//
کدخبر: ۳۶۷۲۴۶ //

سطح زیر کشت "کاملینا" در کشور به ۳۰ هزار هکتار می‌رسد

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا گفت: سطح زیر کشت "کاملینا" در کشور به 30 هزار هکتار می‌رسد.

سطح زیر کشت "کاملینا" در کشور به 30 هزار هکتار می‌رسد
به گزارش فرتاک نیوز،

دانیال کهریزی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور، گفت: امسال پیش بینی می شود کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور به 30 هزار هکتار برسد.

کهریزی یادآور شد: سال گذشته چهار هزار هکتار کاملینا در سراسر کشور کشت شد.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا ادامه داد: امسال  احتمالا اراضی زراعی  12 استان کشور با اولویت استان های زاگرس نشین زیر کشت کاملینا خواهد رفت.

کهریزی با بیان اینکه بذر و سایر نهاده های کشت کاملینا در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، تصریح کرد: کشاورزانی که کاملینا کشت کنند، بلافاصله بعد از فصل برداشت و تحویل محصول مطالبات خود را دریافت خواهند کرد. 

کهریزی سپس با بیان اینکه سازگاری کشت کاملینا در دیمزارها به اثبات رسیده، گفت:  گیاه کاملینا که در بخش‌هایی از اروپا کشت می شود، از سوی یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی کرمانشاه و در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به روش‌های علمی اصلاح و بومی سازی شده و در سال‌های گذشته نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی نسبت به کشت آن در استان های مختلف اقدام شده  است.

وی ادامه داد: با توجه به دیمزار بودن بخش زیادی از اراضی کشور به نظر می‌رسد کشت کاملینا یک گزینه خوب برای معرفی به عنوان الگوی کشت به ویژه در مناطق درگیر خشکسالی به شمار می‌رود.

کهریزی اشاره‌ای هم به وارداتی بودن 95 درصد از روغن خوراکی کشور داشت و گفت: توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی در کشور داشته باشد.

وی روغن گیاه کاملینا را جزو با کیفیت‌ترین روغن‌ها برشمرد و گفت: این گیاه 40 درصد امگا 3 و 20 درصد امگا6 در روغن خود دارد و 95 درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

وی افزود: گیاه کاملینا بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض بوده و خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۲۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان