//
کدخبر: ۳۷۰۹۰۵ //

اضافه شدن کرمانشاه و قم به کلانشهرهای آلوده

تعداد کلانشهرهای آلوده به 10 شهر رسید. به گفته سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دو شهر کرمانشاه و قم نیز به لیست سیاه آلودگی هوا افزوده شده است.

 اضافه شدن کرمانشاه و قم به کلانشهرهای آلوده
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روزنامه ایران ،در حال حاضر یکی از منابع آلودگی هوا، منابع صنعتی بخصوص آلودگی‌های حاصل از صنایع نفت و گاز و همچنین صنایع مرتبط است که سبب انتشار انواع مشکلات محیط زیستی از جمله بیماری‌های تنفسی، آلودگی رودخانه و دریاها و... می‌شود.

البته در این میان نباید از قصه تکراری ورود توده‌های گرد و غبار به بسیاری از شهرهای کشور و ایجاد مشکلات بسیار برای شهروندان آن غافل شد. کانون این ریزگردها هم مناطق خشک شده داخلی و هم کشورهای خارجی است. مجموعه این عوامل و وابستگی کشور به انرژی فسیلی، باعث شده که هم اکنون آلودگی هوا در کشور تشدید شده و به گفته ایرج حشمتی، شهروندان 10 کلانشهر کشور با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کنند.


چالش در منابع آبی
به گفته او، در حال حاضر در حوزه محیط‌ زیست با چند چالش اساسی روبه‌رو است که موضوع آب، نخستین مسأله کشور است. خشکسالی، تغییرات اقلیمی و بسیاری از موضوعات دیگر باعث شده تا منابع آب از منظر کمی و کیفی با چالش مواجه شوند. بنابراین ضرورت دارد در برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و طراحی پروژه‌ها به این موضوع توجه شود.


او می‌افزاید: بخشی از مشکلات آلودگی هوا مربوط به وقوع طوفان‌های گرد و غبار با منشأ فرامرزی از کانون‌ها و چشمه‌های گرد وغبار در کشور همسایه است که در اختیار ما نیست، اما در بخش کانون‌های گرد و غبار با منشأ داخلی باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود و قصور در این خصوص قابل پذیرش نیست. حشمتی تأکید می‌کند: باید در حوزه منابع آب و حفظ سرزمین و مقابله با بیابان‌زایی برنامه‌ریزی و اقدام کرد. در اواخر دهه 80 ستاد مدیریت و هماهنگی مقابله با گرد و غبار در این سازمان شکل گرفت تا اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورد ولیکن این مهم همکاری و اراده جدی دستگاه‌های اجرایی ذیربط را می‌طلبد.


انرژی فسیلی و آلودگی هوا
حشمتی با اشاره به اینکه موضوع شدت مصرف انرژی، چهارمین چالشی است که امروز کشور با آن روبه‌روست، تصریح می‌کند: اینکه قیمت حامل‌های انرژی واقعی نیست، منجر به این شده که شدت مصرف انرژی در کشور برابر میانگین دنیا باشد و مصرف بی‌رویه گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری در فصول سرد سال باعث می‌شود که از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها استفاده شود و یکی از دلایل آن این است که نتوانسته‌ایم از ظرفیت کشور در انرژی‌های تجدیدپذیر، به ‌درستی بهره‌ ببریم و دستگاه‌ها نتوانستند تعهدات خود را بر اساس قانون هوای پاک ارائه کنند و کماکان وابستگی به انرژی فسیلی باعث ایجاد آلودگی هوا در کشور شده است.


آلودگی تشدید می‌شود!
او با تأکید بر اینکه بررسی گزارش ارزیابی محیط زیستی، یک وظیفه فرابخشی است، می‌افزاید: در این حوزه سایر دستگاه‌ها همچون وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها هم باید پاسخگو باشند، چرا که در غیر این صورت باعث بروز نارضایتی ملی و سلب اعتماد جامعه خواهد شد. به گفته حشمتی، در شش ماهه دوم سال قطعاً با وارونگی دمایی (اینورژن) و پایداری هوا، کلانشهرها و برخی از شهرهای صنعتی، با آلودگی هوا مواجه خواهند شد و از این رو، ادارات کل، بایستی وفق بخشنامه ابلاغی ریاست عالی سازمان، ضمن تشدید پایش و گشت شبانه، با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط، برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت برخورد با واحدهای آلاینده هوا به منظور پیشگیری از تشدید آلودگی هوا به عمل آورند و در این خصوص حمایت مراجع قضایی بسیار مؤثر خواهد بود. دستگاه‌های اجرایی هم باید وفق قانون هوای پاک به تکالیف خود عمل کنند.
آژیر قرمز کاهش تنوع زیستی به صدا درآمد


سرپرست معاونت محیط زیست انسانی، کاهش تنوع زیستی را از بزرگترین چالش‌های محیط زیستی کشور بر شمرده و می‌گوید: بخشی از این آسیب‌ها ناشی از اجرای بی‌ضابطه و غیر اصولی طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی مغایر با اهداف توسعه پایدار است، برای مثال احداث جاده، طرح‌های اکتشاف و استخراج و فرآوری معدن، صنایع بزرگ آلاینده در داخل یا پیرامون مناطق حفاظت شده و طبیعی باعث ناامنی زیستگاه‌ها، تهدید حیات وحش و زوال و تخریب پوشش گیاهی و در نتیجه آسیب به غنای تنوع زیستی کشور شده‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: سلامت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۰۹۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان