//
کدخبر: ۴۵۷۲۹ //
مهرعلیزاده مطرح کرد؛

بدهی های شهرداری تهران ترسی ندارد/ بدهی ها را با مدیریت درآمدزا می‌کنیم

کاندید شهرداری تهران گفت: از بدهی‌ها نباید ترسید و می‌توانیم با مدیریت و درآمد زایی آنها را آب کنیم.

بدهی های شهرداری تهران ترسی ندارد/ بدهی ها را با مدیریت درآمدزا می‌کنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

محسن مهرعلیزاده کاندید شهرداری تهران در جلسه ارائه برنامه‌های نامزدهای شهرداری تهران با معرفی سوابق علمی و اجرایی‌اش به ارائه برنامه های خود پرداخت.

 

مهرعلیزاده گفت: زمانی که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور شد، دستور تبدیل جزیره کیش به منطقه آزاد را به بنده داد.از وی پرسیدم پولی هم هست؟ مرحوم گفتند: پولی نیست و باید تازه از آن پول در بیاورید، به دنبال آن بعد از راه اندازی صنایع به توان درآمد زایی و ایجاد منطقه آزاد رسیدیم.

 

کاندید شهرداری تهران ادامه داد: در دولت بعد هم که استاندار خراسان شدم، میان دولت و آستان قدس رضوی اختلافاتی وجود داشت که موضوع به سمع مقام معظم رهبری رسید و با نظر ایشان بنده استاندار شدم.

 

 وی با بیان اینکه تهران شهری شایسته، نام پایتخت تمدن ایرانی-اسلامی است، گفت: باید همه ترازهای جهانی و در کنار آن مدیریتی قانونمند و منظم با همکاری مردمی ایجاد کنیم.

 

 مهرعلیزاده با تاکید بر ایجاد شهری انسان محور گفت: چنین شهری باید اخلاق مدار، پویا، فناورانه و با تکنولوژی و روان ایمن و آباد مدیریت شود.

 

وی با اشاره به چالش های شهر تهران افزود: بنده چالش‌ها و فرصت‌های شهر تهران را با یک تیم 157 نفره در 6 ماه اخیر ریز بینانه بررسی کردم و به راهکارهایی رسیدم. در بررسی چالش‌ها در حوزه‌هایی از قبیل اقتصاد شهری، شهری هوشمند، شهر ایمن، آسیب‌های اجتماعی و غیره 207 چالش اعم از چالش های عمومی و مسائل اجتماعی بررسی شد.

 

کاندید شهرداری تهران ادامه داد: تهران میان 215 شهر بزرگ جهان از نظر شاخص آلودگی رتبه 179 را دارد که این خود معضلی جدی است. همچنین تهران در بحث ترافیک رتبه نخست اتلاف وقت را دارد و رکورددار فرو نشست زمین در جهان است.

 

مهرعلیزاده تصریح کرد: حد مقاومت تهران در برابر زلزله از 7 ریشتر به 4.5 ریشتر رسیده است. آلودگی هوا در تهران باعث مرگ حداقل 30 نفر در روز می‌شود، همچنین ترافیک سرانه هر فرد 50  دقیقه در روز است.

 

وی با اشاره به چالش‌های اجتماعی تهران، گفت: 15 هزار بی خانمان در تهران وجود دارد که 700 نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهند، همچنین 50 هزار زن سرپرست خانوار و 27 هزار معتاد متجاهر در شهر تهران هستند و نرخ خشونت خیابانی در تهران 450 نفر در روز است، همین طور در سال گذشته 2600 مورد کودک آزاری گزارش شده و از هر 100 هزار نفر، 108 نفر اقدام به خودکشی می‌کنند، همچنین آمار حاشیه نشینی در تهران به 1200 نفر رسیده است.

 

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه تهران شهر فرصت‌ها است، گفت: جاذبه تاریخی و گردشگری می‌تواند یک فرصت درجه یک در منطقه ایجاد کند و موجب تمرکز صاحبان سرمایه، نخبگان اقتصادی و اختصاص 54.6 درصد سرمایه‌ها در تهران شود. نخبگان و سرمایه‌های انسانی بسیار بالا در تهران فراوان است.  تردد خارجی‌ها به شهرهای مختلف ایران ابتدا از تهران آغاز می‌شود که خود موجب گسترش سرمایه گذاری خارجی می‌شود. از نظر نیروی انسانی 11 درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند که به نظر بنده این ها همه فرصت است نه یک تهدید. از ظرفیت‌های جوانان و نخبگان شهر تهران باید استفاده شود. اشتغال‌های دانش بنیان، تولید فکر و تولید نرم افزار و صادرات آن ها راه‌های استفاده از این ظرفیت‌ها است و تبدیل تهدید جمعیت به فرصت است، برای مثال می‌توان به عملکرد کشور هندوستان در سال‌های اخیر اشاره کرد.

 

کاندید شهرداری تهران به ظرفیت 50 درصدی زنان در جامعه اشاره کرد و افزود: این حجم از نیروی انسانی که افرادی متعهد و بادقت هستند بسیار مفید است و نباید به چند مسئولیت در معاونت اکتفا کرد.

 

وی همچنین با اشاره به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر تهران گفت: اگر این مسائل اصلی را ببینیم، حتما باید  از سمن‌ها بیشترین بهره را ببریم.

 

مهرعلیزاده خود را مدیری درآمدزا و اقتصادی توصیف کرد و گفت: نباید از بدهی‌های شهرداری واهمه داشته باشیم، چرا که می‌توانیم بدهی‌ها را آب کنیم.

 

کاندید شهرداری تهران به بیان چالش‌ها پرداخت و عدم شفافیت مالی، ساختار سازمانی سنگین، بالا بودن هزینه جاری، بدهی نامتعارف شهر و اداره گران شهر، املاک نجومی، استخدام بی رویه، پول‌های پشت باجه، واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران خارجی و غیره را از جمله چالش‌های مدیریت شهری عنوان کرد.

 

 وی از جمله راه حل‌های پرداخت بدهی‌ها را فروش اوراق، واگذاری طرح نیمه تمام به بخش خصوصی و وصول مطالبات دانست.

 

کاندید شهرداری تهران افزود: برای درآمدزایی می‌توانیم به جای تراکم سازی، بخش خصوصی را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کنیم.

 

 مهرعلیزاده در رابطه با عملکرد شهرداری، گفت: در حوزه های اقتصاد شهری، مدیریت بحران، خدمات شهری و غیره 55 شاخص وجود دارد.

 

 وی ادامه داد: استفاده از خودرو شخصی در پایان سال 97 باید به 31 درصد برسد، اما هم اکنون 50 درصد است. حداقل 150 کیلومتر مربع خط مترو و 2 هزار واگن کم است. در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های مترو کمتر از 120 مورد است که باید این میزان به 180 ایستگاه برسد، همچنین اخذ عوارض به نفع مالی مترو انجام نشده است.

 

 وی افزود: برقی کردن موتورسیکلت، بازسازی اتوبوس‌ها، افزایش سرانه فضای سبز در سطح شهر، به روز رسانی اطلاعات شهر رعایت نشده است، همچنین با تعامل با دولت، آئین نامه‌ای باید تنظیم می‌شد که آن هم اتفاق نیفتاده و پایش مردم که باید هر 6 ماه یکبار انجام می‌شد، صورت نگرفته است.

 

 مهرعلیزاده تصریح کرد: راهبردهای برنامه بنده در 19 حوزه با محورهای 15 گانه از جمله فرهنگی، اجتماعی، منابع مالی، مشارکت واقعی مردم، ترافیک حمل و نقل شهری، ایمنی و مدیریت بحران، فعالیت‌های فنی و عمرانی، ساخت و ساز، توسعه هوشمند سازی شهری، پرداخت مطالبات، جذب گردشگری و سرمایه خارجی، شناساندن تهران به جهان و غیره بررسی شده است.

 

 وی با اشاره به کمک‌های افراد و سازمان‌های مختلف، گفت: اگر بنده شهردار شوم،  دست رد به سینه هیچ کس نمی‌زنم.

 

کاندید شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های شما در خصوص مسائل ورزشی چیست؟، عنوان کرد: بنده در زمان مدیریت در سازمان ورزش انجمن‌هایی تاسیس کردم و برای فدراسیون‌ها نایب رئیس زن قرار دادم و این موارد همه باعث پیشرفت ورزش شد. همچنین برای ورزش‌های همگانی از جمله ورزش پهلوانی NGO ایجاد کردم که منجر به ارتقای فرهنگ پهلوانی در سطح جهانی شد، بنابراین حتما در حوزه شهری نیز در بخش‌های ورزشی موفق خواهم بود.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از جوانان و همچنین بازنشستگان شاغل در شهرداری گفت: بنده همیشه عادت به استفاده از جوانان داشتم و خود نیز محصول اعتماد جوانان هستم. همان گونه که قبلا اعلام کردیم، باید بازنشستگان جای خود را به جوانان بدهند و در صندوق بازنشستگان از آنها حمایت صورت گیرد.

 

مهرعلیزاده در ادامه با پاسخ به سوال یکی از اعضای شورا در رابطه با حیات شبانه گفت: فعالیت‌های شبانه را باید مثل همه دنیا توسعه بدهیم و بدون نگرانی فضایی مثل روز برای مردم ایجاد کنیم.

 

کاندید شهرداری تهران در پاسخ به سوال یکی دیگر از منتخبان شورا مبنی بر نابرابری‌های اجتماعی و فاصله‌های طبقاتی ابراز داشت: در بخش عدالت اجتماعی و حتی درآمد اقتصادی در بین شمال و جنوب شهر مطالعه کرده‌ایم و این وضعیت کنونی رضایت‌بخش نیست. 80 درصد از آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های حاشیه‌ای و مناطق محروم رخ می‌دهد. مسئله حاشیه نشینی به سیستم اقتصادی کشور باز می‌گردد، اما شهرداری هم باید در حیطه اختیارات خود کارهای لازم را انجام دهد.

 

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر جرایم کمیسیون ماده 100 پاسخ داد: جرایم کمیسیون ماده 100 به این دلیل در نظر گرفته شد که در ساخت و ساز ساختمان‌ها نظارتی انجام نمی‌شود یا نظارت ها ضعیف است. باید سیستم‌های نظارتی طوری عمل کنند که کار به جرایم نرسد. متاسفانه گاهی اوقات علاقه شهرداران نواحی و مناطق به این جرایم به دلیل درآمدزایی است و این برای جامعه یک فاجعه است.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه نظارت و کنترل شهردار توسط شورای شهر گفت: ارتباط مجمعی اعضای شورا با شهردار باید تنگاتنگ باشد، همچنین شهردار موظف است مصوبات شورا را اعمال کند و شورا نیز باید برای کنترل شهردار حسابداری داخلی انجام دهد. یک مدیر هرچند پاکدست و کارآمد باشد، اگر نظارت و کنترل روی وی اعمال نشود، اشتباهاتی خواهد داشت.

 

کاندید شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد نیروی انسانی شهرداری بیان داشت: مشکل این موضوع بحث تصدی‌گری شهرداری است، اما با این حال 65 هزار نفر نیرو برای خدمات‌رسانی به جمعیتی بالغ بر8 میلیون نفر زیاد نیست و لذا نیازمند سازماندهی این نیروها به شکل ویژه هستیم، نه تعدیل آنها.

 

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از منتخبان شورای پنجم پیرامون شکل‌گیری رانت در برون‌سپاری گفت: ممکن است در برون سپاری و واگذاری کارها به بخش خصوصی رانت‌خواری ایجاد شود، اما بنده در جاهای مختلف نیز این کار را کردم و با کسی هم عهد اخوت نبسته‌ام که بخواهم به دوست و آشنا این کارها را بسپارم.

 

مهرعلیزاده نامزد تصدی شهرداری تهران تاکید داشت: اگر به انسان توجه شود و مدیریت به صورت انسان‌محور اجرا شود، بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد. همچنین تعامل با نهادهای قدرت را که در سوابق اجرایی بنده مشاهده می‌کنید به پیشبرد کارها در حوزه اجرایی کمک مضاعف خواهد کرد و در پایان امیدوارم بتوانم در خدمت مردم تهران باشم، به امید تهرانی "آرام، زیبا و هوشمند" که شعار بنده نیز هست.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۷۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان