//
کدخبر: ۴۴۸۹۴۳ //
مدیرکل منابع طبیعی استان خبر داد؛

خلع‌ ید ۲۷۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در سال‌جاری/ انجام ۱۸۵ فقره اطفاء حریق در استان کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از خلع ید ۲۷۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طی سال‌جاری در این استان خبر داد.


خلع‌ ید ۲۷۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در سال‌جاری/ انجام ۱۸۵ فقره اطفاء حریق در استان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

انشااله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در نشست خبری امروز( ۱۴ اسفند) با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان را مراتع تشکیل می‌دهد گفت: با توجه به اینکه بهره‌برداران مراتع دامداران و عشایر هستند سعی کردیم مراتع را به سمت اقتصادی شدن پیش ببریم و در این زمینه مرتع‌داران با توجه به استعدا‌های منطقه‌ای از این مراتع  استفاده نمایند.

وی افزود: از سطح ۲/۵میلیون هکتاری استان یک میلیون و ۶۱۶ هزار هکتار آن مربوط به اراضی ملی است که از این میزان ۵۳۲ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۸۴ هزار هکتار آن مرتع است.

 به گفته کولانی تا‌کنون برای ۹۹.۵۴ صدم درصد از اراضی ملی استان سند کاداستری صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: استان کرمانشاه در زمینه پاسخگویی به استعلامات با میانگین پاسخگویی ۲.۲ روز، رتبه اول در سطح ادارات کل منابع طبیعی را به خود اختصاص داده و  فاصله زیادی با استان دوم کشور که میانگین زمان پاسخگویی به استعلامات آنها ۱۵ روز است دارد.

وی یادآور شد: در حوزه پنجره واحد مدیریت زمین نیز که دبیری آن در سطح استان‌ها با ادارات کل منابع طبیعی است از نظر سرعت پاسخگویی به استعلامات رتبه اول کشوری و از نظر عملکرد ما و سایر دستگاه‌ها رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی از جمله اقدامات منابع طبیعی در حوزه پنجره‌واحد زمین را تخصیص بخشی از اراضی ملی به حوزه نهضت ملی مسکن، تامین زمین بیش از ۸۰ درصد طرح‌های اشتغالزایی، تامین اراضی حوزه معادن، تامین زمین از اراضی ملی برای زیرساخت‌های برق و گاز رسانی و پروژه‌هایی که ممنوعیت قانونی  نداشته باشند عنوان کرد.

کولانی اشاره‌ای هم به طرح‌های آبخیزداری استان داشت و گفت: از ۲/۵میلیون هکتار  ازسطح عرصه‌های آبخیزداری استان، در ۹۵۰ هزار هکتار آن مطالعات تفضیلی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام گرفته که از این میزان ۶۵۰ هزار هکتار آن عملیاتی شده است.

وی خاطر نشان کرد: با عملیاتی شدن طرح‌های آبخیزداری در این ۶۵۰ هزار هکتار سالیانه ۳۵۰ میلیون متر‌مکعب آب به سطح آب‌های استان افزوده و پنج میلیون متر مکعب نیز از فرسایش خاک کاسته می‌شود.

 مدیر‌کل منابع طبیعی استان در ادامه گفت:بر اساس انعقاد قرارداد ۱۲۶۰ میلیارد تومانی با قرارگاه امام‌ حسن‌مجتبی(ع) مقرر شده‌است طی مدت سه سال در سطح ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی در هر سال ۴۲۰ میلیارد تومان طرح‌های آبخیزداری انجام شود.

 این مسئول در گوشه‌ دیگری از سخنانش به  عملکرد یگان حفاظت منابع طبیعی در استان اشاره کرد و گفت: این یگان در سال جاری با ۹۱ نفر نیرو و ۱۸ پایگاه حفاظتی در سطح ۵۷۰ هکتار از اراضی برای ۵۲۵ فقره پرونده تخریب و تصرف، پرونده تشکیل داده است.

کولانی اذعان داشت: همچنین در سال‌جاری  ۳۱۹ فقره به مساحت ۲۷۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی از ید متخلفین خارج  و به اراضی ملی برگردانده شده است.

 وی  در ادامه از تشکیل ۱۳۰ فقره پرونده برای قطع درختان و ۸۹ فقره  برای تولیدکنندگان ذغال، حمل‌کنندگان و فروشندگان غیرمجاز خبر داد و افزود: در این زمینه ۷۸ نفر بازدادشت، ۷۲ دستگاه وسیله نقلیه توقیف و ۳۲ فقره تجهیزات قطع درختان نیز ثبت و ضبط شده است.

کولانی اشاره‌ای هم به تعداد اطفا حریق های انجام گرفته در استان داشت و گفت: طی سال جاری ۱۸۵ فقره  اطفا حریق در استان انجام شده است.

وی در ادامه از کاهش میانگین زمان اطفا حریق از ۱۲ ساعت به دو ساعت خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۱۱ دستگاه دمنده در استان موجود است که  ۱۰۳ دستگاه آن توسط منابع طبیعی، ۱۰۶ دستگاه از محل اعتبارات دهیاری‌ها و ۱۰۸ دستگاه آن توسط خیرین خریداری شده است.

وی ۹۹ درصد عامل آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را به دلیلی عوامل انسانی دانست و افزود: گردشگران، باغداران، کشاورزان و سهل‌انگاری نیروهای نظامی در مرزها و مانورها مهمترین عوامل آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی است

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۸۹۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان