//
کدخبر: ۲۱۴۹۳۱ //

فردا ۱.۲ میلیون دانش آموز تهرانی روانه مدارس می‌شوند

امسال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز در کلاس‌های شهر تهران حاضر خواهند شد و با احتساب کلاس‌های مدارس غیر دولتی، ۴۱ هزار کلاس درس آماده حضور دانش آموزان در شهر تهران خواهند بود.

فردا ۱.۲ میلیون دانش آموز تهرانی روانه مدارس می‌شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

 فردا اول مهر مدارس سراسر کشور به روی دانش آموزان باز می شوند و ۵۶ هزار همکار فرهنگی در تهران در بیش از ۴ هزار مدرسه و ۴۱ هزار کلاس درس به استقبال بازگشایی مدارس خواهند رفت.

به گفته عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از پایان بهمن ماه سال گذشته اقدامات برای پروژه‌ مهر آغاز شده و در طول هفت ماهه گذشته ۱۸ هزار نیرو، امر آماده سازی مدارس در شهر تهران را در قالب پنج  کارگروه به عهده داشتند و پنج کارگروه ساماندهی نیروی انسانی، کارگروه تعیین صلاحیت‌ها و مدیران، ارزیابی، و تبلیغ و توجیه، روند پروژه‌ی مهر را پیگیری کرده‌اند.

وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی با توجه به خروج ۷۰۰۰ نیرو به دلایلی همچون بازنشستگی از مجموعه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: این موضوع با ورود تنها ۴۹۰ نیروی جدید به این مجموعه تناسبی ندارد و متاسفانه بحران نیروی انسانی تهران را تهدید می‌کند. این موضوع را اعلام کردیم و تلاش خواهیم کرد که در سطح تهران مشکلات را در این حوزه برطرف کنیم.

بهره برداری از ۵۶۰  کلاس درس جدید

همچنین  علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران آماری از مدارس جدید تهران در آستانه مهر ارائه کرد و گفت: در حال حاضر پروژه‌های آموزشی بسیاری در دست اجراست، اما تعداد ۵۵ پروژه با ۵۶۰ کلاس درس و ۷۲ هزار مترمربع در مهر ۱۳۹۸ آماده تحویل به ادارات آموزش و پرورش شهرتهران و شهرستان‌های استان تهران است. از این تعداد ۱۱ پروژه آموزشی با ۱۱۲ کلاس درس و ۱۳ هزار و ۴۹۲ مترمربع مساحت توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث می‌شود.

وی با اشاره به ساخت مدارس ایمن و استاندارد و تلاش برای افزایش ایمنی مدارس موجود گفت: چندین پروژه‌ آموزشی دیگر نیز در دست احداث است که شمار آن به ۱۶۸ پروژه با ۱۷۶۹ کلاس درس می‌رسد.

برپایی آیین ویژه بازگشایی مدارس در ۲۶۸ مدرسه

هر ساله آموزش و پرورش برنامه‌های ویژه ای برای بازگشایی مدارس دارد؛ البته دستگاه‌های اجرایی مختلف آموزش و پرروش را در برپایی این جشن ملی کمک می کنند. شهرداری تهران نیز قصد دارد آیین بازگشایی مدارس را در ۲۶۸ مدرسه برگزار کند.

در همین راستا مجتبی دانشور، مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران از برگزاری آیین بازگشایی مدارس در ۲۶۸ مدرسه خبر داد و گفت: برنامه های امسال در قالب چهار محور «آیین بازگشایی»، «آموزشی»، «حمایتی» و «گردشگری» برگزار می شوند.

 وی افزود: در آیین بازگشایی مدارس، «جشن بزرگ مهر» با حضور مسئولین منطقه ای در ۱۲۲ مدرسه، «جشن بزرگ مهر» با حضور مسئولین اجتماعی و فرهنگی در ۲۲ منطقه، آیین استقبال از سال اولی ها در ۱۲۲  ناحیه و در مجموع  آیین بازگشایی مدارس در ۲۶۸ مدرسه برگزار می شود. همچنین با توجه به اینکه ۴۴۰ مدرسه متوسطه در سطح شهر داریم، پیشنهاد دادیم روز اول مهر دستاوردهای سال پیش توسط شهرداران مدارس اعلام شود.

فعالیت ۱۷ تا ۲۰ هزار سرویس مدارس در تهران

ساماندهی سرویس مدارس نیز از جمله برنامه‌هایی است که به صورت میان بخشی و با همکاری وزارت کشور، راهور، وزارت آموزش و پرورش، تاکسیرانی و بخش خصوصی دنبال می‌شود. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در همین راستا و با بیان اینکه برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بین ۱۷ تا ۲۰ هزار سرویس مدارس در تهران فعالیت خواهند کرد، گفت: برای ساماندهی رانندگان سرویس مدارس سامانه‌ای به نام سپند طراحی شده که طبق آمارهای ما حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر تاکنون در آن ثبت نام کرده‌اند اما رانندگانی که قصد فعالیت به عنوان سرویس مدارس را دارند باید تا ۱۵ مهرماه در این سامانه ثبت نام کنند؛ در غیر این صورت صدور برچسب برای آن‌ها با مشکل روبرو خواهد شد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ توصیه هایی نیز برای خانواده‌ها و مدیران مدارس داشت و ضمن هشدار نسبت به استفاده برخی مدارس از سرویس‌های غیرمجاز و فاقد برچسب گفت: تأکید پلیس بر این است که این سرویس‌ها غیرمجاز بوده و در همین راستا نیز بدنبال ساماندهی سرویس‌های مدارس هستیم اما اگر خدایی ناکرده سرویسی غیرمجاز فعالیت کرده و دچار حادثه‌ای شود، نخستین مسئولیت آن بر عهده مدیران مدارس خواهد بود. قطعا اگر حادثه‌ای رخ دهد و سرویس مدرسه فاقد ایمنی لازم و برچسب باشد مدیران باید پاسخگو باشند وحتی در صورت وارد شدن صدمه، مدیران نیز مقصر هستند.

رنج همیشگی فقر فضای آموزشی در تهران

به گزارش ایسنا، در کنار مشکلات کوچک و بزرگ اداره مدارس در کلانشهر تهران، فقر فضای آموزشی و وجود مدارس فرسوده همواره دانش آموزان این استان را رنج داده و افزایش تراکم کلاسی به دنبال کمبود فضای آموزشی موجب افت کیفیت آموزش در تهران شده است. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به وجود ۸۵۰۰ کلاس درس در تهران که باید مورد تخریب و بازسازی قرار بگیرد گفت: همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی شوند. با تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی در استان مواجهیم؛ علیرغم آنکه تراکم میانگین در مدارس کشور ۲۴ نفر است، این رقم در برخی مناطق دوبرابر است.

وی تاکید کرد: با توجه به جمعیت دانش آموزی فعلی نیازمند ۱۲ هزار کلاس درس جدید هستیم که اگر رشد جمعیت را نیز درنظر بگیریم در چندسال آینده به ۱۸ هزار کلاس نیاز پیدا خواهیم کرد. تهران جزو مناطق فقیر به لحاظ سرانه آموزشی محسوب می‌شود و نیازمند توجه ویژه و تخصیص ردیف‌های اعتباری ویژه جهت احداث و بازسازی فضاهای آموزشی است.

همچنین انوشیروان محسنی‌ بندپی، استاندار تهران، فقر شدید فضای آموزشی را در برخی مناطق شهر تهران نظیر منطقه ۲۲ مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در منطقه ۲۲ حتی با وجود خیرین  مدرسه‌ساز باز زمینی برای احداث مدرسه پیدا نمی شود. برخی در آن مقطع حتی فضاهایی که به ساخت مدرسه اختصاص داده شده بود را فروختند و مراکز تجاری در منطقه ۲۲ احداث شد.

بندپی به موضوع مدارس استیجاری نیز اشاره کرد و گفت: بنیاد شهید ۴۰ سال مدارس را رایگان در اختیار آموزش و پرورش گذاشت و اجاره بهای ۴۰ ساله را هم نمی خواهند بلکه خواستار تهاتر زمین‌های اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران یا وزارتخانه با این مدارس هستند. قرار بود کارشناسان مدارس بنیاد شهید را ارزیابی و قیمت گذاری کنند. چرا باید همیشه در ابتدای بازگشایی مدارس نگران کمبود فضای آموزشی در تهران باشیم؟ این موضوع باید به اطلاع همگان برسد تا بتوانیم مطالبه گری کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۹۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان