//
کدخبر: ۴۴۷۴۹ //
یادداشتی از نادر دارستانی

شهرداری کرمانشاه؛ تغییر؛ ثبات؛ مسیر پیش روی شورای پنجم

فرتاک نیوز؛ چالش های پیش روی شورای پنجم برای انتخاب شهردار کرمانشاه با نزدیک شدن به آغاز بکار آنها بیشتر از گذشته شده است.

شهرداری کرمانشاه؛ تغییر؛ ثبات؛ مسیر پیش روی شورای پنجم

نادر دارستانی؛ بخش اول؛ پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور برگزار گردید و بعد از حرف و حدیث های فراوان و اعتراضات گسترده کاندیداها نسبت به روند شمارش آراء، در نهایت صحت آن مورد تایید هیات عالی نظارت بر انتخابات رسید تا اعتراضات فروکش کرده و شورای پنجم کرمانشاه هم مانند دیگر شهرهای کشور بزودی آغاز بکار نماید.

 

با روی کار آمدن شورا و در همان بدو امر باید مهم ترین و تاثیرگذارترین تصمیم اعضاء جدید را با ابقاء یا انتخاب شهردار جدید شاهد باشیم، انتخابی که هم می تواند چهار سال شورا و مردم را برای یک انتخاب مناسب در آرامش ببیند یا اینکه هم چون ادوار گذشته مسیر پر تلاطم و حاشیه های تمام نشدنی را پیش رو داشته باشد.

 

شورای اسلامی شهر کرمانشاه در دوره سوم، به دلیل تعلل در انتخاب شهردار مورد تایید وزارت کشور با انحلال مواجه شد، می تواند تجربه خوبی برای اعضای جدید باشد که مسیر انتخاب شهردار را از منیت ها خارج نمایند، اگرچه بخوبی می دانیم که انتخاب شهردار کرمانشاه همواره از یک پروسه پر فراز و نشیب و فراتر از دایره تصمیم گیری 11 عضو شورا می باشد و حتی به جرات می توان گفت تاثیر افراد خارج از شورا به مراتب بیشتر از اعضاء می باشد و این موضوع در طی ادوار گذشته به خوبی قابل لمس بوده است.

 

آرش رضایی شهردار کنونی کرمانشاه که در کارنامه خود معاونت خدمات شهری کرمانشاه و عضویت در شورای منحله سوم را دارد، در جلسه ای که در پنجم اردیبهشت 95 در دوره چهارم شورای اسلامی برگزار گردید با 13 رای موافق بعنوان شهردار انتخاب گردید و بعد ازطی مراحل قانونی بر مسند کار قرار گرفت.

wlOtyxrjSx5A

رضایی حدود 14 ماه بر این مسند بوده و اینک منتظر تصمیم شورای پنجم برای ابقاء یا خروج از ساختمان شهرداری است که بد نیست با سلسله مطالبی، نکاهی گذرا به وضعیت او در بین اعضای شورای پنجم بیندازیم و ببینیم شرایط او در بین 11 عضو شورای پنجم چگونه است و آیا می تواند هم چنان بر این مسند باقی بماند یا این که صندلی قرمز رنگ دفتر شهردار تحمل او را بیش از این نخواهد داشت.

 

در این مطلب قصد داریم ابتدا به چیدمان و چگونگی 11 عضو شورای پنجم کرمانشاه بپردازیم و ببینیم آنها نسبت به مهندس آرش رضایی از چه منظری نگاه می کنند؛ مخالف، موافق و یا ممتنع می باشند.

 

از بین 11 عضوشورای پنجم شهر کرمانشاه، آقایان: کامران ملکی، غلامرضا امیری، سیدحجت اله موسوی اجاق، احسان احسانی، مازیاررضایی و سالار احمدزاده از تجربه حضور در شورای شهر برخوردار هستند و بخوبی با پیچ و خم های انتخاب شهردار آشنایی دارند و می دانند که گزینه نهایی شهردار چگونه و از چه طریقی در نهایت انتخاب خواهد شد و تحت تاثیرحواشی قرار نخواهند گرفت.

 

اما 5 عضو دیگر شورا اگرچه ممکن است از تجربه مدیریتی و یا انتخاباتی برخوردار باشند اما نبود تجربه در شورای شهر آنها را با مشکل مواجه خواهد ساخت و در این راستا آقایان: رسول آزادی، طیب حیدری، ابراهیم مرادی، سیدپیمان موسوی و سید میثم موسوی بعنوان چهره های جدید راه یافته به شورای اسلامی شهر کرمانشاه، هنوز بخوبی نمی دانند که مسیر انتخاب شهردار و بازیهای بر سر قرار گرفته تا چه اندازه بدور از رسوم معمول است.

 

تجربه از انتخاب شهرداران ادوار گذشته کرمانشاه نشان می دهد که نمی توان با قاطعیت سخن از فرآیند درست و منطقی داد و آگاهان حوزه شهرداری و شورا می دانند تا بعد از رای گیری و قرائت آراء هر اتفاقی امکانپذیر است.

 

اما در نگاه اول می توان این تصور را داشت که 4 عضو شورای شهر کرمانشاه که سابقه عضویت قبلی نیز در کارنامه آنها وجود دارد، رای نهایی خود را بنام آرش رضایی خواهند ریخت که به این آرا می توان یک رای دیگر براساس شرایط و توافقات اضافه نمود که در نهایت به 5 رای می رسد که نمی تواند کفایت لازم را برای تصدی شهردار شدن آرش رضایی داشته باشد و حداقل نیاز به یک رای دیگر از بین 6 عضو دیگر شورا می باشد.

 

این احتمالات در حالی در ذهن نقش می گیرد که روز بعد از برگزاری انتخابات و مشخص شدن اعضای جدید، مشخص بود که 4+1 عضو با رضایی هستند و قبل از انتخابات هم به این نتیجه رسیده بودند که گزینه ای به غیر از رضایی نداشته باشند ولی تصور نمی کردند با چالشی جدی برای انتخاب نفر ششم وجود داشته باشد.

 

براساس تجارب گذشته و حضور چهره ای نام آشنا در بین اعضای شورای شهر پنجم که از مخالفین سرسخت رضایی برای تصدی شهرداری کرمانشاه می باشد، این گونه می شود تصور نمود که با توجه به این که نیروهای تازه راه یافته دوست دارند چهره ای انتخاب شود که از قبل بر روی آن توافق صورت نگرفته باشد، همین کار را برای رضایی و موافقان او در شورای شهر سخت نموده است.

 

البته ذکر یک نکته ضروریست که نیروهای تازه راه یافته اگر براین اعتقاد باشند، باید بدور از احساس تصمیم گیری نموده و ظرفیت ها و پتانسیل های رضایی را هم در نظر بگیرند و اگر چنان چه نظری مخالف با او دارند باید به طور حتم گزینه هایی را برای تصدی این مسئولیت در نظر داشته باشند که وزن و جایگاهی در قواره شهرداری کرمانشاه داشته باشد و گرنه با یک انتخاب بد از چاله به چاه افتادن است.

 

نگارنده در یادداشت های آینده از نقاط ضعف و قوت آرش رضایی و گزینه های احتمالی شهرداری کرمانشاه و موانع پیش روی اعضای شورا در انتخاب افراد واجد شرایط سخن خواهد گفت که ان شالله بتواند کمکی در جهت انتخابی اصلح صورت بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۷۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان