//
کدخبر: ۲۳۴۹۸ //
خندان دل در همایش روز شوراها مطرح کرد؛

شهرداری ها وابستگی غیر منطقی به ساخت و ساز پیدا کرده‌اند/ تنور خدمت به مردم هیچ گاه نباید سرد شود

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور گفت: امروزه شهرداری ها وابستگی غیر متعارف و غیر منطقی به ساخت و ساز پیدا کرده‌اند که باید آن را حل کنند.

شهرداری ها وابستگی غیر منطقی به ساخت و ساز پیدا کرده‌اند/ تنور خدمت به مردم هیچ گاه نباید سرد شود

به گزارش فرتاک نیوز، هوشنگ خندان دل معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور در همایش روز ملی شوراها که امروز(شنبه) در برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به جایگاه شوراها و نقش آن‌ها در گرم‌ شدن تنور انتخابات، اظهار داشت: بدون شک تنور خدمت به مردم هیچ گاه نباید سرد شود.

وی افزود: با وجود شورایی‌ها هر روز شاهد گرم‌تر شدن تنور خدمت به مردم خواهیم بود.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور با بیان اینکه در هر کشوری از جمله ایران اسلامی جمعیت ساکن نیازمند ارایه خدمات هستند، تصریح کرد: حکومت‌ها خود را ملزم به برآورده کردن انتظارات و نیازهای شهروندان در قالب‌های سازمان یافته می‌دانند.

خندان دل به فراهم شدن بسترهای لازم برای ارایه خدمات خوب و مناسب به شهروندان اشاره کرد و گفت: فراهم کردن شرایط نقش بسزایی در کیفیت خدمات ارایه شده خواهد داشت.

وی ادامه داد: نهادهای عمومی غیر دولتی در همه جوامع کارآمدی خود را به صورت موثر در ارایه خدمات به شهروندان به اثبات رسانده اند، اگرچه در این مسیر میزان مشارکت مردم برای اداره امور شهر نیز مهم است، چراکه این مشارکت هر چه افزایش پیدا کند موجب ارایه خدمات بهتر خواهد شد.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور با بیان اینکه امروز تمرکز بیش از حد و اندازه نیروی انسانی در شهرداری‌ها یکی از نگرانی‌های موجود در شهرهاست، تاکید کرد: به شکلی که در یک ارزیابی کلان در شهرداری‌ها بین 3 تا 5 برابر حد نیاز شاهد تمرکز نیروی انسانی هستیم.

خندان دل با بیان اینکه این پدیده در شهرداری‌های شهرهای بزرگ و کوچک دیده می‌شود، ادامه داد: ابن پدیده امری است که احتمال ناکارآمدی اداری، افزایش بروکراسی و نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت، معتقدیم این تمرکز نیروی انسانی موجب فساد مالی نیز خواهد شد.

وی یادآور شد: باید در شهرداری‌ها شفافیت انجام کار و مشخص بودن رویه‌ها به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد تا شهروندان با رفتارهای متغیر مواجه نباشند، چراکه این امر می تواند مشکل ساز شود.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور به تهیه لوایحی متناسب با بهبود عملکرد شهرداری‌ها و شوراها در وزارت کشور اشاره کرد و گفت: لوایحی در جهت اصلاح قوانین ناظر بر فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا و نحوه انتخاب شهرداران و نظارت شوراها تهیه و به دولت تقدیم شده است.

خندان دل اضافه کرد: لایحه دهیاری‌ها برای امور استخدامی دهیاران و وظایف آن‌ها تهیه و به دولت تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های پسماند، میادین میوه و تره بار، فضای سبز و آتش نشانی با همکاری شهرداری‌ها و شوراها موضوعات مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: هم اکنون اسنادی تحت عنوان اسناد آسیب شناسی تقدیم دولت شده و در همین راستا نیز بیش از 7 مصوبه از دولت اتخاذ شده است.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور با اشاره به کمک‌های دولت به شهرداری‌ها، تصریح کرد: روند نامناسب توزیع جمعیت در کشور همچنان ادامه دارد، به گونه ای که در حال حاضر ۷۴ درصد جمعیت کشور در شهرها مستقر شده اند.

خندان دل اضافه کرد: حدود ۴۰ درصد این جمعیت تنها در 8 شهر کشور استقرار پیدا کرده و یک هزار و ۲۳۸ شهر دیگر مابقی جمعیت را در خود جای داده، در حالی‌ که یک هزار و ۸۰ شهر کشور جمعیتی کمتر از ۵۰ هزار نفر دارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری‌ها در قالب بودجه‌های مصوب هزینه شده است، تاکید کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده توزیع این هزینه‌ها عادلانه نبوده است.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور با تاکید بر اینکه طی 3 سال گذشته بیش از ۸ هزار دستگاه انواع ماشین آلات و تجهیزات و همچنین ۸۰۰ هزار تن قیر در اختیار شهرهای کوچک قرار گرفته است، گفت: برای شهرهای بزرگ نیز در طول دولت یازدهم علی رغم وجود محدودیت‌های مالی برای شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تبریز شاهد افتتاح فاز یک مترو را شاهد بودیم.

خندان دل بر لزوم شفافیت مالی در شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم بررسی صورت‌های مالی شهرداری‌ها در برخی شهرهای بزرگ با تأخیر انجام می‌شود که این علامت خوبی را به جامعه نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته شهرداری‌ها ۶۰ هزار میلیارد تومان برای ارایه خدمات به شهروندان پول هزینه کرده اند که نظارت بر درست مصرف کردن این مبالغ به شوراها سپرده شده است.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور ادامه داد: در دولت منابعی که توسط دستگاه‌های اجرایی مصرف می‌شوند از سوی دستگاه‌های نظارتی متعدد مورد رصد قرار می‌گیرند، چرا که چنین موضوعی با افکار عمومی مرتبط است و شهروندان نسبت به آن حساسیت دارند.

خندان دل یادآور شد: در چنین شرایطی نظارت بر هزینه‌های انجام شده توسط شهرداری‌ها نیز بر عهده شوراهاست.

وی گفت: بدون شک در دولت منابعی توسط دستگاه های نظارتی کنترل می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۴۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان