//
کدخبر: ۹۱۲۱۶ //

کنترل شهریه آموزشگاه‌های علمی مجاز/نقش برخی موسسات کنکور در جهت‌دهی به برنامه‌های آموزش و پرورش

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نحوه نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد علمی گفت: اقدامات زیرساختی قوی نظارتی در دست انجام است و سامانه‌ای قوی راه‌اندازی شده است؛ اکثر مراکز ما مشکلی در خصوص شهریه ندارند و طبق تعرفه‌های دولتی فعالیت می‌کنند و شهریه‌های نامتعارف عمدتا به آموزشگاه‌های غیرمجاز مربوط است.

کنترل شهریه آموزشگاه‌های علمی مجاز/نقش برخی موسسات کنکور در جهت‌دهی به برنامه‌های آموزش و پرورش
به گزارش فرتاک نیوز،

مجید تهرانیان با اشاره به چالش‌های آموزشگاه‌های آزاد علمی در کشور اظهار کرد: آموزش جزو تکالیف دولت است اما آموزش غیررسمی و تکمیلی در عین اینکه مورد نیاز مردم است؛ جزو تکالیف دولت نیست. در اینجا قانونگذار امکان ارائه آموزش‌های غیررسمی را از طریق مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی فراهم کرده است.

وی افزود: متاسفانه طی دهه گذشته تعدادی موسسه از  آموزش و پرورش مجوز گرفتند که حالا به نظر می‌رسد خود آنها روی فرهنگ و برنامه‌های آموزش و پرورش اثرگذار شده‌اند و حتی در مواردی جهت دهی می‌کنند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای رفع تبعات زیانبار فعالیت این موسسات، وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته آزمون‌های ورودی مدارس خاص را در دوره ابتدایی حذف و استفاده از کتب کمک آموزشی را در دبستان‌ها ممنوع کرد گفت: اگر در مجلس، دولت و سایر بسترها  از این تصمیم حمایت شود می‌توانیم قول بدهیم  بسیاری از این نگرانی‌ها طی چندسال آینده برطرف شود.

تهرانیان ادامه داد: از سوی والدین هم نگرانی داریم زیرا در بسیاری مواقع به این موسسات سودجو کمک می‌کنند و از مدیران مدارس می‌پرسند چه آزمونی طی سال برگزار می‌کنند. در واقع برخی والدین خودشان طالب برگزاری آزمون و کتب کمک آموزشی هستند. به همین علت نیازمند فرهنگ سازی قوی در این زمینه هستیم. دولت با حذف آزمون‌ها وارد این مسیر شده است و البته برنامه‌های اصلاحی ادامه دارد و سال آینده نیز یک ساماندهی در کتب کمک اموزشی مقطع متوسطه داریم و استانداردهایی برای کتبی که میخواهد وارد مدارس شود از سوی سازمان پژوهش لحاظ خواهد شد.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته تا زمانی که کنکور سراسری برگزار می‌شود زمینه فعالیت موسسات کنکوری فراهم است گفت: امیدواریم مشکل کنکور به صورت ریشه‌ای حل شود.

وی  درباره علت صدور مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد از سوی نهادهایی چون شهرداری گفت: طبق تبصره یک ماده ۳ قانون دائمی شدن تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش مرجع صدور مجوز آموزشگاه برای افراد زیر ۲۰ سال سن است. قبل از این قانون، در مقاطع زمانی دستگاه‌های مختلفی با استفاده از مصوبات داخلی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزشگاه‌هایی دایر کرده‌اند اما اقدامات آنها برای ما ایجاد مشکل می‌کند.

تهرانیان ادامه داد: ما اکنون مراکز غیرمجاز را مراکزی می‌دانیم که توسط هیچ نهادی مجوز نگرفته اند. نهادی چون شهرداری هم مجوز آموزشگاه نمی‌دهد بلکه بستر فعالیت فرهنگی را در کانون‌ها و سرای محلات فراهم می‌کند. وزارت ارشاد هم آموزش حرفه‌ای برای افراد بالاتر از ۲۰ سال سن را برعهده دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مرز آموزش به افراد کمتر و بیشتر از ۲۰ سال سن را مشخص کرده است هرچند برخی آموزشگاه های تحت پوشش ارشاد کودکان کم سن را هم پذیرش می‌کنند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید یک بار تکلیف‌ خود را با بخش خصوصی مشخص کنیم. قوانین و مقررات در انحصار دولت است و ما برای بخش خصوصی هم اعمال مقررات می‌کنیم، در حالی که باید نگاه خود را نسبت به بخش خصوصی اصلاح کنیم.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به نحوه نظارت بر آموزشگاه‌ها عنوان کرد: اقدامات زیرساختی قوی نظارتی در دست انجام است و سامانه‌ای قوی راه‌اندازی شده است.  اکثر مراکز ما مشکلی در خصوص شهریه ندارند و طبق تعرفه های دولتی فعالیت می کنند و  شهریه‌های نامتعارف عمدتا به آموزشگاه‌های غیرمجاز مربوط است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۱۲۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان