//
کدخبر: ۳۷۰۵۳۲ //

کرمانشاه از استانهای با خطر بالا در زمینه زلزله

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان، کرمانشاه را یکی از استان‌های با خطر بالا در زمینه رخداد زلزله دانست و گفت: بخش‌هایی از گسل‌های مهم زاگرس در محدوده استان کرمانشاه واقع شده است.

کرمانشاه از استانهای با خطر بالا در زمینه زلزله
به گزارش فرتاک نیوز،

فرهاد فروزی به مناسبت روز کاهش اثرات بلایای طبیعی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کرمانشاه یکی از استان‌های با خطر بالای رخداد زلزله محسوب می‌شود، این امر را به دلیل قرارگیری کرمانشاه بر روی بخش‌های مهمی از گسل زاگرس عنوان کرد.

وی وقوع زلزله‌های بزرگ تاریخی از دیرباز را بیانگر فعالیت لرزه‌خیزی گسل‌های این منطقه دانست و عنوان کرد: طی سال‌های اخیر هم زلزله‌های بزرگی از جمله زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۱۳۹۶ را شاهد بودیم و پس از این هم زلزله در منطقه ما همچنان رخ خواهد داد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از مهمترین گسل‌هایی که کرمانشاه بر آنها قرار گرفته نیز یاد کرد و ادامه داد: بخش‌هایی از "گسل اصلی عهد حاضر زاگرس" به عنوان یکی از اصلی‌ترین گسل‌های زاگرس در محدوده کرمانشاه واقع شده که از اطراف کامیاران تا میانراهان و اطراف صحنه و همچنین از جنوب کنگاور تا سمت نهاوند و استان همدان امتداد یافته است.

وی اضافه کرد: این گسل منشا زلزله‌های تاریخی بزرگی در کرمانشاه بوده و فجایا و ویرانی‌های زیادی را در طول تاریخ ایجاد کرده است.

فروزی یکی دیگر از مناطق استان کرمانشاه که بر روی "گسل جبهه کوهستان زاگرس" واقع شده را منطقه سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و ازگله دانست و خاطرنشان کرد: این گسل عامل زلزله ۷.۳ ریشتری آبان سال ۱۳۹۶ بود و شامل مجموعه گسل‌هایی از جمله گسل ازگله، گسل قصرشیرین، گسل سرپل ذهاب و ... است.

به گفته مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه، یکی دیگر از گسل‌های اصلی که در محدوده کرمانشاه واقع شده نیز در اطراف پاوه و گسل ژرف زاگرس است که البته طی سنوات اخیر (۴۰، ۵۰ سال گذشته) زلزله چندان مهمی در این منطقه به ثبت نرسیده است.

فروزی معتقد است، مجموع این گسل‌ها باعث شده کرمانشاه همواره در معرض رخداد زلزله قرار بگیرد.

وی به بیان چند نکته مهم درباره زلزله پرداخت و با اشاره به اینکه تا کنون علم هیچگاه نتوانسته زمان و بزرگی و مکان دقیق وقوع زلزله را پیش‌بینی کند، یادآور شد: از سوی دیگر حتی اگر بدانیم زلزله چه زمانی و کجا رخ می‌دهد، قدرت جلوگیری از وقوع آن را نداریم.

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه تنها راهکاری که می‌توان به کاهش اثرات و تبعات ناشی از زلزله کمک کند را از یکسو آگاهی عمومی و آموزش دادن به مردم دانست و افزود: از سوی دیگر نیازمند مقاوم سازی جدی سازه‌ها هستیم.

فروزی ساخت و ساز بر اساس مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های نظام مهندسی را ضروری ارزیابی کرد تا حتی در صورت وقوع زلزله، بتوان خسارت جانی و مالی ناشی از آن را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگرچه زلزله به طور دقیق قابل پیش بینی نیست، اما داده‌هایی که از ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به دست می‌آید کمک شایانی به پایش رفتار گسل‌ها و چشمه‌های لرزه‌ای خواهد کرد. پایش گسل‌ها با توجه به دوره بازگشتی که زلزله‌ها دارند می‌تواند تا حدودی درباره احتمال وقوع زلزله و پیش آگاهی نسبت به آن موثر باشد.

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه گفت: هرچقدر تعداد این ایستگاه‌ها خصوصا در اطراف چشمه‌های لرزه‌ای بیشتر باشد، امکان پایش بهتر و دقیق‌تری را فراهم خواهد کرد.

فروزی با اشاره به اینکه هم اکنون در کرمانشاه هفت ایستگاه لرزه‌نگاری داریم، افزود: در پاییز امسال تعداد این ایستگاه‌ها به ۱۲ مورد افزایش خواهد یافت که پوشش مناسبی را در سطح استان و مناطق لرزه‌خیز ایجاد می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۰۵۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان