//
کدخبر: ۳۴۵۳۸۶ //

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۱/۰۹؛ نفوذ سامانه بارشی به کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از کاهش تا ۱۰ درجه‌ای دما در برخی استان‌ها خبر و نسبت به خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.

 هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۱/۰۹؛ نفوذ سامانه بارشی به کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی ‌و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز تا اوایل وقت فردا در نوار شرقی و جنوبی شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل و نوار شرقی کرمان وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. از بعدازظهر چهارشنبه در برخی مناطق کردستان، زنجان، جنوب آذربایجان شرقی و جنوب آذربایجان غربی رگبار پراکنده گاهی وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

روز پنجشنبه در برخی مناطق آذربایجان شرقی،‌اردبیل، قم، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران و غرب سواحل دریای خزر رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

جمعه در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده پیش‌بینی شده،‌ضمن این‌که در این روز در شمال شرق و شرق کشور و شنبه هفته آینده در نوار شرقی کشور سرعت وزش باد افزایش می‌یابد.

 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از روز چهارشنبه تا شنبه هفته آینده دما در اکثر مناطق کشور افزایش می‌یابد. امروز تا اوایل وقت فردا خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی فعلی و نفوذ سامانه بارشی جدید

زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/01/11

نوع مخاطره: بارش باران همراه با وزش باد، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ، پدیده مه و در نواحی سردسیر بارش برف

منطقه اثر:

چهارشنبه 1401/01/10: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، مرکزی، قزوین، همدان و کرمانشاه.

پنج‌شنبه 1401/01/11: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، لرستان و ایلام.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و احتمال تأخیر و لغو پرواز.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌های برفگیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان پایان: چهارشنبه 1401/01/10

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در مناطق بیابانی و خشک همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1401/01/09: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق سمنان.

چهارشنبه 1401/01/10: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، مرکزی، شمال سمنان، البرز و غرب تهران.

اثر مخاطره: احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: احتیاط در تردد بین‌شهری، به‌ویژه در جاده‌های کویری، احتیاط در عبور از تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکرشده و حفاظت از صنعت کشاورزی

توصیف سامانه سوم: نفوذ توده هوای سرد

زمان پایان: صبح چهارشنبه 1401/01/10

نوع مخاطره: روند ادامه کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1401/01/09: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، ارتفاعات و دامنه در زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و گلستان.

چهارشنبه 1401/01/10: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شمال کرمان و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: افت فشار گاز، افزایش مصرف انرژی، اختلال در سفرهای نوروزی به‌سبب سرما و یخبندان، احتمال سرمازدگی شکوفه‌ها، نهال‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: مدیریت در مصرف انرژی، مراقبت از کودکان از گزند سرما، تمهیدات لازم جهت پوشش مناسب برای کمپ و چادرهای مسافران نوروزی و به‌همراه داشتن البسه زمستانی، اقدامات لازم جهت کاهش مخاطرات ناشی از سرمازدگی محصولات بهاره در باغات و مزارع کشاورزی، تنظیم دمای گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، سالن‌های پرورشی و انبارها.

 توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد

زمان شروع: سه‌شنبه 1401/01/09

زمان پایان: صبح چهارشنبه 1401/01/10

نوع مخاطره: کاهش محسوس دما به‌طور میانگین 6 تا 8 درجه و حداکثر تا 10 درجه سانتی‌گراد

منطقه اثر:

چهارشنبه 1401/01/10: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و کرمان.

اثر مخاطره: خسارت به صنعت کشاورزی

توصیه: مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسیدآمینه به‌صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‌سازی درختان به سرما، تأمین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش به‌روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود‌دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد

زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه 1401/01/09

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بیش از 1 متر و در فراساحل تا 1.5 متر

منطقه اثر: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق‌های سبک، تفریحی، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۵۳۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان