تاریخ انتشار: 1397/05/10 22:25
کد خبر: 136170

پرسپولیسی ها تا کی تحمل می‌کنند؟

ترسناک‌تر از بدهی‌های پرسپولیس به بازیکنان و طلبکاران ایرانی‌اش، پولی است که این باشگاه باید بابت قراردادهای خارجی‌اش هزینه کند اما حتی یک دلار هم در جیب ندارد.
پرسپولیسی ها تا کی تحمل می‌کنند؟

البته سرپرست باشگاه خیلی امیدوار بود که بتواند از بانک مرکزی ارز دولتی بگیرد اما رایزنی‌هایش به نتیجه نرسید. حالا پرسپولیس مانده و نزدیک به دو میلیون دلار بدهی به بازیکنان و مربیان خارجی‌اش و البته چند صد هزار دلار هم به گولچ و نیلسون بدهکار است که اگر با آنها تسویه نکند، مجبور می‌شود امتیازهایش را به حراج بگذارد اما آیا راهی هست برای فرار از این مخمصه یا پرسپولیس باز هم باید چند برابر پول بدهد و از بازار آزاد دلار بخرد؟
  حال و روز پرسپولیس را حسین ماهینی بهتر از هر کسی توصیف کرده بود: «اینکه چیزی نمی‌گوییم یا حاشیه‌ای نداریم، معنی‌اش این نیست که مشکلی وجود ندارد و شرایط گل و بلبل است.» پرسپولیسی‌ها که تا پیش از آمدن برانکو با هر بدقولی به اعتصاب روی می‌آوردند و یا باشگاه را به تمرین نکردن تهدید می‌کردند، حالا سکوت کرده‌اند اما کیست که نداند آنها هنوز بابت فصل پیش طلبکارند و از قراردادهای این فصل‌شان هم به قول ماهینی حتی یک ریال پرداخت نشده؟ پرسپولیسی‌ها حتی پاداش قهرمانی و صعود به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان را هم نگرفته‌اند اما این تنها بخشی از مشکلات آنهاست و مهم‌تر، بدهی باشگاه به خارجی‌هایش.
مشکل اصلی نوسانات بازار ارز است که اتفاقا سرپرست باشگاه پرسپولیس را هم نگران کرده: «افزایش قیمت دلار من را شدیدا نگران کرده و این نگرانی را واقعا نمی‌توانم پنهان کنم.»
نگرانی هم دارد. پرسپولیس به قول گرشاسبی از بازار آزاد دلار خریده اما بدی ماجرا این است که نمی‌تواند آن دلارها را برای بازیکنان و مربیان خارجی‌اش هزینه کند چرا که طلبکاران قدیمی‌تری از آن سوی مرزها تهدیدش کرده‌اند.
این در حالی است که باشگاه هنوز پول پارسال و امسال مربیان و بازیکنان خارجی امروزش را هم نداده است. البته هفته پیش 300 هزار دلار به حساب برانکو ایوانکوویچ واریز کردند که نه از مقامات رسمی باشگاه، بلکه از زبان شایعه‌ها شنیدیم با همین 300 هزار تا، مطالبات فصل پیش او تسویه شده اما شایعه دیگری هم هست که ادعا کرده مرد کروات دو برابر این پول را از فصل پیش طلبکار بوده است و برای تسویه حساب، باید 300 هزار تای دیگر بگیرد. واقعیت اما این است که آن 300 هزار دلار نه فقط برای خود برانکو، بلکه برای او و دستیارانش بوده و بین آنها تقسیم خواهد شد.
ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم یکی از شرط‌های برانکو برای تمدید قرارداد، تسویه مطالبات معوقه خودش و دستیارانش پیش از شروع فصل بوده اما حتی اگر خود ایوانکوویچ با آن پرداخت 300 هزار دلاری با باشگاه بی‌حساب شده باشد، همکاران هموطنش هنوز از فصل پیش طلبکارند. قراردادهای این فصل هم که تکلیف‌شان روشن است. نه حتی یک سنت از قرارداد 850 هزار دلاری ایوانکوویچ پرداخت شده و نه قرارداد زلاتکو ایوانکوویچ، ایگور پانادیچ و مارکو استیلینوویچ که دستمزدشان روی هم رفته می‌شود چیزی نزدیک به 300 هزار دلار.
 البته بازیکنان خارجی پرسپولیس هم وضعیت بهتری ندارند. بشار رسن که باشگاه دو فصل پیش 300 هزار دلار برای رضایتنامه‌اش هزینه کرد و قراردادی 220 هزار دلاری با او بست، نزدیک به یک‌سوم رقم قرارداد سال گذشته‌اش را طلبکار است. از قرارداد 350 هزار دلاری فصل پیش گادوین منشا هم باشگاه تنها 150 هزار دلار را پرداخت کرده و البته وعده داده که رقم باقیمانده را در دو قسط 100 هزار دلاری تسویه می‌کند.
ارزان‌ترین بازیکن خارجی پرسپولیس بوژیدار رادوشویچ است که فصل پیش قرارداد 120 هزار دلاری بسته بود اما همان پول را هم به او ندادند. البته پولی نداشتند که بخواهند دست به جیب ببرند و معلوم نیست هزینه سفرهای خارجی‌شان در لیگ قهرمانان را چطور می‌خواهند تامین کنند. حالا این همه بدهی ارزی را بگذارید کنار قراردادهای این فصل که هر کدام 20 درصد افزایش قیمت داشته‌اند اما باشگاه هنوز حتی نتوانسته پیش‌پرداخت این قراردادها را پرداخت کند و با افزایش هر روزه قیمت دلار، بدهی‌اش روز به روز سنگین‌تر می‌شود.
البته پرسپولیس چیزی نزدیک به 500 هزار دلار بابت حضور بازیکنانش در جام جهانی 2018 از فیفا پاداش می‌گیرد و همین رقم را هم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا به دست خواهد آورد اما مشکل اینجاست که نه تکلیف پاداش‌های جام جهانی مشخص شده و نه آن درآمد 500 هزار دلاری از لیگ قهرمانان کفاف هزینه‌ها و بدهی‌های باشگاه را می‌دهد.
باشگاه پرسپولیس فقط بابت قراردادهای خارجی امسال و سال گذشته‌اش چیزی نزدیک به 2میلیون دلار بدهکار است و البته پول بازیکنان ایرانی‌اش را هم نداده است. آنها هم بخشی از مطالبات یکی دو فصل پیش را نگرفته‌اند که برای نمونه، علیرضا بیرانوند به تنهایی چیزی نزدیک به 2 میلیارد تومان طلب دارد از باشگاه. بقیه بازیکنان هم به نسبت قراردادهایشان طلبکارند و بدتر اینکه پاداش قهرمانی در لیگ هفدهم را هم هنوز دریافت نکرده‌اند.
البته حامی مالی باشگاه قول داده که هفته آینده به پرسپولیس پول تزریق می‌کند و همین وعده را گرشاسبی تقدیم بازیکنان و مربیان کرده اما مهم، خوشقولی آنهاست وگرنه خدا می‌داند چه بر سر پرسپولیس خواهد آمد. پرسپولیسی که در ظاهرش آرامش موج می‌زند اما روی یک بمب ساعتی نشسته که اگر منفجر شود، می‌تواند به نابودی بکشاندش؛ حالا یا با اعتراض و اعتصاب، یا باز شدن پرونده‌های تازه در فیفا. فکر می‌کنید پرسپولیسی‌ها این همه نداری و بدقولی و بدحسابی را تا کی تحمل خواهند کرد؟
 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4yp6py

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


از وقتی بیرانوند پنالتی رونالدو را گرفته، جواب سلام ما را هم نمی‌دهد!