//
کدخبر: ۳۳۵۳۴ //
شاکری:

بوستان‌ها را برای دیده شدن آثار هنری آماده کنیم/ نمایش آثار هنری برتر در قالب سازه‌های حجمی ماندگار

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: سازمان زیباسازی از ظرفیت دو هزار و 200 بوستان تهران برای اکران آثار هنری حاوی پیام های فرهنگی که در کمپین های موضوعی تولید شده، استفاده کند.

بوستان‌ها را برای دیده شدن آثار هنری آماده کنیم/ نمایش آثار هنری برتر در قالب سازه‌های حجمی ماندگار

به گزارش فرتاک نیوز، مجتبی شاکری در مراسم تجلیل از برگزیدگان کارگاه‌های تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران در سال 95 و در محل تاریخی عمارت عین الدوله، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیداری که با جمعی از نویسندگان رمان داشته اند، گفت: رهبر انقلاب فرمودند تا عقیده‌ای تبدیل به هنر نشود، ماندگار نیست. امروز در جمع هنرمندانی هستم که توانایی تبدیل عقیده خود به هنر را دارند.

وی از تلاش‌های اعضای کمپین‌های تبلیغات فرهنگی در تهران تقدیر کرد و گفت:در سال‌های اخیر کارهای خوبی از سوی سازمان زیباسازی انجام شد و این سازمان فقط به سفارش کارهایی برای تبدیل شعارها به آثار هنری اکتفا نکرد، بلکه کمپین‌هایی تشکیل داد تا هم اهالی هنر با موضوعات و دغدغه‌های فرهنگی شهر آشنا شوند و هم بستری برای همفکری میان آن‌ها برای تولید اثر ماندگار فراهم شود.

شاکری ادامه داد: در این مدت از کسانی که در موضوع مورد بحث کمپین ها صاحب نظر بودند هم دعوت شد تا با هنرمندان گفتگوی چهره به چهره داشته باشند و من هم در چند کمپین حضور داشتم و شاهد بودم که این روش موجب شده هم زوایای هنری موضوع در گفتگوها کشف و آشکار شود و هم مخاطبان آثار هنری برداشت خود را از آثار آن‌ها بی واسطه با خالقان اثر در میان بگذارند. از این رو در صحن شورای شهر نیز چند نوبت از این اقدام سازمان زیباسازی به سهم خود تقدیر کردم.

وی با بیان اینکه شهروندان هر روز هنگام خروج از خانه در نخستین لحظات با تابلوهای محیطی روبرو می شوند، گفت: نصب پیام های فرهنگی با زبان هنری در صورت تداوم، می تواند بیشترین اثر را بر اصلاح رفتار شهروندی داشته باشد.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران پیشنهاد داد سازمان زیباسازی از ظرفیت دو هزار و 200 بوستان تهران برای اکران آثار هنری حاوی پیام های فرهنگی که در کمپین های موضوعی تولید شده، استفاده کند و تصریح کرد: هنرمندان به دیده شدن علاقه مند هستند و آثار آن‌ها باید دیده شود. اما می توان در مورد برخی آثار برگزیده فضایی را فراهم کرد تا این دیده شدن قدری عمیق تر شود و صرفا در حد نگاه گذرا به تابلوهای شهری نباشد.

شاکری یادآور شد: سازمان زیباسازی می تواند برخی از آثار هنرمندان را در قالب سازه های ماندگار فلزی، بتنی و نظایر آن نمایش دهد تا برای مدت بیشتری باقی بماند و به این ترتیب چند نسل از آن اثر بهره مند شوند و به تناسب عمق اثر، پیام هایی را از آن دریافت کنند.از این رو باید بوستان ها را برای دیده شدن آثار هنری آماده کنیم تا آثار هنری برتر در قالب سازه های حجمی ماندگار پیش روی شهروندان قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری از تهران به عنوان شهر بی هویت یاد کرده است، افزود: منظور از این هویت، هویت هنری و البته معماری شهر است. تهران با معماری جدید دچار آشفتگی بصری و سیما و منظر نامتناسب با فرهنگ ما شده است. اهالی هنر می‌توانند برای بازگرداندن هویت به شهر ایده‌های نو داشته باشند و البته قطعا بخشی از موضوع هم به خلق ایده های نو در دانشکده‌های معماری باز می‌گردد.

وی با اشاره به تدوین طرحی با موضوع استفاده از ظرفیت بوستان های شهر توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر که در صحن شورا نیز چندی پیش به تصویب رسید، گفت: بسیاری از شهروندان از فرهنگ قدم زدن در بوستان، تفکر و تعمق و استفاده از این فضا برای خلوت درونی برخوردارند. ما می توانیم از این فرهنگ استفاده کنیم و با ایجاد گالری های هنری در بوستان ها، فضایی ایجاد کنیم تا شهروندان تعمق بیشتری در آثار هنری داشته و از آن‌ها ایده ها و پیام های بیشتری دریافت کنند.

شاکری در ادامه گفت: چندی پیش یکی از نویسندگان کودک و نوجوان با من تماس گرفت و اعلام آمادگی کرد در صورتی که شهرداری و سازمان زیباسازی ماکت های حجمی از قهرمان‌های شرقی نظیر سندباد، رستم و علاءالدین را در بوستان های بزرگ مقیاس طراحی و نصب کند، ما آمادگی داریم در قالب یک برنامه منظم در این فضاها حاضر شده و برای دانش آموزان مدارس قصه های شرقی را روایت کنیم. به این ترتیب از هزینه های سنگینی که برای تجهیز بوستان‌ها شده، به شکل هدفمند استفاده می‌شود و دانش آموزان هم به جای اینکه بخواهند در محیط کلاس با واژه‌ها قهرمان را تصور کنند، می‌توانند در این محیط ها بیشتر از کم و کیف قهرمان‌های شرقی مطلع شوند.

شاکری در خاتمه برگزیدگان تبلیغات فرهنگی که با سازمان زیباسازی همکاری داشته اند را دارای جایگاه بلندی دانست و گفت: جایگاه بلند تنها این نیست که یک نفر در مسندی مانند نمایندگی مجلس یا عضویت در شورای شهر قرار داشته باشد. هر کس بتواند کاری انجام دهد که رفتار جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، حتما بزرگ است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۵۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان