//
کدخبر: ۷۰۹۶۶ //

توقف طرح افزایش قیمت بنزین

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آنطور که اطلاع یافته‌ایم دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که این افزایش قیمت در زمینه حامل‌های انرژی صورت نگیرد.

توقف طرح افزایش قیمت بنزین
به گزارش فرتاک نیوز،

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه 30 دی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نظر شورای نگهبان درمورد تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 97 ایجاد کرده است، گفت: چون در لایحه اصلاح بودجه ، متمم آن در قالب طرحی مطرح شده بود شورای نگهبان ایراد گرفت و عنوان داشت که باید به صورت لایحه ارائه شود درباره لایحه بودجه سال 97 نیز نظر شورای نگهبان این است که تغییرات ایجاد شده نباید با شاکله لایحه بودجه باشد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گزارش محمدعلی نجفی شهردار تهران از تخلفات مدیریت پیشین شهرداری تهران بر اینکه آیا در صورت کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری این تخلفات در بررسی صلاحیت وی موثر خواهد بود یا نه اظهار داشت: اگر مستنداتی درباره تخلفات هر یک از کاندیداها به شورای نگهبان ارائه شود ما آن را بررسی خواهیم کرد و آن بخشی را هم که مربوط به قوه قضاییه است ارسال می‌کنیم. چرا که ما خوشحال می‌شویم به وظایف خود درمورد هرگونه تخلف انتخاباتی عمل کنیم.

 

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره واکنش شورا به موادی از لایحه بودجه سال 97 که براساس آن حامل‌های انرژی گران می‌شود گفت: شورا در بررسی لایحه بودجه در مسیر همدردی با مردم می‌کوشد که نیازهای آنها نیز مدنظر قرار گیرد و آنطور که اطلاع یافته‌ایم دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که این افزایش قیمت در زمینه حامل‌های انرژی صورت نگیرد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از جزئیات تخلفات صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری و احکام انفصال برای برخی مدیران دولتی پرسیده بود عنوان داشت: اعلام گزارش تخلفات در حوزه صلاحیت قوه قضاییه است و آنچه برای ما ارسال کرده‌اند مورد رسیدگی قرار گرفته که منجر به صدور حکم هم شده که در نتیجه آن برخی از مدیران تبرئه شده و اتهامات برخی دیگر در حل رسیدگی است و چون مسیری است که در حال انجام است وارد جزئیات نمی‌شویم چون از حیطه مسئولیت ما خارج است.

 

* درباره اختیار رئیس مجلس در زمینه مسکوت گذاشتن سوال از رئیس جمهور باید به آیین‌نامه مجلس مراجعه کرد

 

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره اختیارات رئیس مجلس شورای اسلامی در زمینه مسکوت گذاشتن طرح سوال از رئیس جمهور در صحن مجلس پرسید، پاسخ داد: در این زمینه باید به آیین‌نامه داخلی مجلس مراجعه کرد.

 

وی در پاسخ به سوالی که از آخرین مراحل رسیدگی به موضوع «رجل سیاسی» پرسیده بود اظهار داشت: خبر خوبی که داریم این است که بخش عمده رسیدگی به این موضوع در شورای نگهبان به اتمام رسیده است.

 

*جزئیات تعریف رجل سیاسی

سخنگوی شورای نگبهان در این باره گفت: معیارها و شاخص‌های رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن که طبق سیاست‌های کلی اصل 44 برعهده شورای نگهبان قرار گرفته شده است مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد.

 

وی اضافه کرد: این بررسی در دو بخش سیاسی و مذهبی بودن و مدیر و مدبر بودن و شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی و مذهبی برای کاندیداهای ریاست جمهوری تعیین شد.

 

کدخدایی در تشریح عبارت رجل سیاسی و مذهبی گفت: افرادی که آگاهی لازم به دین اسلام و تقید به مبانی اسلامی و کسانی که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل سیاسی و اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی به نحوی باشد که مسائل نظام اسلامی لحاظ شده باشد.

 

سخنگوی شورای نگبهان گفت: رجل سیاسی و مذهبی باید شخصی باشد که از شایستگی‌های لازم و نگرش‌های فردی برخوردار باشد و از عقلانیت و منش صحیحی در این حوزه برخوردار باشد و متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهور و صلاحیت‌های لازم برای ایفای وظایف ریاست جمهوری و ارائه برنامه‌ها در چارچوب وظایف قوه مجریه و سیاست‌های کلی نظام شامل شود.

 

وی ادامه داد: نکته جدید این است که اعضای شورای نگهبان معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه و توان مدیریت برای کاندیداهای ریاست جمهور را مد نظر قرار دهند که درمورد موارد کلی به توافق رسیده‌ایم و سعی داریم پس از جمع‌بندی نهایی آن را به مجلس ابلاغ کنیم زیرا رئیس مجلس کارگروهی را تعیین کرده است تا موضوع را پیگیری کند.

 

کدخدایی ابراز امیدواری کرد که کشور بتواند تا سال 98 قانون جامعی درباره انتخابات داشته باشد.

 

* امیدواریم کشور تا سال 98 قانون جامعی برای انتخابات داشته باشد

وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد جنسیت کاندیداها بیان داشت: در این باره هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و وقتی برسیم اعلام می‌کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی که از انتقادات مطرح شده نسبت به آنچه چند برابر شدن بودجه این شورا در لایحه سال 97 عنوان شده است، پرسیده بود، گفت: بودجه شورای نگهبان مانند سایر دستگاه‌ها پیش‌بینی و تصویب می‌شود.

 

وی ادامه داد: این بودجه در دیوان محاسبات کشور مورد نظارت دقیق قرار خواهد گرفت و علاوه بر این ما چند دیوان محاسبات بالقوه در خود شورا داریم به طوری که خود علما هم راجع به بودجه شورا نظارت داشته و نظر می‌دهند.

 

کدخدایی با اشاره به اینکه در بودجه سال 97 هفت درصد پیش‌بینی افزایش بودجه شورای نگهبان صورت گرفته است، گفت: این درحالی است که معمولا بخشی از بودجه‌های مصوب نیز به دستگاه‌ها اختصاص داده نمی‌شود.

 

*بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول توجیبی برخی مسئولان است

وی با اظهار گلایه از برخی اظهارنظرها درباره بودجه سال آینده شورای نگهبان خاطرنشان کرد: چرا برخی در نقد و بررسی‌ها انصاف را رعایت نمی‌کنند و حرفی را که یک ضدانقلاب مطرح می‌کنند، تکرار می‌کنند.

 

سخنگوی شورای نگهبان با ذکر اینکه ردیف بودجه شورا مانند بقیه دستگاه‌ها در چند بخش خلاصه می‌شود، گفت: این بخش‌ها عبارتند از پاسداری از احکام اسلام، نظارت بر قوانین و مصوبات و نیز نظارت بر انتخابات که هر سال به صورت موردی اختصاص داده می‌شود همانطور که در سال‌های گذشته چنین بوده است.

 

وی با ذکر اینکه بودجه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری جداگانه به شورای نگهبان پرداخت می‌شود، عنوان داشت: بودجه‌ای به جز این موارد به شورا اختصاص داده نمی‌شود.

 

*منتقدان از سازمان بودجه سوال کنند

وی افزود: برخی در بعضی رسانه‌ها عنوان داشتند که شورای نگهبان امسال 50 میلیارد تومان بودجه نظارت بر انتخابات گرفته در حالی که امسال انتخابات نداریم. در حالی که مجلس و دولت می‌دانند که اختصاص چنین بودجه‌ای به شورا اساسا امکان پذیر نیست و این توهین به دوستان سازمان برنامه و بودجه است.

 

کدخدایی در ادامه خطاب به منتقدان بودجه شورای نگهبان گفت: لازم بود صرفا یک تماس با سازمان برنامه و بودجه می‌گرفتید و حقیقت مطلب را در این باره جویا می‌شدید. شما که به آنها دسترسی دارید.

 

وی ادامه داد: یا شخص دیگری در انتقاد از بودجه سال آینده شورای نگهبان بودجه سال 67 شورا را با بودجه 97 مقایسه کرده است؛ آیا حقوق ایشان در سال‌های 67 تا 97 تغییر نکرده است؟ آیا قیمت منزل ایشان در بالای شهر امسال با سال 67 یکی است؟

 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: یا دوست دیگری به خاطر نسبتی که با برخی افراد معروف دارد در یک خبرگزاری نشسته است و می‌گوید چرا در سال آینده شورای نگهبان 50 میلیارد تومان بودجه می‌گیرد؟

 

وی خطاب به این منتقد اظهار داشت: شورای نگهبان خبرگزاری ندارد و البته مثل شما هم نیستیم که سریع کیف خود را برداریم و به دادگستری شکایت کنیم چراکه ما بودجه شکایت از منتقدان را نداریم.

 

وی تصریح کرد: یا فرد دیگری درباره بودجه سال آتی شورای نگهبان گفته است که اعضای این شورا 12 نفرند و چرا این همه بودجه دریافت می‌کنند؟ این سؤال مثل این است که کسی بگوید رئیس‌جمهور یک نفر است و چرا دولت این همه بودجه دارد؟

 

*کل بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول تو جیبی برخی مسئولان است

کدخدایی با تاکید مجدد بر اینکه بودجه سال اینده شورای نگهبان متعلق به نظارت و پالایش قوانین است و  به ناظرات، مرکز تحقیقات و سایر نهادهای این شورا اختصاص خواهد یافت، گفت: کل بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول تو جیبی برخی مسئولان است.

 

سخنگوی شورای نگهبان عنوان داشت: دوستانی که می‌خواهند انتقاد کنند ابتدا سری به سازمان برنامه بودجه بزنند و از آنها در اینباره سؤال کنند. سپس انتقادات خود را مطرح کنند یا اینکه ابتدائا بررسی کنند آیا بودجه شورا در غیرمحل خود مصرف شده است یا نه و البته ما خوشحال می‌شویم اگر در جایی اشتباه کردیم مورد نقد واقع شویم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۹۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان