروپا از دریچه آمار
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از آس، اتلتیکو مادرید و رئال مادرید چهارشنبه شب در سوپرجام اروپا به مصاف هم می‌روند. این دیدار در حالی در تالین استونی برگزار می‌شود که برای نخستین بار در تاریخ این بازی‌ها دو تیم از یک شهر برابر هم قرار می‌گیرند. دو تیم مادریدی پیش از این فینال‌های لیگ قهرمانان ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ را برگزار کرده بودند. از طرفی برای هفتمین بار است که دو تیم از یک کشور، سوپرجام اروپا را برگزار می‌کنند. این پنجمین دوئل اسپانیایی‌ها در سوپرجام اروپا خواهد بود. پیش از این بارسلونا و سویا در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ به مصاف هم رفته بودند و رئال مادرید در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ برابر سویا قرار گرفته بود. در گذشته تقابل تیم‌های ایتالیایی نیز وجود داشت که در سال ۱۹۹۰ سمپدوریا به مصاف میلان رفت و پارما در سال ۱۹۹۴ برابر میلان قرار گرفت.

دیدار فردا شب پانزدهمین بازی است که دو باشگاه از یک شهر در رقابت‌های اروپایی به مصاف هم می‌روند. ۵ داربی مادرید و یک داربی میلان، لندن، بخارست و سویا در اروپا دیده شده است.

بیشترین عناوین

بارسلونا بیشترین حضور را در سوپرجام اروپا داشته است. تیم کاتالانی در ۹ سوپرجام خود توانست همانند میلان ۵ قهرمانی به دست آورد. از طرفی تیم اسپانیایی مانند سویا ۴ بار این جام را از دست داده است. رئال مادرید فردا شب فرصت دارد به رکورد بارسلونا و میلان برسد. اندرلخت، والنسیا، یوونتوس و اتلتیکو تنها تیم‌هایی هستند که بیش از یک بار سوپرجام اروپا را تجربه کرده‌اند و در همه آن‌ها قهرمان شده‌اند (هر یک دو قهرمانی). هامبورگ تنها تیمی است که با وجود تجربه دو سوپرجام هرگز نتوانسته است قهرمانی را تجربه کند. این تیم آلمانی در سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۸۳ در سوپرجام اروپا حضور داشت.

پس از بارسلونا و میلان با ۵ قهرمانی، رئال مادرید با ۴ قهرمانی در رتبه‌های بالایی دیده می‌شوند. لیورپول سه بار جام قهرمانی را بالای سر برده است و آژاکس مانند ۴ تیمی که در بالا ذکر شد، با ۲ قهرمانی در رتبه بعدی قرار دارد. ۵ تیم دیگر یک بار قهرمانی را در این بازی چشیده‌اند.

بر اساس افتخار کشوری، اسپانیا با احتساب سوپرجام تالین، بیشترین قهرمانی را به خود اختصاص داده است. تیم‌های اسپانیایی ۱۵ بار جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند. پس از اسپانیا، ایتالیا با ۹ و انگلیس با ۷ قهرمانی قرار دارند. ۱۲ کشور فاتح سوپرجام اروپا شده‌اند و ۳ کشور فرانسه، اوکراین و یوگسلاوی با وجود حضور در این دیدار نتوانستند عنوان قهرمانی را به دست آورند (دیناموکیف در سال ۱۹۷۵ قهرمانی سوپرجام شد اما در آن زمان اوکراین بخشی از شوروی بود).

تیم‌های پرافتخار سوپرجام اروپا

عنوان    تیم

۵            بارسلونا و میلان

۴           رئال مادرید

۳           لیورپول

۲           آژاکس، اندرلخت، والنسیا، یوونتوس و اتلتیکو مادرید

۱           سویا، پورتو، منچستریونایتد، بایرن مونیخ، چلسی، دینامو کیف، ناتینگهام فارست، استون ویلا، آبردین، استوا بخارست، مالیناس، پارما، لاتزیو، گالاتاسرای و زنیت

پرافتخارترین‌ها بر اساس کشور

عنوان                          کشور

۱۴                                اسپانیا

۹                                  ایتالیا

۷                                  انگلیس

۳                                  بلژیک

۲                                  هلند

۱                                  آلمان، پرتغال، روسیه، شوروی، رومانی، اسکاتلند و ترکیه

دشواری در تکرار قهرمانی

در طول نیم قرنی که از این رقابت می‌گذرد تنها ۲ تیم توانستند برای دو سال پیاپی قهرمانی در این رقابت با تجربه کنند. برای نخستین بار میلان آریگو ساکی توانست به این افتخار دست یابد و در سال‌های ۱۹۸۹ و ۹۰ جام قهرمانی را بالای سر ببرد. رئال مادرید که پیش از این در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ قهرمان سوپرجام شده بود فردا شب فرصت دارد برای سومین سال پیاپی این عنوان را به دست آورد.

سرمربیان و بازیکنان پرافتخار

کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا پرافتخارترین سرمربیان در سوپرجام اروپا محسوب می‌شوند. هر یک سه قهرمانی را در این رقابت به دست آورد. آنچلوتی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ با میلان قهرمان شد و در سال ۲۰۱۴ توانست این عنوان را با رئال مادرید به دست آورد. از طرفی گواردیولا به همراه بارسلونا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ قهرمان شد و این عنوان را با بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۳ هم تکرار کرد.

در میان بازیکنان، پائولو مالدینی و دنی آلوس با ۴ قهرمانی، پرافتخارترین هستند. آلوس برزیلی در سال ۲۰۰۶ با پیراهن سویا جام قهرمانی را بالای سر برد و سپس در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ با بارسلونا قهرمانی را تجربه کرد. مالدینی نیز مانند مدافع برزیلی ۴ بار قهرمانی را تجربه کرده است. او به همراه روسونری‌ها در سال‌های ۱۹۸۹، ۹۰، ۹۴ و ۲۰۰۳ جام قهرمانی را بالای سر برد.

فینال‌های تکراری

تنها دو بار فینال تکراری برگزار شده است که در هر دو بازی سویا حضور داشته است. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ سویا برابر رئال مادرید قرار گرفت و این تیم در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ با بارسلونا بازی کرد. تیم اسپانیایی تنها در اولین تجربه خود توانست بارسلونا را شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۸۷۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان