//
کدخبر: ۳۱۹۴۸۷ //

تاق بستان و جای خالی در فهرست جهانی یونسکو

مجموعه تاق بستان یکی از بی نظیرترین سایت های تاریخی ایران است که ویژگی‌های منحصر بفرد آن باعث شده تا از حدود دو دهه پیش به عنوان یکی از کاندیداهای ثبت جهانی شدن مطرح شود.

تاق بستان و جای خالی در فهرست جهانی یونسکو
به گزارش فرتاک نیوز،

طی این سالها مسئولین زیادی آمدند و رفتند و هرکدام وعده‌ای برای ثبت جهانی شدن این اثر دادند، اما هیچکدام تحقق پیدا نکرد، چراکه موانع زیادی پیش پای ثبت جهانی شدن تاق بستان افتاده که کنار زدن آنها کمی دشوار است و عزمی استوار می خواهد که بسیاری از این مسئولین نداشتند.

یکی از مهمترین موانعی که همواره از آن به عنوان سد مهم ثبت جهانی شدن تاق بستان یاد کرده اند، وجود رستوران‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف آن است که به گفته مسئولین استانی برداشتن این موانع اعتبارات میلیاردی می خواهد که آنها از پس تامین آن بر نیامده اند.

 و حالا این روزها که بحث ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورمانات داغ است و این اثر طی پنج سال با اراده پولادین تیمی جوان و پیگیر به ثبت جهانی رسید، اکنون بار دیگر این مسئله مطرح شده که تاق بستان تا کی پشت دروازه ثبت جهانی شدن باید معطل بماند؟

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش خبرهای امیدواره کننده‌ای می دهد.

جبار گوهری در گفت و گویی، در این رابطه اظهارکرد: پس از ثبت جهانی شدن اورامانات، اکنون تمرکزمان را روی ثبت جهانی شدن تاق بستان قرار داده ایم.

وی افزود: طی بررسی هایی که انجام داده ایم، به راه حل هایی رسیده ایم که بدون نیاز به اعتبارات کلان می توانیم رستوران‌ها را که یکی از اصلی ترین موانع ثبت جهانی این اثر هستند را جابجا و محیط اطراف تاق بستان را ساماندهی کنیم.  

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه تاکید کرد: اجرایی شدن این طرح مستلزم حمایت و همراهی مجموعه مدیران ارشد استان و شهرداری و سایر دستگاه های ذیربط است.

وی اظهار کرد: اگر همگی پای کار باشند و در کنار میراث فرهنگی قرار بگیرند، این قابلیت وجود دارد که با انجام برخی اقدامات رستوران ها  و ساختار نامنظم اطراف محوطه تاریخی تاق بستان را ساماندهی کنیم.

این مسئول قول داد که در صورت فراهم شدن این شرایط ظرف 18 ماه آینده مقدمات ثبت جهانی شدن تاق بستان فراهم شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۹۴۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان