//
کدخبر: ۲۰۳۸۹۱ //

انتخابات شورایاری‌ها؛ از "ابهام قانونی" تا اتهام تقلب اصلاح طلبان به "مشارکتی‌‌ها"

پس مشخص شدن نتایج انتخابات شورایاری‌ها، برخی اصلاح‌طلبان با خطاب قرار دادن حزب اتحاد ملت، روش برگزاری این انتخابات را "مهندسی" شده و ناسالم توصیف کردند.

 انتخابات شورایاری‌ها؛ از "ابهام قانونی" تا اتهام تقلب اصلاح طلبان به "مشارکتی‌‌ها"
به گزارش فرتاک نیوز،

 جمعه‌ای که گذشت، برخی مدارس و مساجد شهر تهران، میزبان انتخابات شورایاری‌ها  بودند. انتخاباتی که فرآیند برگزاری آن با حاشیه‌های مختلفی از جمله مناقشه اعضای شورای شهر تهران و  سازمان بازرسی کل کشور بر سر قانونی بودن آن همراه بود. مناقشه‌ای که  تا ساعات پایانی روز چهارشنبه (دوم مرداد) برگزاری این انتخابات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود.

ناصر سراج رئیس بازرسی کل کشور  یک هفته پیش از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، طی  نامه‌ای خطاب به رؤسای قوا دلایل سازمان بازرسی انتخابات شورایاری را غیرقانونی خوانده بود. سراج چند روز بعد نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران با تاکید دوباره بر غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها گفته بود: " انتخابات باید در قانون احصا شده باشد. در اصل ١� � قانون اساسی انتخابات شورای شهر و روستا و دهستان و ... آمده است اما هیچ جا اسمی از شورایاری قید نشده است. شاید شورایاری بتواند خدمات خوبی ارائه دهد اما مشکل این است که قانون نداریم."

رئیس سازمان بازرسی کل کشور  همچنین این مسئله را مورد تاکید قرار داده بود که "مشخص نیست  چه کسی باید پاسخگوی مبالغی باشد که برای شورایاری از قانون بودجه عمومی و دولتی هزینه می‌شود؟"

**تایید تلویحی رحمانی فضلی بر غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها

 عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در گفت‌وگوی امروز خود  با سایت خانه ملت، درباره مسائل ایجاد شده پیرامون انتخابات شورایاری‌ها، گفته است: "برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مصوبه شورای شهر بود و البته در کمیسیون تطبیق هم با آن مخالفت نشد".

وی ادامه می‌دهد: "از وزارت کشور کمک خواسته شد تا از نظر امنیت و انتظاماتِ انتخابات و نیز استفاده از روش الکترونیکی برگزاری انتخابات همکاری داشته باشد، اما وزارتخانه باید مجوز لازم را در اختیار داشت، در صورتی که این امر فاقد قانون بود و تنها مصوبه شورای شهر را داشت."

با این توصیف، علی‌رغم مخالفت صریح سازمان بازرسی کل کشور ولی با اصرار شهرداری و شورای شهر تهران در نهایت وزارت کشور رای به برگزاری این انتخابات در موعد اعلام شده داد.

**ابهام در نحوه نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها

یکی از مواردی که صحت و سقم انتخابات شورایاری‌ها را با اما و اگر روبرو کرده، شیوه انتخاب اعضای ستاد برگزاری انتخابات و همچنین نحوه نظارت بر این انتخابات است. بر اساس قانون شوراها انتخاب اعضای ستاد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به عهده کمیته‌ای منتخب از اعضای شورای شهر است. کمیته‌ای که نحوه انتخاب اعضای آن به دلیل حضور نمایندگانی از هر دو جریان سیاسی کشور در شورای شهر، در دوره‌های گذشته برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیز  با اختلاف نظراتی همراه بوده است.

اما در دوره جاری فعالیت شورای شهر تهران که اصلاح‌طلبان تمامی کرسی‌های آن را در اختیار دارند، انتظار این بود که اعتراض به مسئولان ستاد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به حداقل برسد. مسئله‌ای که عکس آن در انتخابات امسال مشاهده شد.

اعضای حزب  ندای ایرانیان که بدنه آن  را نیروهای ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب و نزدیک به حزب منحله مشارکت تشکیل داده‌اند، پس از اعلام نتایج انتخابات شورایاری‌ها، انتقادات تند و تیزی را علیه مسئولان ستاد برگزاری این انتخابات که غالبا از اعضای حزب اتحاد ملت هستند، مطرح کردند.

اشکان مجللی قائم مقام اجرایی حزب ندای ایرانیان بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات شورایاری‌ها، در رشته‌ توییت‌هایی به مجموعه اقداماتی که وی اسم آن را مهندسی انتخابات از سوی ستاد برگزاری انتخابات نامیده، اعتراض کرده است.

1

بر اساس آنچه برخی فعالان اصلاح‌طلب گفته‌اند،  اعضای منتسب به حزب اتحاد ملت، برای انتخابات شورایاری  رباتی تلگرامی می‌سازند و بدون اینکه در قسمت معرفی این ربات نشانی از حزب اتحاد ملت قرار دهند و با استفاده از آرم رسمی شورایاران  به گونه‌ای القا می‌کنند که این برنامه،‌ ربات رسمی انتخابات شورایاری بوده و در یکی از گزینه‌های این ربات (به چه کسانی رای بدهم؟) نیز اقدام به تبلیغ کاندیداهای  نزدیک به حزب اتحاد در تمامی محلات تهران می‌کنند.

"مجللی"، در توییتی دیگر با کنایه به ادعای اخیر محمدرضا خاتمی مبنی بر تقلب 8 میلیونی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88،‌ تلویحا از تقلب در انتخابات شورایاری‌ها سخن گفته است.

2

به هرحال باید گفت انتخابات شورایاری ها که با اصرار شورای شهر و شهرداری برگزار شد، اکنون به موضوعات اختلافی در جبهه اصلاحات اضافه شده است و برخی اصلاح طلبان ادعای غیرسالم بودن این انتخابات را که شورای شهر مجری آن بوده را در حالی طرح کرده اند که تمام اعضای این شورا از اعضای فراکسیون امید و لیست مورد حمایت جریان اصلاحات بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۳۸۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان