//
کدخبر: ۲۱۰۶۳۹ //

فعالیت‌های غیرقانونی برخی آموزشگاه‌های آزاد و تخلف ۲ برند معروف

رئیس اداره توسعه و نظارت مراکز غیردولتی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی جزئیات صدور مجوز و فعالیت آموزشگاه‌های علمی آزاد، موسسات کنکوری و آموزش زبان خارجی را اعلام کرد و گفت: درقانون تصریح شده که صدور مجوز آموزشگاه‌های زبان خارجی برای افراد زیر ۲۰ سال بر عهده آموزش و پرورش است این در حالی است که دستگاه‌های دیگر به این موضوع ورود پیدا می‌کنند و زیر ۲۰ ساله‌ها را نیز ثبت نام می‌کنند.

فعالیت‌های غیرقانونی برخی آموزشگاه‌های آزاد و تخلف ۲ برند معروف
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین گراوند با بیان اینکه در ماده ۹ قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی به ضوابط موسسان مراکز غیردولتی برای اخذ مجوز رسمی اشاره شده است اظهار کرد: در این قانون مطرح شده است که موسسات می‌توانند مجوز رسمی برای تاسیس مرکز اخذ کنند.

وی افزود: در ماده ۵ قانون نیز یکی از وظایف شورای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی، صدور مجوز تاسیس مراکز غیردولتی است که این اختیار به شورای نظارت استان تفویض کرده است. ماده ۸ همین قانون شرایطی را برای متقاضیان درنظر گرفته که از جمله آنها می‌توان به شرط سنی حداقل ۳۰ سال، دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن و نداشتن پیشینه کیفری موثر اشاره کرد.

رئیس اداره توسعه و نظارت مراکز غیردولتی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه سازمان مدارس غیردولتی سامانه‌ای را تحت عنوان mosharekatha.ir برای این منظور راه‌اندازی کرده است و متقاضیان می‌توانند به آن مراجعه کرده و درخواست صدور تاسیس مجوز آموزشگاه کنند اظهار کرد: شرایط ثبت درخواست به صورت الکترونیکی مهیا شده است. برای این امر پنج گام مشخص شده است. در گام اول فرد متقاضی قوانین را مشاهده می‌کند، در گام دوم باید مدارکی را ارسال و سپس کدرهگیری دریافت کند. فرد باید با در دست داشتن کد رهگیری به منطقه مراجعه کند.

گراوند درباره مراکز غیرمجاز اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که تعدادی از آموزشگاه‌ها با عناوین مختلف به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند. بارها با سازمان صداوسیما مکاتباتی داشتیم که برنامه‌های با محتوای آموزشی باید بر اساس سرفصل دروس مصوب و مورد تایید آموزش و پرورش اجرا شوند. در قانون به این امر اشاره شده است. در ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که فعالیت آموزشگاه‌های آزاد برای برگزاری کلاس‌های تقویتی، تک درس، کنکور، آزمون، کنکور مکاتبه‌ای و زبان‌های خارجی از سطح مبتدی تا دانشگاه باید بر اساس سرفصل دروس مصوب آموزش و پرورش باشد. در تبصره یک ماده ۲ قانون تاسیس مدارس غیردولتی نیز تصریح شده که صدور مجوز آموزشگاه‌های زبان خارجی برای افراد زیر ۲۰ سال بر عهده آموزش و پرورش است.

وی افزود: این در حالی است که دستگاه‌های دیگر به این موضوع ورود پیدا می‌کنند و زیر ۲۰ ساله‌ها را نیز ثبت نام می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به وزارت ارشاد، شهرداری‌ها و ... اشاره کرد که طبق قانون مجوز آموزش افراد بالای ۲۰ سال را دارند اما کودکان و نوجوانان را هم ثبت نام می‌کنند.

رئیس اداره توسعه و نظارت مراکز غیردولتی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه هرکسی توانسته به بهانه‌ اینکه از جایی مجوز دارد، دانش آموزان را هم ثبت نام کند اظهار کرد: به عنوان مثال مجوز وزارت ارشاد مربوط به موارد تخصصی چون آموزش زبان برای هتلداری یا برای آنها که می‌خواهند به خارج از کشور بروند است، اما افراد زیر ۲۰ سال را هم ثبت نام می‌کنند.

گراوند با بیان اینکه باید تخلفات را به دو نوع تقسیم کنیم گفت: گروه اول، مراکزی که هیچ مجوزی از هیچ کجا ندارند. گروه دوم هم مراکزی که مجوز از دستگاه‌های دیگر دارند ولی در چارچوب ضوابط داخلی خودشان عمل می‌کنند و نه قوانین عام کشوری. بارها درباره تبلیغات بسیاری موسسات آموزشی و کنکوری با صداوسیما مکاتبه کردیم و به رئیس جمهور نامه نوشتیم. وقتی صداوسیما موسسه‌ای را تبلیغ می‌کند مردم احساس می‌کنند آن موسسه مجوز دارد در حالی که لزوما اینطور نیست.

وی افزود: یکی دو برند مطرح و بزرگ تنها مجوز تالیف کتاب از وزارت ارشاد دارند و باید کتاب هایشان را تبلیغ کنند اما درکنار آن آموزشگاه هم تاسیس کرده‌اند. هرچند محتویات همان کتب را نیز باید آموزش و پرورش و به عبارتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تایید کند. ارائه خدمات از سوی آموزشگاه‌ها نیز باید توسط آموزش و پرورش مورد تایید قرار بگیرد. در ماده ۷ مصوبه ۴۸۳ اشار شده است که صداوسیما، مطبوعات و جراید در صورت تایید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانه‌ها که فرمی برای انتشار آگهی دارند می‌توانند مجوز تبلیغات را دریافت کنند.

رئیس اداره توسعه و نظارت مراکز غیردولتی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با تاکید دوباره بر اینکه آن دسته از مراکز علمی و کنکوری، قانونی هستند که از آموزش و پرورش مجوز گرفته‌اند و نه سایر دستگاه‌ها که به این امر ورود می‌کنند اظهار کرد: این موارد در قانون مصوب مجلس کاملا مشخص شده است و رعایت آن وظیفه همه ماست.

وی در پاسخ به اینکه آموزش و پرورش برای نظارت و پیگیری این قانون چه کرده است؟ گفت: بارها این موارد را اعلام و با وزراء و نهادهای ذیربط مکاتبه کردیم. با قوه قضائیه، وزارت ارشاد و وزارت کشور مکاتبه شده است. اداره اماکن نیروی انتظامی هم باید بر اساس گزارش‌های آموزش و پرورش فعالیت مراکز غیرمجاز را متوقف و پرونده آنها را به مراجع قانونی ارسال کنند ولی این پروسه زمانبر است و بلافاصله رای صادر نمی‌شود.

گراوند با تاکید بر اینکه اگر قرار است قانون اجرا شود همه دستگاه‌ها باید به قوانین احترام بگذارند گفت: طرف حساب ما دانش‌آموزانی هستند که آینده ساز کشورند؛ اینکه به عناوین مختلف آنها را در  مراکزی ثبت نام کنیم که آموزش و پرورش تایید نکرده است، به مشکل برمی‌خوریم.

۱۷ هزار مرکز علمی مجاز داریم

رئیس اداره توسعه و نظارت مراکز غیردولتی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره روند برخودر با تخلفات مراکز آموزشگاهی علمی آزاد نیز گفت: ادارات کل استانی و مناطق پرونده تخلفات را تکمیل و به متخلفان تذکراتی داده می‌شود. نزدیک به ۱۷ هزار مرکز علمی مجاز داریم و متاسفانه بیشتر غیرمجازها در تهران هستند. آنها که از آموزش و پرورش مجوز دارند تحت نظارت هستند و این نظارت ها در چندسطح تقسیم بندی شده است. نظارت‌هایی به صورت هفتگی داریم و شهریه مراکز مجاز مصوب و ابلاغ شده که باید روی برد و در معرض دید اولیاء نصب شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۶۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان