//
کدخبر: ۱۹۴۲۶۱ //

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان: ساخت دانشکده محیط زیست در استان منتفی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: ساخت دانشکده محیط زیست در این استان منتفی است.

به گزارش فرتاک نیوز،

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: ساخت دانشکده محیط زیست در این استان منتفی است.

به گزارش ایسنا - منطقه لرستان، مهرداد فتحی‌بیرانوند در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست، با گرامیداشت این ایام اظهار کرد: این هفته به صورت سمبلیک تعیین شده و طی آن حساسیت محیط زیست بیان می‌شود چراکه ارتباط مستقیمی با زندگی دارد.

وی با بیان اینکه امروزه به خاطر زیاده‌خواهی‌های گذشته محیط زیست با مخاطرات سنگینی مواجه شده است، افزود: اگر این مسائل اطلاع رسانی نشوند و جامعه به سطح مناسبی از آگاهی نرسد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

فتحی‌بیرانوند بیان کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که خوشبختانه به لحاظ قوانین زیست‌محیطی پیشرو بوده و اصل پنجاهم قانون اساسی به صراحت محیط زیست را مطالبه عمومی عنوان کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه با اشاره به قطع درختان باغ گلستان گفت: نمی‌توان با بهانه‌های واهی اقدام به این کار کرد و در کمیسیون شهری باید مطرح و بررسی شود، هر جا نیاز باشد ورود خواهیم کرد.

وی به موضوع تالاب‌ها نیز اشاره کرد و آنها را باارزش‌ترین اکوسیستم‌های روی کره زمین دانست و افزود: طی سنوات گذشته تالاب‌ها مورد کم‌لطفی قرار گرفتند اما امروزه این حساسیت بالا رفته و در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

فتحی‌بیرانوند تالاب‌ها را به دو نوع بیابانی و کوهستانی تفکیک کرد و با بیان اینکه لرستان دارای نوع کوهستانی است، ادامه داد: این نوع تالاب دارای ارزش اکولوژیک بالایی است و هم‌اکنون بحث مطالعات تالاب‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: در سطح کشور برنامه مدیریت زیست‌بوم برای ۱۱ تالاب در دستور کار قرار گرفته که دو مورد به استان اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون فاز اول انجام شده و وارد مرحله برنامه اجرایی زیست‌بوم برای آنها شده‌ایم.

فتحی‌بیرانوند با بیان اینکه برنامه مطالعاتی تالاب‌های پلدختر نیز تدوین شده و بالای ۹۰ درصد از جوامع محلی حاضر به واگذاری اراضی تحت تصرف خود شده‌اند، اظهار کرد: قرار است تحت عنوان یک طرح مشارکتی کار درآمدزایی را با آنان آغاز کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه از احداث ۱۸ آبشخور در مناطق تحت مدیریت خبر داد و بیان کرد: ۱۱ مورد آنها در پناهگاه حفاظت شده ازنا و مابقی در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد ایجاد شده‌اند تا شاهد آسیب به حیات وحش نباشیم.

وی با اذعان به اینکه با کمبود محیط‌بان، امکانات و تجهیزات مواجه هستیم، گفت: خوشبختانه با تبیین مبانی زیست‌محیطی در سطح جامعه تمامی مردم محیط‌بانان ما شده‌اند و خودجوش اقدام به حفاظت از محیط زیست می‌کنند.

فتحی‌بیرانوند با یادآوری اینکه سال گذشته صد هکتار از اراضی تحت مدیریت رفع تصرف شدند، افزود: امسال نیز برای ۱۵ هکتار رأی به نفع محیط زیست صادر شده و پرونده مابقی در جریان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: تنها استانی هستیم که در تمامی شهرستان‌ها شعب ویژه محیط زیست داریم و پرونده‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌شوند.

وی کانون ۸۵ درصد ریزگردهای استان را خارجی اعلام کرد و ادامه داد: در لرستان برای اولین بار سند جامع مبارزه با ریزگرد تدوین شده و ۲۵ دستگاه دخیل هستند که هر کدام وظیفه‌ای دارند اما اولویت اعتبارات ملی مربوط به کانون ریزگردهاست.

فتحی‌بیرانوند با اشاره به سمندر لرستانی و در لیست قرمز بودن آن گفت: این گونه باارزش مورد توجه جوامع زیست‌محیطی است و خوشبختانه با بازرسی‌هایی که سازمان داشته تاکنون هیچ‌گونه قاچاق سازمان‌یافته‌ای گزارش نشده است.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته مصوبه پناهگاه حیات وحش وژن‌آب را گرفتیم، اظهار کرد: پرونده زیستگاه سمندر ۲ نیز در نوبت است.

وی پسماندها را معضل مهم جهانی عنوان کرد و افزود: تولید پسماندها زندگی بسیاری از زیست‌مندان را درگیر کرده و در لرستان نیز بعضی شهرداری‌ها همکاری لازم را ندارند که برای چند مورد پرونده قضائی تشکیل شده است.

فتحی‌بیرانوند تصریح کرد: پسماند خرم‌آباد شرایط خوبی ندارد و چنانچه شهرداری تمکین نکند برخورد قضائی خواهد شد چراکه این موضوع مطالبه عمومی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت یگان سواره استان گفت: هر زمان مسئولین سازمان تغییر می‌کنند سیاست آنان نیز عوض می‌شود؛ این طرح مربوط به خانم ابتکار بود و سه استان لرستان، گلستان و فارس به عنوان پایلوت انتخاب شدند و کارهای اولیه صورت پذیرفت اما هم‌اکنون اولویت سازمان نیست.

وی به دانشکده محیط زیست استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به سیاست وزارت فرهنگ و آموزش عالی این طرح مورد موافقت قرار نگرفت و به صورت متمرکز در کرج قرار است احداث شود.

فتحی‌بیرانوند بیان کرد: سازه این دانشکده وجود دارد و کاربری دیگری برای آن تعریف خواهیم کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۲۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان