//
کدخبر: ۲۱۵۲۰۳ //

حذف قبض کاغذی از امروز/مهلت ثبت اطلاعات ادامه دارد

موعدی که وزارت نیرو برای حذف قبوض کاغذی تعیین کرده بود، فرا رسیده و از امروز، اول مهرماه، این قبوض برای هیچ مشترکی به جز مشترکانی که شرایط خاص دارند، صادر نخواهد شد. طبق آخرین آمار، ۹۶ درصد مردم در طرح حذف قبوض کاغذی برق مشارکت داشته‌اند و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

حذف قبض کاغذی از امروز/مهلت ثبت اطلاعات ادامه دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 اواخر پاییز سال گذشته بود که محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.

آمارها حاکی از آن است که ۳۵ میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان می‌داد ۱۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. در حالی که به گفته آذری جهرمی، ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.

بر اساس طرح حذف قبوض کاغذی برق، به جای این قبوض اطلاعات مربوط به مصرف و صورت‌حساب برق مصرفی مشترکین به صورت الکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. این طرح از قطع سالانه ۱۲ هزار درخت جلوگیری خواهد کرد و تنها از محل چاپ این قبوض حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی مالی صورت خواهد گرفت.

حذف قبوض از امروز

اول مهرماه موعدی بود که از سوی وزارت نیرو برای حذف قبوض کاغذی تعیین شد و به گفته مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر، از امروز دیگر قبض کاغذی برق برای مشترکان صادر نخواهد شد.

هادی مدقق، ضمن اعلام خبر فوق به ایسنا گفت: طبق آخرین آمار مشارکت مردم در این طرح ۹۶ درصد بوده است. البته باید تاکید کرد این فرآیند یک فرآیند مستمر بوده و مشترکین همچنان می‌توانند از طرقی که پیش از این اعلام شده نسبت به ثبت‌ اطلاعات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: احتمالا چهار درصد باقی مانده ادارات دولتی و مجموعه‌های عمومی هستند که به تدریج تعیین تکلیف خواهند شد. درواقع مامورین توزیع برق مراجعه می‌کنند و نسبت به ثبت اطلاعات این مشترکان اقدام خواهند کرد. از سوی دیگر اطلاعات در حال به روزرسانی است. ممکن است برخی مستاجر باشند یا جابه‌جا شوند. در این صورت باید برای ثبت اطلاعات خود به صورت مجدد اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان این‌که قبوض کاغذی به صورت صددرصد حذف نخواهد شد، افزود: ممکن است برای دو درصد مشترکان همچنان قبض کاغذی صادر شود. به طور کلی اگر آمار مشارکت به ۹۸ درصد برسد مطلوب خواهد بود.

تشریح  روش‌های حذف قبوض برقی

چند روش به‌منظور دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی در نظر گرفته شده است؛ در روش نخست، ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترک را دریافت و در سامانه ثبت خواهند کرد.

در روش دوم نیز سرشماره‌ای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد. در واقع همه مشترکان در سطح کشور می‌توانند با ارسال شناسه قبض *یک که باید به زبان لاتین (اعداد انگلیسی) نوشته شده باشد، به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ برای سراسر کشور و سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای مشترکین تهرانی نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کنند.

این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورت‌حساب برق را برعهده دارد، یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.

در روش سوم نیز مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین اپلیکیشنی در سایت‌های یاد شده قرار گرفته که مشترکان می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند. طبق امکان ثبت اطلاعات از طریق کلیه نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی مانند آپ، روبیکا، سکه و ...برای مشترکین سراسر کشور فراهم شده است.

مستاجرها چه‌کنند؟

چنانچه فردی مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آن‌ها موجود است، به‌صورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۲۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان