//
کدخبر: ۳۷۵۲۰۱ //

نرخ بالای بیکاری کرمانشاه در سراشیبی قرار گرفت

آمارها نشان می دهد نرخ بیکاری کرمانشاه در چند ماه اخیر روند کاهش به خود گرفته و ادامه این روند می‌تواند نرخ بیکاری کرمانشاه را به میانگین کشور برساند.


نرخ بالای بیکاری کرمانشاه در سراشیبی قرار گرفت
به گزارش فرتاک نیوز،

طی دو، سه دهه گذشته همواره نرخ بیکاری کرمانشاه بالا بوده و این استان طی این سالها همواره یا بالاترین نرخ بیکاری کشور را داشته و یا جزو چند استان اول کشور بلحاظ این شاخص اقتصادی بوده وهمین مساله سبب شده همواره استاندارانی که در این دیار خدمت کرده اند، بخش عمده تلاششان را صرف ایجاد اشتغال نمایند.

بهمن امیری مقدم استاندار کنونی کرمانشاه نیز از همان بدو ورودش به کرمانشاه، ایجاد اشتغال و تلاش برای کاهش نرخ بیکاری استان را سرلوحه کارهایش قرار داد و بارها در سخنانش بر این موضوع تاکید کرد که ما مدیران استان کاری مهمتر از ایجاد اشتغال در استان نداریم.

بر همین اساس عمده طرح و برنامه های اقتصادی استان و حتی برنامه های عمرانی با نگاه ویژه به حوزه اشتغال تدوین و اجرایی شد، برنامه هایی که اکنون شاهد آثار مثبت آن و کاهشی شدن نرخ بیکاری استان براساس اعلام مرکز آمار ایران هستیم. البته باید این موضوع را نیز مد نظر داشت که با توجه به انباشت بیکاری از سنوات گذشته در استان که حاصل آن وجود بیش از 100 هزار بیکار در استان است، نباید انتظار داشت که مشکل بیکاری استان در یک برهه کوتاه رفع شود، و رفع این مشکل و ملموس شدن آن در جامعه نیاز به برنامه ای چندساله دارد.

برای درک بهتر آنچه در طول یک سال گذشته بر حوزه اشتغال استان گذشته بد نیست نگاهی آماری به وضعیت "نرخ بیکاری"، "نرخ مشارکت اقتصادی" و "نسبت اشتغال" استان براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران داشته باشیم.

نرخ بیکاری کرمانشاه

کرمانشاه با نرخ بیکاری 17.9 درصد در فصل زمستان 1400 رتبه اول بیکاری کشور را داشت که این نرخ با کاهش های 2.5 درصدی در فصل بهار و 1.8 درصدی در فصل تابستان 1401 و در مجموع با کاهش 4.3 درصدی در نیمه نخست امسال به 13.6 درصد کاهش یافت.

کاهش 4.3 درصدی نرخ بیکاری استان در دو فصل گذشته در شرایطی بوده که میزان بهبود این شاخص در کشور طی این مدت تنها نیم درصد بوده و شتاب کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه بسیار بالاتر از میانگین کشور بوده است..

نرخ مشارکت اقتصادی

روند افزایشی نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه  هم در دو فصل گذشته بیشتر از میانگین کشور بوده است. این نرخ در فصل زمستان سال 1400 برابر با 40.8 درصد بوده، اما با بهبود 1.4 درصدی در فصل بهار و افزایش یک درصدی در فصل تابستان امسال، به 43.2 درصد رسیده است.

این روند به معنی بهبود 2.4 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان در دو فصل گذشته است، در حالیکه مجموع رشد صورت گرفته در زمان مورد بررسی در سطح کشور برابر با شش دهم درصد می باشد.

نسبت اشتغال

 نسبت اشتغال استان کرمانشاه (افراد دارای شغل نسبت به کل جمعیت کار) هم در فصل زمستان 1400 برابر با 33.5 درصد بود که 2.9 درصد نسبت به میانگین کشور  پایین تر بود، اما با اقدامات موثر صورت گرفته در کارگروه ها، ستادها و شوراهای استان این شاخص در فصل بهار1401 نسبت به فصل قبل 2.2 درصد افزایش یافت و در فصل تابستان هم شاهد بهبود 1.6 درصدی این شاخص بودیم.

براساس گزارش مرکز آمار ایران نسبت اشتغال استان کرمانشاه طی دو فصل گذشته با افزایش 3.8 درصدی از 33.5 درصد به 37.3 درصد افزایش یافته و به میانگین کشور رسیده است. در این مدت تغییرات این شاخص سطح کشور تنها هفت دهم درصد بوده است.

تدوین سند اشتغال استان

اما این تازه آغاز راه است، آغاز راهی که براساس سند تهیه شده نرخ بیکاری کرمانشاه را تک رقمی خواهد کرد.

 به منظور برنامه ریزی دقیق جهت بهبود وضعیت شاخص های نیروی کار، ابتدای امسال سند چهار ساله اشتغال استان کرمانشاه با مشارکت و همراهی کلیه دستگاه ­های اجرایی و با هدف رسیدن به نرخ بیکاری 7.3 درصدی در پایان سال 1404 تدوین شد.

براساس این سند برای سال 1401 کاهش 2.7 درصدی نرخ بیکاری استان، سال 1402 کاهش 2.3 درصدی، سال 1403 کاهش 1.5 درصدی و برای سال پایانی این برنامه یعنی سال 1404  کاهش 1.1 درصدی نرخ بیکاری استان هدف گذاری شده تا پس از دهه ها نرخ بیکاری استان تک رقمی شود.

البته تحقق این هدف کار دشواری است که به همراهی همه بخش ها نیاز دارد، اما با توجه به پتانسیل­های بالای استان کرمانشاه، می توان به تحقق آن امیدوار بود تا معضل نرخ بالای بیکاری به عنوان مهم­ترین چالش اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان، به صورت پایدار رفع گردد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۵۲۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان