//
کدخبر: ۲۳۹۷۰۳ //

بدهی نجومی دولت به شهرداری تهران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران آخرین برآوردها از بدهی دولت به شهرداری تهران را اعلام کرد.

بدهی نجومی دولت به شهرداری تهران

مجید فراهانی، با اشاره به مطالبات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی از دولت، اظهار کرد: طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته "ترافیک" و "آلودگی هوا" یکی از مهمترین چالش‌های مردم شهر تهران است که در این بین مهمترین و بهترین راه حل برای کاهش توأمان ترافیک و آلودگی هوا مانند دیگر شهرهای دنیا، گسترش شبکه حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: اگر مردم دریابند که در فاصله 500 متری محل کار یا سکونتشان به یکی از مُدهای حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، تراموا و غیره دسترسی دارند و به راحتی می‌توانند در سطح شهر تردد کنند طبیعی است با توجه به افزایش نرخ بنزین از خودروی شخصی استفاده نخواهند کرد. بنابراین حجم خودروهای تک‌سرنشین که منشأ بسیاری از مشکلات است، کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در دهه 60 که دولت توسعه مترو را به شهرداری تهران واگذار کرد متعهد شد نیمی از هزینه توسعه این ناوگان را علاوه بر یک سوم پول بلیت تردد شهروندان را به صورت یارانه بپردازد ولی متأسفانه دولت در سال‌های گذشته بابت توسعه مترو و تکلیف قانونی خود درباره بلیت مترو پولی  پرداخت نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دولت متعهد بود با گسترش حمل و نقل عمومی به ازای هر لیتر بنزینی که فروخته می‌شود "10 سنت" بابت گسترش حمل و نقل عمومی بپردازد ولی در این زمینه نیز وزارت نفت تکلیف قانونی خود را انجام نداده است. دو سال پیش هم که در دولت مصوب شد 19 هزار دستگاه اتوبوس به کلانشهرها اختصاص پیدا کند اما ارائه سهم تهران که شامل بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس بود محقق نشد.

فراهانی با اشاره به اینکه تهران به 5 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، گفت: شهردار تهران بارها پیگیر این موضوع بوده که از طریق تهاتر نفت در برابر اتوبوس یا نفت در برابر واگن از طریق چین یا روسیه نسبت به بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی اقدام شود، اما باز هم این مسئله به سرانجام نرسیده است. مهمترین مشکل خطوط هفت‌گانه مترو کمبود واگن است و عملاً این مسئله باعث بالا بودن سرفاصله حرکت قطارها و ازدحام جمعیت در مترو شده است. بنابراین بسیاری از شهروندان به دلیل شلوغی ایستگاه‌ها، عطای استفاده از مترو را به لقایش بخشیده‌اند.

وی ادامه داد: اگر دولت همت می‌کرد و دو هزار واگن به خطوط مترو تحویل می‌داد خطوط هفت‌گانه مترو می‌توانست با کاهش سرفاصله حرکت قطارها به یک دقیقه ظرفیت جابجایی مسافران در مترو را از دو میلیون به 8 میلیون نفر در روز برساند اما علی‌رغم اینکه شهرداری به کرّات این موضوع را پیگیری کرد که اگر دولت نمی‌تواند بودجه‌ای بپردازد از طریق فروش نفت، واگن یا اتوبوس بگیرد اما این امر عملی نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ما متوجه مشکلات مالی کشور هستیم ولی با این مشکلات هم دولت می‌تواند گام‌های عملی برای گسترش حمل و نقل عمومی در تهران و سایر کلانشهرها بردارد ولی متأسفانه تکالیف انجام نشده و بار توسعه حمل و نقل عمومی کاملا بر دوش شهرداری تهران است. در این راستا در متمم بودجه در حال تلاش هستیم تا 600 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اختصاص دهیم تا پیش از پایان سال بتوانیم تعدادی اتوبوس جدید به شهر تهران اضافه کنیم.

وی درباره اینکه همسو بودن مدیریت شهری و دولت این انتظار را در مردم ایجاد کرد که پرداخت مطالبات مدیریت شهری از سوی دولت بهتر انجام شود، گفت: دولت به جهات مختلف از نظر مالی تحت فشار قرار دارد و اصلا منابعی ندارد که بخواهد به حوزه حمل و نقل اختصاص دهد. در واقع فقدان منابع باعث شده مسئله حمل و نقل عمومی در حاشیه قرار بگیرید. در چنین شرایطی اگر مدیریت شهری با دولت همسو نبود شرایط بدتر از این می شد.

فراهانی در پایان گفت: در حال حاضر مجموع بدهی دولت به شهرداری تهران طبق جدولی که متعلق به سه ماه پیش است و شهرداری آن را تنظیم کرده، 69 هزار میلیارد تومان است که البته باید این نکته را درنظر داشت که سالانه 30 درصد به بدهی‌های بانکی جریمه دیرکرد تعلق می‌گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۹۷۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان