//
کدخبر: ۳۵۵۳۴۰ //

موجی جدید از ریزگردها در راه آسمان ایران

منابع عراقی از موج جدید طوفان گرد و غبار در این کشور خبر دادند.

موجی جدید از ریزگردها در راه آسمان ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

منابع عراقی امروز یکشنبه از موج جدید ریزگردها در این کشور خبر دادند و پیش‌بینی کردند که موج جدید طوفان‌های گرد و غبار فردا دوشنبه عراق را فرا بگیرد.

بر اساس این گزارش، سازمان هواشناسی عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که هوای این کشور فردا دوشنبه غبارآلود است و پیش‌بینی می‌شود که طوفان گرد و غبار بار دیگر کشور را فرا بگیرد و دمای هوا در مناطق جنوبی شاهد افزایش باشد.

پیش‌بینی می‌شود که هوای مناطق شمالی عربستان، شرق سوریه و شرق اردن نیز فردا دوشنبه غبارآلود باشد.

طوفان گرد و غبار در هفته‌های اخیر به معضلی جدی در عراق و کشورهای منطقه تبدیل شده است.طوفان‌های گرد و غبار چندین بار منجر به تعطیلی ادارات و مدارس، توقف پروازها در عراق و ایجاد حالت خفگی در بسیاری از شهروندان شده است.تغییرات اقلیمی، بیابان‌زایی، کمبود بارش و کم شدن منابع آبی از جمله عوامل طوفان‌های گرد و غبار در عراق و دیگر کشورهای منطقه است.

چندی پیش، صباح الحسینی مدیرکل اداره پیشگیری از آلودگی وزارت محیط زیست عراق گفت: اکثر طوفان‌های گرد و خاک از خارج عراق وارد کشور می‌شود و خشکسالی، بیابان‌زایی و کمبود پوشش گیاهی و عدم اهتمام به کمربند سبز و توزیع شبکه‌های آبیاری همگی در افزایش پدیده ریزگردها تأثیر داشته است. مساله طوفان گرد و غبار را می‌توان از طریق کاشت گیاه «خارشتر» (نام علمی:Alhagi) و «جو» حل کرد. وزارت محیط زیست پیشنهاد فنی و علمی برای ایجاد کمربند سبز از طریق درختکاری و تثبیت پوشش نباتی و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی برای مرطوب‌سازی هوا و تشکیل ابر و ریزش باران و سپس کمک به بازگرداندن حیات به اراضی خشک برای مقاومت در برابر طوفان گرد و غبار ارائه کرده است. عراق قربانی افزایش توان صنعتی کشورها با توجه تغییرات آب و هوایی ناشی افزایش آلاینده‌ها شده است. باید از باران مصنوعی همانند دیگر کشورها استفاده کرد. عراق زیرساخت لازم برای ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها و یا شبکه آبیاری نوین یا مراکز شیرین‌سازی آب برای استفاده در برخی مناطق نظیر شهر فاو به منظور مصارف آبیاری و آب شرب را ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۳۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان