//
کدخبر: ۸۸۵۱۶ //
دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان عنوان کرد:

"قراردادها و برگه‌های سفید امضا" ترکه‌ای بر بالای سر کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان از قراردادها و تسویه حساب‌های سفید امضا ترکه‌ای بر بالای سر کارگران نام برد و گفت: کارفرماها با گرفتن این برگه‌های سفید امضا شرایطی ایجاد می‌کنند تا کارگر جرئت حرف زدن و دفاع خود را پیدا نکنند.

"قراردادها و برگه‌های سفید امضا" ترکه‌ای بر بالای سر کارگران
به گزارش فرتاک نیوز،

حبیب الله محقق در آستانه هفته کارگر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حقوق‌های عقب‌افتاده، اخراج از کار، مشکلات معیشتی، تسویه‌حساب قبل از کار و... از مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری در کشور و استان است که باید برای رهایی از آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که قوانین کشور، صراحتا اجازه انعقاد قرارداد موقت برای مشاغل با ماهیت کار دائم را نمی‌دهد افزود: با این وجود برخی کارفرمایان با سوءاستفاده از عدم نظارت دستگاه‌های مسوول در حق جامعه زحمتکش کارگری جفا می‌کنند.

این فعال کارگری، از کارگران ایرانی به عنوان نجیب‌ترین کارگران جهان نام برد و ادامه داد: کارگران در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات با وجود همه دشواری‌ها و مشکلات معیشتی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی مزین شده، همه تلاش خود را در راستای شکوفایی اقتصادی کشور به کار می‌گیرند.

محقق با بیان این‌که برخلاف قوانین حق اعتصاب از کارگران گرفته شده گفت: کارگر باید این اجازه را داشته باشد که لااقل در روز کارگر بیاید و به ظلمی که در حق‌اش روا داشته شده اعتراض کند.

وی با بیان این‌که مشکلات کارگران به عدم اجرای قانون کار برمی‌گردد اضافه کرد: متاسفانه یک سری ملاحظه‌کاری‌های بی‌دلیل سبب شده که کارگران به حقوق قانونی خود نرسند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با انتقاد از عدم شفافیت در برخی قوانین گفت: ما کارگران هم قانون کار موقت را قبول داریم اما حداقل این قانون باید از یک چارچوب برخوردار باشد تا حقوق حداقلی کارگران هم رعایت شود.

وی با تقدیر از حمایت دستگاه قضایی و خصوصا اجرای احکام آن از حقوق کارگران افزود: دستگاه قضایی از معدود دستگاه‌هایی است که به حق کارگر احترام گذاشته و از آن دفاع می‌کند.

محقق با بیان این‌که استاندار و تیم اقتصادی آن در این مدت حمایت خوبی از حوزه تولید و اشتغال داشته خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی استانداری با تشکیل هفتگی جلسات رونق تولید، کمک خوبی به واحدهای تولیدی استان داشته که جای تقدیر دارد.

این فعال کارگری با بیان این‌که دولت به افزایش نقدینگی واحدها در چند سال اخیر کمک خوبی کرده افزود: البته برخی کارفرمایان نیز از این شرایط سوءاستفاده‌هایی داشتند که باید یک کمیته تخصصی در این بخش با نظارت بر تسهیلات اعطایی زمینه استفاده بیشتر از این ظرفیت را فراهم کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان از عضویت بیش از 20 هزار کارگر استان در خانه کارگر استان سمنان خبر داد و گفت: خانه کارگر خدمات زیادی به اعضای خود ارائه می‌دهد که ارائه مشاوره رایگان، بیمه تکمیلی، برخی خدمات ارزان‌قیمت، برپایی نشست‌های مختلف، برنامه‌های فرهنگی و هنری، دوره‌های آموزشی و...از این جمله است.

وی به وجود 900سوئیت خانه کارگر در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: اعضای خانه کارگر با پرداخت مبلغ حداقلی می‌تواند از این زیرساخت‌ها و امکانات استفاده کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کارگران اخراجی و تعدیل شده در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اظهار کرد: متاسفانه آمار دقیق و درستی از این کارگران وجود ندارد اما بسیاری از آنها با مراجعه به خانه کارگر خواستار رسیدگی به حقوق خود هستند که مشاوران حقوقی ما مشاوره‌های لازم را به آنها می‌دهند.

محقق با اشاره به برنامه‌های این تشکل کارگری در هفته کارگر گفت: برگزاری جشن سالانه کارگران، گردهمایی تشکل‌های کارگری استان، دیدار کارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار، دیدار جمعی از کارگران با رهبری انقلاب و رئیس جمهوری، راهپیمایی و پیاده روی در روز جهانی کارگر، و...از برنامه های خانه کارگر در استان است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۵۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان