//
کدخبر: ۵۴۲۹۱ //

رئیس جدید پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران معرفی شد

مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امروز برگزار شد.

رئیس جدید پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران معرفی شد
به گزارش فرتاک نیوز،

در مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران که با حضور رئیس، هیئت رئیسه و مسئولان دانشگاه تهران و کارکنان این پارک، «عباس زارعی هنزکی» به‌عنوان رئیس پارک علم‌وفناوری معارفه و از زحمات محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده در زمان تصدی این سمت قدردانی شد.

 

محمود نیلی احمدآبادی؛ رئیس دانشگاه تهران در این مراسم با تأکید بر اهمیت پارک علم‌وفناوری از دیدگاه دانشگاه تهران اظهار کرد: پارکهای علم و فناوری در کل دنیا سازمانهای جدیدی هستند و در ایران قدیمی‌ترین پارک دانشگاهی پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران است که از لحاظ سازمانی عمر خیلی کوتاهی دارد اما ما انتظارات بزرگی از این مرکز داریم.

 

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: وظیفه پارک علم‌وفناوری اتصال حلقه‌های مفقوده بین دانشگاه و جامعه، تبدیل ایده‌ها به کسب‌وکار و خلق ثروت است؛ امید ما این است که پارک این کار مهم را به انجام برساند، وجود خلأها و اینکه پارکها می‌توانند این خلأها را پر کنند دلیل سرعت در پشتیبانی و راه‌‌اندازی پارکها در کشور است.

 

وی با اظهار اینکه ما در کشوری هستیم که تقاضا برای تکنولوژیهای پیشرفته و کسب‌وکار نوآورانه در آن محدود است، افزود: اگر ما مقایسه‌ای با کشورهای پیشرفته و شرکتهای بزرگ تجاری داشته باشیم، می‌بینیم این شرکتها در یک رقابت تنگاتنگ جهانی و به لحاظ تجاری ناچار هستند که به روز و کارآمد باشند.

 

نیلی احمدآبادی در ادامه گفت: البته پیشرفت شرکتها در گرو تبلور دانش دانشگاه‌های آنها و سیاست اصلی دولتهاست؛ امروز دولتها در خدمت کمپانیهای بزرگ هستند سیاستهای دولت، مراکز تحقیقاتی و بودجه‌ها همه در جهتی طراحی می‌شوند که این کمپانیها بتوانند در یک رقابت نفس‌گیری که با دنیا دارند زنده بمانند آنجاست که دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان هم نگاهشان در همین جهت حرکت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه هدف من عنوان کردن بخشی از مشکلات موجود است و اینکه چرا فعالیتها و کسب‌وکارهای نوآورانه دانش‌بنیان در ایران تبدیل به شرکتهای بزرگ نمی‌شود و فقط شرکتهایی در ایران بزرگ هستند که دستشان در جیب دولت قرار دارد، از همه رانت‌ها و سوبسیدها استفاده می‌کنند ولی از آن‌طرف محصولات آنها در بازار جهانی قابل رقابت نیست.

 

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: من همواره تأکید می‌کنم دلیل اینکه دانشگاه تهران در این عمر چندین ساله خود که کشور شرایط سیاسی و اجتماعی بسیار زیادی را تجربه کرده پا برجا مانده است و امروزه یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، این است که یک خط را در نظر گرفته و بر همان مسیر ادامه داده و آن جذب بهترینهاست و هم‌چنین سعی کرده قوی‌ترین سازمانها و آموزشها را در استاندارد جهانی ارائه دهد نگاهش نگاه داخلی نبوده است، دیدگاه ما در رقابت با بهترین‌هاست.

 

وی تصریح کرد: یک رسالت دیگری که برای دانشگاه تهران قائل هستیم این است نباید همواره متکی به دست دولت بود؛ ما بخشی از جریان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این کشور هستیم.

 

او خاطر نشان کرد: دانشگاه تهران، اشخاص و نهادهایی که به این دانشگاه متصل‌اند به اندازه کافی بزرگ هستند که تصمیمات منطقی و عاقلانه آنها بتواند در کشور تغییر ایجاد کند یکی از این تغییرات پارکها هستند که می‌توانند با عملکردشان الگوی مناسبی برای کشور و جهان قرار دهند.

 

احمدآبادی گفت: نکته‌ای که می‌خواهم تأکید کنم این است که باید دلیلی داشته باشیم تا پارک و علم‌وفناوری در کنار و برای دانشگاه بماند؛ دانشگاهی که بیش از 10 هزار دانشجوی دکترا دارد این دانش را باید تبدیل به ثروت کند؛ دانشجو باید یاد بگیرد برای پایان‌نامه نباید موضوعی انتخاب کند که از آن موضوع فقط مقاله استخراج شود موضوعی را فکر کند که از آن ثروت خلق شود و بتواند یکی از مشکلات و چالشهای کشور را حل کند.

 

وی با اشاره به اینکه شرکتهای مستقر در پارک انتظار پشتیبانی دارند، افزود: تصمیمی که در شورای پارک گرفته شد این بود که شرکتهایی که مشتری پروژه‌های دانشگاه باشند از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها پشتیبانی کنند پارک اجاره آنها را تخفیف دهد و این سیاست باید ادامه پیدا کند؛ پارک جایی است که فعالیتهای مالی در آن جریان دارد و ما انتظار داریم که شفافیت مالی وجود داشته باشد.

 

پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن دارد

زارعی هنزکی؛ رئیس جدید پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم با استفاده مفید از تجربیات گذشته و کسانی که در جهت اعتلای پارک زحمت کشیدند، بتوانم در این زمینه پاسخگو باشم.

 

وی افزود: همه اتفاقهایی که در پارک افتاده همه به سمت جلو بوده و در حال حاضر در فضایی قرار گرفته که در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن دارد.

 

زارعی هنزکی خاطر نشان کرد: پارک آن چه که نیاز یک پارک دانشگاهی و آن تبدیل ایده به محصولی که بتواند بازار داده باشد، اعم از اینکه تبدیل به یک شرکت یا آورده قابل فروش شود را در حال حاضر دارد.

 

وی با بیان اینکه من برنامه‌های مشخصی را طراحی کرده‌ام، گفت: اما قبل از ارائه باید در هیئت رئیسه پارک و هیئت امنا بررسی شود چون به نظر من همه می‌توانند حرفهای خوب بزنند اما وقتی زمینه مناسبی برای آن وجود نداشته باشد به مرحله عمل نخواهد رسید.

 

رئیس پارک علم‌وفناوری با اظهار اینکه دانشگاه تهران یک اکوسیستم در اطراف خود ایجاد کرده است، گفت: این اکو سیستم شامل کتابفروشی و آموزشگاه‌هاست؛ اما در پارک علم‌وفناوری این اکوسیستم فقط در درون پارک است و محیط پیرامون آن چنین شرایطی را ندارد.

 

وی خاطر نشان کرد: درست است که منطقه امیرآباد موقعیت خاص خود را دارد اما کوی دانشگاه تهران یک فضای بسیار مناسب است تا با فراهم آوردن شرایط لازم دانشجویان بتوانند از اوقات فراغت خود به خوبی استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران پویا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۴۲۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان