//
کدخبر: ۲۸۸۷۷۴ //
اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داد؛

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در سه هفته اخیر

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اکنون نرخ‌های کاذب مسکن خریدار ندارد، زیرا عرضه مسکن در بازار افزایش و تقاضا افت کرده است، طوری که در سه هفته اخیر در شهر تهران قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و فشار عرضه نشان می‌دهد که شرایط برای سوداگری در بازار ملک فراهم نیست.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در سه هفته اخیر

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اکنون نرخ‌های کاذب مسکن خریدار ندارد، زیرا عرضه مسکن در بازار افزایش و تقاضا افت کرده است، طوری که در سه هفته اخیر در شهر تهران قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و فشار عرضه نشان می‌دهد که شرایط برای

به گزارش فرتاک نیوز؛ «مصطفی قلی خسروی» روز دوشنبه اظهار کرد: آبان امسال شاهد انعقاد ۵۰۷۲ فقره قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران بودیم که نسبت به ماه قبل ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان داد.

وی با اشاره به آمار قراردادهای اجاره نیز گفت: آبان ماه امسال ۱۶ هزار و ۵۸۳ اجاره نامه در شهر تهران در سامانه ثبت املاک و مستغلات به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۶ درصد افزایش یافته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره آمار معاملات ملک در کل کشور نیز گفت: آبان ماه ٩٩ بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۳۹ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش) در کل کشور منعقد شده که از افت ۳۱ درصد نسبت به مهرماه امسال و رشد ۶۷ درصد نسبت به آبان پارسال حکایت دارد.

خسروی تصریح کرد: در کل کشور نیز طی آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۶ قرارداد اجاره به امضا رسیده که ۹ درصد کمتر از مهرماه سال جاری و ۲۷۳ درصد بیشتر از آبان سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش معاملات ناشی از انتظار خریداران برای افت قیمت‌ها و مقاومت فروشندگان برای کاهش قیمت است،  گفت:چشم انداز اقتصاد کشور مثبت ارزیابی می شود. از طرف دیگر نرخ ارز کاهش یافته که به افت نرخ‌های پیشنهادی مسکن منجر شده است. هم اکنون نرخ‌های کاذب خریدار ندارد؛ زیرا عرضه مسکن در بازار افزایش و تقاضا افت کرده است.

خسروی با بیان اینکه طی سه هفته اخیر در شهر تهران قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: فشار عرضه نشان می دهد که شرایط برای سوداگری در بازار ملک فراهم نیست. در عین حال ظرفیت بالقوه ای در طرف تقاضا دیده می شود که در انتظار شرایط اقتصادی کشور به سر می برد. توصیه ای به خرید و فروش نمی کنیم ولی ارزیابی ما این است که اوضاع کنونی فرصت مناسبی را در اختیار متقاضیان مصرفی قرار داده است

وزیر راه و شهرسازی نیمه نخست آبان با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت ارز در بازار و تاثیر آن بر قیمت مسکن، به ایرنا گفته بود: ریزش نرخ ارز و طلا به‌طور طبیعی، کالا و خدمات و از جمله مسکن را متاثر می کند.

اسلامی کاهش قیمت مسکن را در شرایط فعلی، انتظاری بجا، مورد تایید و کاملا  درست اعلام کرد و گفت: تداوم کاهش قیمت ارز قیمت مسکن و قیمت دلار در آبان ماه امسال کاهش چشم‌گیری داشته و از حدود ۳۱ هزار تومان تا کانال ٢٤ هزار تومانی نیز افت کرد. به نظر کارشناسان، اگرچه قیمت ارز نوسان دارد و امکان دارد، دوباره اندکی بالا برود، اما چشم‌انداز حرکت آن، نزولی است.

متوسط قیمت مسکن در تهران برای مهر ماه امسال بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در هر متر مربع بود. این شاخص در مقایسه با ماه گذشته (شهریور ۹۹) رشد ۱۰ و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهر ماه ۹۸) رشد ۱۱۰.۱ درصدی داشته است.

تعداد معاملات مسکن نیز در مهر ماه امسال ۸۶۵۶ فقره بود که نسبت به ماه گذشته که ۸۴۶۳ فقره بود، رشد ۲.۳ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مهر ماه ۹۸) که ۳۴۰۱ فقره معامله ثبت شده بود، افزایش ۱۵۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش بیشترین تعداد واحدهای معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا به واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۷ درصد از کل معاملات مسکن مهر ماه اختصاص داشت. واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت با ۱۹ درصد کل معاملات در رتبه بعدی قرار داشتند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۷۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان