//
کدخبر: ۳۶۸۷۲ //
در سیصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر؛

نظام نامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها و بنگاه های اقتصادی شهر تهران به تصویب رسید

بر اساس مصوبه اعضای شورای اسلامی شهر تهران، بنگاه های اقتصادی و سازمان ها باید از این پس علاوه بر فعالیت اقتصادی در موضوعات اجتماعی نیز سهیم شوند.

نظام نامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها و بنگاه های اقتصادی شهر تهران به تصویب رسید
به گزارش فرتاک نیوز،

در سیصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر، بررسی لایحه "برنامه عملیاتی ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت " در دستور کار شورا قرار گرفت که با نظر موافق اکثر اعضا و با اصلاحاتی به تصویب رسید .

مهدی چمران در بررسی این لایحه گفت :در این لایحه مشخص شده است که شهرداری تهران به تنهایی متولی این امر نیست اما می تواند یکی از متولیان باشد .

وی ادامه داد : البته شورا و شهرداری باید نقش هماهنگ کننده بین سازمان ها و دستگاه های دخیل در این امر را داشته باشند .

چمران افزود : از جمله مشخصه این لایحه، عملیاتی بودن آن است و قرار شده تا 3 ماه دیگر آیین نامه آن تدوین و اجرایی شود .

وی افزود : در این لایحه کمیته ای در نظر گرفته شده بود که رئیس آن شهردار تهران و دبیر آن معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران خواهد بود تا از بنیاد شهید و سایر سازمان ها و نهاد های دخیل در این امر دعوت شود که  این برنامه عملیاتی هر چه سریعتر و بهتر اجرایی شود.

در جریان بررسی این لایحه، معصومه آباد پیشنهاد داد : نمایندگانی از ثمن های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت دعوت شوند چرا که فرهنگ ایثار و شهادت یک کار سازمانی و دولتی نیست بلکه یک اراده عمومی است،که این پیشنهادمورد موافقت اعضا قرار گرفت.

در ادامه این جلسه بررسی لایحه نظام نامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها و بنگاه های اقتصادی شهر تهران نیز در دستور کار قرار گرفت .

  احمد دنیا مالی در بررسی این لایحه،  اجرای این امر را یک ضرورت برای شهر خواند .

عبدالحسین مختاباد نیز ضمن لزوم اجرای چنین امری با انتقاد از نحوه انتخاب مسئولان در ستاد راهبری مسئولیت اجتماعی گفت : تشکیل جلسه حتی برای یکبار در سال با حضور افرادی نظیر فرماندار تهران ، شهردار تهران ، 3 نفر معاون شهردار ، دو نفر اعضای شورا ، نمایندگان اتاق بازرگانی و اصناف تقریبا محال است از این رو  باید برای ستاد راهبری افرادی لحاظ شوند که بتوان برای تشکیل جلسات از حضور آنان بهره مند شد .

وی همچنین نسبت به عدم ساماندهی کودکان کار و عدم توجه به آنان ابراز گلایه کرد .

در ادامه جلسه حبیب کاشانی نیز گفت : تهران 750 کیلیومتر وسعت دارد و در چنین وسعتی هر چقدر هم کار و تلاش شود باز کم است .

وی افزود: بدون تردید امثال آقای قدیمی زحمات زیادی کشیده اند همچنانکه در شبهای زمستان با 123 مینی بوس برای نجات افراد و انتقال آن ها به گرمخانه ها اقدام کردند.

کاشانی نیز با تایید سخنان مختاباد گفت : اتاق فکر یا ستاد راهبری باید به گونه ای باشد که برنامه ها جنبه عملیاتی پیدا کند از این رو جمع کردن مسئولان مذکور برای تشکیل جلسه خیلی مشکل است و لذا باید با دقت بیشتری در این زمینه اقدام شود .

احمد دنیا مالی نیز گفت : در این زمینه بهتر است به سازمان های مردم نهاد هم اجازه ورود بدهیم.

وی ادامه داد : به جای سه نفر معاون شهردار بهتر است تنها معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ستاد راهبری حضور داشته باشد ضمن اینکه از جامعه مشاورین نیز در این جلسات بهره گرفته شود.

محسن سرخو گفت : مسئولیت پذیری اجتماعی تنها در حیطه شهرداری نیست و بنگاه های اقتصادی هم باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

وی افزود : اگر مسائل محیطی چنین مراکز اقتصادی برطرف نشود، به یقین بنگاه های اقتصادی  دچار مشکل می شوند از این رو  باید مکلف شوند بخشی از فعالیت های خود را به مسائل اجتماعی اختصاص دهند.

ناصر امانی معاون شهردار تهران گفت : در حال حاضر صدها بنگاه اقتصادی وجود دارد که از منابع شهر استفاده می کنند اما در حوزه اجتماعی هیچ وظیفه ای ندارند . این لایحه در حقیقت حلقه اتصالی است که کارخانجات و پیمانکاران شهرداری را در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی موظف می کند.

مهدی چمران در ادامه بررسی این لایحه گفت : این موضوع در ایران نبوده و اگر هم اقدامی در این جهت انجام شده ، به صورت داوطلبانه است . این در حالی است که در کشور های دیگر برای این امر نظام نامه یا آیین نامه وجود دارد و در برخی موارد اجباری است و در جاهایی دیگر به ازای عمل به مسئولیت اجتماعی از مالیات کسر می کنند .

در نهایت این لایحه نیز با نظر موافق اکثریت اعضا به تصویب رسید .

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۸۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان