//
کدخبر: ۳۷۰۵۰۵ //

هزینه واقعی هر مسافر برای مترو

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت :در حال حاضر به ازای یک مسافر ۲۰ هزار تومان در مترو هزینه می‌شود و این در حالیست که به طور متوسط ۲۰۰۰ تومان از مردم اخذ می‌شود و ما عملا به مردم سایر شهرهای پیرامونی تهران یارانه می‌دهیم که باید این مسئله تعیین تکلیف شود.

هزینه واقعی هر مسافر برای مترو
به گزارش فرتاک نیوز،

سید جعفر تشکری هاشمی،رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران باارائه گزارشی از حضور خود در آخرین جلسه شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، گفت: در مصوبه‌ای که شورای عالی ترافیک در بهمن ۹۸ داشته است، تکالیفی برای شهرداری تهران در نظر گرفته شده که باید قبل از زمان سررسید آنها، انجام می‌شدند و جلسه مذکور نیز به منظور بررسی اجرای این تکالیف برگزار شده بود.

 تشکری هاشمی با اعلام اینکه مشخصاً آنچه که در مصوبه ۱۵۶ بهمن ۹۸ شورای عالی ترافیک قید شده، این است که شهرداری تهران باید تکمیل خطوط یک تا ۷ مترو را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار خود قرار دهد و این خطوط را تا سال ۱۴۰۲ کامل کرده و به اتمام برساند، افزود: در این مصوبه، پیش‌بینی شده بود تا با تکمیل خطوط مذکور، ظرفیت جابه‌جایی ناوگان ریلی از ۲ میلیون سفر روزانه، دو برابر شده و به ۴ میلیون نفر سفر در روز برسد.

وی مورد بعدی مندرج در مصوبه مذکور را احداث خطوط جدید ۸ تا ۱۱ مترو که بر اساس آن، شهرداری تهران باید مطالعات این خطوط را تا سال ۱۴۰۰، تکمیل و احداث آنها را نیز تا سال ۱۴۱۰ به اتمام برساند، اعلام و تأکید کرد: علاوه بر این، تکالیف مربوط به خطوط متروی حومه تهران که از اهمیت زیادی برخوردار است نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در آن مصوبه، شهرداری تهران مکلف شده تا بر اساس نشریه ۷۷۷ سازمان برنامه و بودجه، مطالعات دیتا دیزاین ۴ خط جدید مترو را انجام و نتایج آن را برای تصویب به شورای عالی ترافیک ارسال کند، گفت: علاوه بر این، در مصوبه شورای مذکور با توجه به اعمال تغییرات در طرح ترافیک از سال ۸۷، شهرداری تهران موظف بود تا نسبت به بازنگری در طرح ترافیک اقدام کرده و آن را در سال ۱۴۰۰ به تصویب برساند و بر این اساس، تأیید مطالعات جامع حمل و نقل ریلی منوط به تصویب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شده بود.

وی با بیان اینکه هیچ یک از موارد مندرج در مصوبه شورای عالی ترافیک به عنوان تکالیف شهرداری تهران انجام نشده است، گفت: در جلسه اخیر شورای مذکور، نماینده سازمان بازرسی کل کشور تأکید کردند تا مادامی که موارد مندرج در مصوبه شورای عالی ترافیک محقق نشده باشد، شهرداری تهران مجاز به اجرای پروژه‌هایی مانند آغاز خطوط جدید مترو نخواهد بود زیرا با وجود محدودیت منابع برای تکمیل خطوط موجود، هزینه‌ زیادی برجای خواهد گذاشت.

تشکری هاشمی با اشاره به اعلام شهرداری تهران مبنی بر نیاز به بازه زمانی ۹ ماهه برای ارائه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و با یادآوری این نکته که این طرح در گذشته نیز به صورت یک پیشنهاد اولیه به شورا ارائه شده اما پذیرفته نشده است،گفت: تا کنون شورای شهر تهران در مورد طرح جامع ترافیک که بعد از تأیید شورای شهر باید برای شورای عالی ترافیک ارسال شود، اعلام نکرده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به سقف ۴ میلیون سفر روزانه از طریق مترو باید مسائل و مشکلات ناوگان ریلی را برطرف کنیم و بدون در اختیار داشتن واگن و قطار مورد نیاز، ساخت ایستگاه و خط جدید، هیچ دردی از متروی پایتخت درمان نخواهد کرد، گفت: در این ارتباط، وزارت کشور از شهرداری تهران و شورای شهر، انتظار پیگیری‌های بیشتری را دارد و از این رو، باید به طور جدی دنبال راه حل این موضوع باشیم.

این عضو شورای شهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعلام اینکه در جلسه شورای عالی ترافیک، اهمیت بالای خطوط حومه‌ای مترو مورد تأکید قرار گرفت، تأکید کرد: طبق برنامه ۵ ساله ششم، احداث خطوط ریلی حومه‌ای به شرکت راه‌آهن   واگذار شده است در صورتی که اتصال خطوط ریلی شهر جدید پرند، ورامین و اسلام‌شهر به خطوط متروی تهران در نظر گرفته شده است.

تشکری هاشمی با استناد به ابهامات موجود در مورد وضعیت متروی حومه پایتخت، بازگرداندن مسئولیت احداث خطوط ریلی حومه‌ای به شهرداری تهران ضروری به نظر می‌رسد،گفت: البته همزمان، روشن شدن نوع ارتباط حقوقی شبکه ریلی حومه‌ای با تهران به عنوان شهر مادر نیز ضرورت دارد تا بار مالی اضافه بابت جابه‌جایی مسافران شهرهای اطراف بر روی دوش شهر تهران و شهروندان آن نیفتد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان گزارش خود با تأکید بر اینکه بودجه‌ای که بابت جابه‌جایی مسافران مترو پیش‌بینی شده و می‌شود، صرفاً به شهروندان تهران اختصاص دارد،گفت: اگر ساز و کار لازم برای پرداخت هزینه استفاده مسافران شهرهای حومه از متروی تهران پیش‌بینی نشود، تأمین هزینه‌های مضاعف که به متروی پایتخت تحمیل می‌شود، عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف جابجایی چهار میلیون مسافر باید مشکل ناوگان را حل کنیم و با ساخت ایستگاه جدید مشکلی حل نمی‌شود، گفت: وزارت کشور نیز اعلام کرده که از مدیریت شهری تهران می‌خواهد که پیگیری‌های مجدانه‌ای در این زمینه داشته باشد. چرا که پیگیری‌ها کمرنگ است و باید جدی‌تر باشد و در مورد خطوط ریلی حومه نیز طبق برنامه ششم توسعه احداث قطار حومه به شرکت راه آهن سپرده شده در حالیکه بر اساس مصوبات مترو شهرهای پرند، ورامین، پردیس و ... باید به مترو تهران متصل شوند و این ابهام ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد که باید در برنامه توسعه هفتم احداث خطوط ریلی حومه به شهرداری تهران برگردد و البته باید تکالیف حقوقی و مالی آنها مشخص شود. چرا که در حال حاضر به ازای یک مسافر ۲۰ هزار تومان هزینه می‌شود و این در حالیست که به طور متوسط ۲۰۰۰ تومان از مردم اخذ می‌شود و ما عملا به مردم سایر شهرهای پیرامونی تهران یارانه می‌دهیم که باید این مسئله تعیین تکلیف شود.

چمران، رئیس شورا در پاسخ به تذکر تشکری تصریح کرد: قبل از هر چیزی تقاضا داریم در این باره گزارش مکتوبی ارائه شود تا بتوان به بررسی جزئیات آن پرداخت. در مورد افزایش خطوط مترو باید گفت خطوط جدید مترو هنوز به طور کامل تصویب نشده است، شورای قبلی هم نباید ساخت خط 10 را آغاز می‌کردند چرا که این خط ایراداتی دارد که قطعا باید اصلاحاتی روی آن صورت بگیرد.

چمران افزود: اصلاحات و پیشنهاداتی را در مورد خطوط جدید هم در منطقه 18 و هم در منطقه 1 داریم که باید پیگیری و انجام شود. طرح جامع ترافیک نیز باید به شورا ارائه شده و به تصویب برسد.

وی در ادامه تاکید کرد: پیگیری‌های افزایش خطوط مترو حتما انجام می‌شود اما مسیر این پروژه بسیار پیچیده است و باید تمام مراحل لازم طی شود، هنوز تجهیزات لازم برای این منظور خریداری و تهیه نشده است؛ در جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شده، تاکید شده است که اجرای این طرح مستلزم پیگیری ویژه است.

رئیس شورا در خصوص ساخت شبکه حومه‌ای نیز توضیح داد: شبکه ریلی حومه‌ای نیازمند تامل و تفکر بیشتری است، بله این مسئله باید حل شود. ساکنان شهرهایی مانند اسلامشهر و ورامین از شهرداری انتظار دارند خطوط مترو در دسترس آنان نیز قرار بگیرد، از نپر اجرایی ما مشکلی برای انجام این کار نداریم اما هزینه‌های بسیاری می‌طلبد که دولت باید در اختیار شهرداری قرار دهد. در حال حاضر شهرداری تهران خود دارای مشکلات مالی عدیده‌ای است و نمی‌تواند برای شهرهای خارج از محدوده چنین اقداماتی را انجام دهد.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۰۵۰۵ //
ارسال نظر
 
  • مهمود

    مردم‌دیگه‌پول‌همین‌چندر‌غازهم‌ندارن‌‌بیش تر‌کشورها‌مجانی نه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان