//
کدخبر: ۳۲۵۵۶۴ //

زابل در پی توفان شن محو شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: توفان گرد و خاک و شن با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت صبح امروز دوشنبه زابل در شمال استان را درنوردید.

زابل در پی توفان شن محو شد
به گزارش فرتاک نیوز،

توفان شن هرساله در همین حوالی سال بخش هایی از سیستان بلوچستان را در می نوردد. امسال نیز توفان شن به شهر زابل رسید. گفته می شود وقوع توفان شن در 18 شهریور امسال با سرعت 122 کیلومتر بر ساعت شروع به وزیدن کرده است.

به گزارش رکنا، محسن حیدری اظهارداشت: این دومین توفان شن شدید امسال بوده که بیشترین کاهش دید افقی را از ابتدای سال تا کنون ایجاد کرده  البته حدود ۲ توفان شن با همین سرعت نیز روی داده که نسبت به امروز کاهش دید کمتری داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال تا امروز هشت توفان گردوخاک و شن در زابل روی داده که توفان شن روز ۱۸ شهریور با سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر اساس گزارش‌های محلی توفان امروز موجب اختلال در ترددهای جاده‌ای مسیرهای ارتباطی شمال استان بویژه بخشی از مسیر زاهدان - زابل شده است.

وی گفت: با توجه به میدان باد حاکم بر منطقه پیش‌بینی می‌شود غبار ناشی از توفان مناطق شمالی استان به تدریج به برخی نواحی شرقی و مرکزی استان نیز نفوذ کند و موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شود.

حیدری افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود از اواخر وقت امروز از شدت و سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان کاسته شود.

وی اظهارداشت: وزش بادهای منطقه‌ای ۱۲۰ روزه همه ساله از اردیبهشت تا مهر در نوار شرقی ایران و غرب افغانستان و پاکستان جریان دارد که بیابانزایی و افزایش چشمه‌های تولید گردوغبار در منطقه، سبب افزایش وقوع و شدت وقوع پدیده‌های خاکدار شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی تصاویر ماهواره نشان داده که گردوغبار ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه تا ارتفاع ۲۰۰ هکتوپاسکالی از سطح زمین بالا می رود و به صورت افقی نیز تا دریای عرب پیش روی می‌کند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: رکنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۵۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان