//
کدخبر: ۲۹۹۵۳۷ //

۱۵ اثر تاریخی و معنوی کرمانشاه ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ارسال پرونده 15 اثر تاریخی و معنوی کرمانشاه به وزارت میراث فرهنگی برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی خبر داد.


15 اثر تاریخی و معنوی کرمانشاه ثبت ملی می‌شود

امید قادری در گفت و گو با خبرنگار، بااشاره به ارسال تعدادی پرونده آثار تاریخی و معنوی کرمانشاه به وزارت میراث فرهنگی برای ثبت ملی شدن، اظهار کرد: از این تعداد شش اثر تاریخی منقول، یک اثر غیرمنقول و هشت اثر هم میراث ناملموس هستند که باتوجه به اینکه واجد ارزش ثبت ملی شدن بودند، از سال گذشته پرونده هایی را برای آنها تشکیل دادیم و پس از تکمیل شدن به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم.

وی افزود: یک پیکرک تاریخی از خسروپرویز پادشاه ساسانی، قاپی شاه نجف در مسجد عمادالدوله کرمانشاه، تابلو نقاشی شمایل امام حسین(ع) و تابلو نقاشی شمایل حضرت ابوالفضل(ع) از جمله آثار تاریخی موجود در گنجینه اشیاء تاریخی استان هستند که پرونده آنها را برای ثبت ملی شدن ارسال کرده ایم.

به گزارش فرتاک نیوز،مدیرکل میراث فرهنگی استان از تلاش برای ثبت ملی کردن جداره های تاریخی میدان شهرداری سابق کرمانشاه هم خبرداد و گفت: در این راستا، با همکاری کسبه ای که در این میدان فعالیت می کنند، پرونده ای را برای ثبت ملی کردن جداره ها و نماهای دیوارهای این میدان تشکیل داده ایم تا پس از ثبت ملی شدن بتوانیم آنها را کامل بازسازی و مرمت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراسم تاریخی مولودی خوانی مسجد جامع شهر پاوه از دیگر پرونده هایی است که برای ثبت ملی شدن ارسال کرده ایم، چراکه این مراسم سالهای زیادی است به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) با حضور جمع کثیری از مردم استانهای همجوار و کشور عراق برگزار می شود و به عنوان یک میراث ناملموس شاخصه های لازم را برای ثبت ملی شدن دارد.

قادری تاکید کرد: پرونده شیوه معیشت عشایری (هه وار نشینی) روستای زردویی پاوه، بازی هَلَک مَه لَک و چند نوع از غذاهای محلی کرمانشاه از جمله گیلاخه درمنطقه کرندغرب را نیز برای ثبت شدن در فهرست آثار ملی ارسال کرده ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جلسه  داوری ثبت ملی این آثار بزودی در وزارت میراث فرهنگی برگزار می شود و در این جلسه ازپرونده های ارسالی استان برای قرار گیری در فهرست آثار ملی دفاع خواهیم کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۹۵۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان