//
کدخبر: ۲۹۱۷۵۱ //

ممنوعیت دریافت انسولین آزاد از داروخانه‌ها

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: دریافت انسولین به شکل آزاد ممنوع شده است، مگر اینکه متقاضیان از غذا و دارو معرفی‌نامه دریافت و تاییدیه داشته باشند.

ممنوعیت دریافت انسولین آزاد از داروخانه‌ها

مریم نوبرانی شامگاه دیروز(۲۳ آذرماه) در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا که در استانداری زنجان برگزار شد، با اشاره به کمبود قلم انسولین، اظهار کرد: قلم انسولین به واسطه سهولت در استفاده همواره از مقبولیت خاصی در بین بیماران برخوردار بوده و تامین آن از درخواست‌های بجای بیماران دیابتی است.

به گزارش فرتاک نیوز،وی با بیان اینکه در بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند همواره مشکل تزریق مطرح بوده است، اضافه کرد: به علت سهولت در استفاده، حمل راحت و درد کمتر بیماران دیابتی همواره استفاده از قلم انسولین را به موارد دیگر ترجیح می‌دهند.

نوبرانی با بیان اینکه کمبود قلم انسولین از تابستان شروع شد و آثار آن به پاییز هم کشید، عنوان کرد: علت کمبود قلم‌های انسولین این است که یا در نوبت دریافت ارز هستند و یا مشکل تخصیص ارز دارند که این کمبود نیز یک مشکل کشوری است.

وی به موضوع نحوه تخصیص انسولین به استان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: آنچه که در سهمیه‌بندی استان‌ها در دریافت هر داروی سهمیه‌ای اتفاق می‌افتد، این است که از شاخص‌های متعددی استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها، شاخص جمعیتی است.

این مسئول با تاکید بر اینکه توزیع جمعیتی تعیین کننده توزیع داروهای سهمیه‌ای برای استان‌ها است، تصریح کرد: امکان اختصاص سهمیه استانی به استان دیگر وجود ندارد و برنامه موجود در این حوزه یک برنامه کلی است که از طریق سازمان در اختیار معاونت‌ها قرار می‌گیرد و در ادامه نیز معاونت‌ها موظف به جذب این سهمیه هستند، مگر اینکه به هر دلیلی از دریافت سهمیه امتناع کنند که برای دارویی مانند انسولین هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد.

نوبرانی با بیان اینکه مشکلی که این روزها بیماران از آن شکایت دارند این است که بیماران تاکید بر استفاده از برند خاص دارند، متذکر شد: سیاست وزارتخانه‌ای برای تامین داروها شامل حمایت از تولیدات داخلی برای صرفه‌جویی ارزی است و وقتی برندی در کشور تولید می‌شود، سیاست بر واردات نیست.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر به واسطه نگرانی است که بیماران از شرایط موجود دارند، ادامه داد: معدود افرادی پیدا می‌شود که امروز انسولین نداشته باشند. بیماران عمدتا نگران ماه‌ بعد و ماه‌های بعد هستند، به دلیل اینکه تعداد انسولین در اختیار ما در استان کمتر از توزیع گسترده است، مجبور هستیم سیاست انقباضی داشته باشیم؛ بنابراین ناچار هستیم تعداد دریافت انسولین را برای هر بیمار کم‌ کنیم.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه موضوعی که این روزها بیماران را اذیت می‌کند، این است که علی‌رغم میل باطنی ناچار به مراجعه مکرر برای تمدید نسخه‌های خود هستند، چون داروی زیاد در دسترس نیست، گفت: همین سیاست برای داروی بیماران خاص است و ما مجبور هستیم تعداد بیماران بیشتری را در یک بازه کوتاه پوشش دهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه وقتی دارو کم می‌شود درخواست بیماران برای درخواست انسولین آزاد هم بالا می‌رود، تصریح کرد: دریافت انسولین به شکل آزاد ممنوع شده است، مگر اینکه از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی معرفی‌نامه دریافت و تاییدیه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر، گرفتن انسولین آزاد از داروخانه بدون بیمه است، عنوان کرد: به همکاران اعلام شده اجازه این کار را ندارند و برای جلوگیری از تخلف، سیستم‌های مراقبتی نیز راه‌اندازی شده و از بیمه‌ها نیز آمار دریافت انسولین اخذ می‌شود. همچنین به داروخانه‌ها اعلام شده هر گونه تخطی در این مورد در سهمیه ماه بعد آن داروخانه و امتیازات ویژه تاثیرگذار است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۱۷۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان