//
کدخبر: ۴۱۹۳۱۵ //

عامل وضعیت قرمز هوای پایتخت

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت با توجه به ماهیت شاخص آلایندگی که ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون است، ورود ریزگردها به محدوده شهر تهران را می‌توان عامل اصلی افزایش شاخص دانست.

عامل وضعیت قرمز هوای پایتخت
به گزارش فرتاک نیوز،

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: بر اساس داده‌های شاخص کیفیت هوا، محاسبه شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران، از حدود ساعت ۲۰:۰۰ مورخ ۰۴/۰۶/۱۴۰۲، شاخص آلاینده PM۱۰ و به‌دنبال آن شاخص PM۲.۵ روند صعودی به خود گرفت و میانگین شاخص PM۱۰ ایستگاه‌های شهر تهران با رشدی فزاینده در ساعت ۰۱:۰۰ روز پنجم شهریور به بیشینه مقدار خود (شاخص ۳۴۰، شرایط خطرناک) رسید.

وی با بیان اینکه طی بازه ساعت ۲۳:۰۰ روز چهارم الی ۰۲:۰۰ روز پنجم شهریور، برای ۴ ساعت متوالی شاخص آلاینده PM۱۰ در محدوده خطرناک قرار داشت، خاطرنشان کرد: پس از این زمان، روند نزولی غلظت و شاخص آلاینده ذرات معلق در ایستگاه‌های شهر مشاهده شد و در ساعت ۸ صبح امروز پنجم شهریور، شاخص به محدوده شرایط قابل قبول رسید. بر اثر شرایط رخ‌داده، شاخص ۲۴ ساعته آلاینده PM۱۰ در ساعت ۸ صبح این روز با عدد ۱۵۴ در شرایط ناسالم قرار گرفت.

میرزایی قمی افزود: لازم به ذکر است که میزان غلظت آلاینده PM۱۰ در ایستگاه‌های واقع در مناطق جنوب الی غرب شهر تهران از جمله ایستگاه‌های فتح (منطقه ۹)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (جنوب منطقه ۲)، شهرری (منطقه ۲۰) و شهرداری منطقه ۲۱ بیشتر از سایر ایستگاه‌های شهر بوده و در این شرایط میزان غلظت ساعتی آلایندهPM۱۰  ثبت‌شده در ایستگاه‌های محدوده غربی به بیش از ۱۳۰۰ میکروگرم بر متر مکعب نیز رسیده است. با این وجود در ایستگاه‌های شمال و شرق تهران، افزایش غلظت محدود و کمتر متأثر از شرایط حاکم بوده است. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه شرایط در حالی رخ داد که میزان سرعت باد ثبت شده در دکل‌های هواشناسی مهرآباد و فرودگاه امام در محدوده ساعات ۱۹ الی ۲۲ افزایش نشان داده و با جهت غربی- جنوب غربی به بیشینه ۱۰ متر بر ثانیه رسیده است، گفت: همچنین در ساعات مذکور کاهش عمق میدان دید به حد ۴ کیلومتر نیز رخ داده است. بنابراین با توجه به ماهیت ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون، ورود ریزگردها به محدوده شهر تهران را می‌توان عامل اصلی افزایش شاخص دانست.

وی افزود: بنابراین افزایش مقطعی سرعت باد همراه با عدم بارش در ماهای اخیر و کاهش رطوبت نسبی جو، فعال‌شدن کانون‌های ریزگرد را به همراه داشته است. همچنین با توجه به این مهم که افزایش غلظت در ایستگاه‌های مناطق غرب الی جنوب شهر رخ داده به نظر می رسد که طی بازه مذکور کانون‌های داخلی در حومه جنوب و غرب شهر تأثیر غالب در افزایش شاخص کیفیت هوا داشته‌اند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۳۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان