//
کدخبر: ۱۹۳۹۱۲ //

سنگ اندازی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها

آخرین دوره انتخابات شورایاری ها ۶ سال پیش برگزار شد.از اسفند سال ۹۷ عملا شورایاری ها تعطیل شدند. قرار بود انتخابات اواخر خرداد برگزار شود اما دوباره کار به تعویق افتاد.

سنگ اندازی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 قرار بود انتخابات شورایاری‌ها بعد از سال‌ها تاخیر اواخر خرداد در تهران برگزار شود.اعضای شورای پنجم شهر تهران از سال گذشته برنامه ریزی های در این زمینه انجام داده بودند.

از اسفند ماه سال گذشته عملاً شورایاری‌ها تعطیل و مهرهای افراد را گرفتند، کار را به نواحی شهرداری واگذار کرده تا تکلیف این افراد مشخص شود.

آخرین دوره انتخابات شورایاری ها ۶ سال پیش برگزار شد. برگزاری دوباره انتخابات با اما و اگرهای زیادی رو به رو شد، حتی در برخی موارد تصمیم به لغو انتخابات گرفته شد و در نهایت قرار شد دوباره این کار انجام شود اما شورای پنجمی ها هنوز به نتیجه قطعی در خصوص زمان برگزاری نرسیده اند.

ابتدا قرار بود در اردیبهشت انتخابات برگزار شود ولی به خرداد موکول و امروز هم اعلام شد انتخابات در تیر برگزار می شود.

درجلسه علنی  امروز شورای شهر برخی معتقد بودند دست‌های پشت پرده‌ای برای تعویق در  انتخابات شورایاری ها وجود دارد و می خواهند این انتخابات  را به بعداز انتخابات مجلس در اسفند موکول کنند البته این موضوع از سوی رئیس شورای شهر تهران رد شد و محسن هاشمی گفت که قرار است انتخابات با یک ماه تاخیر برگزار شود.

کلان شهر تهران با بیش از ۱۳ میلیون جمعیت ثابت یک شورای ۲۱ نفر دارد و باید برای اداره این شهر از   مردم کمک گرفته شود. ایجاد شورایاری ها باعث شده بود بسیاری از مشکلات شهروندان مرتفع شود اما مدت هاست این نهاد مردمی بلاتکلیف رها شده و معلوم نیست سرنوشت آن چه خواهد شد.

البته موضوعاتی در خصوص مهره چینی‌های حزبی برای برگزاری انتخابات شنیده شده است و برخی می خواهند افراد خود را بر سر کار بیاورند.

سال گذشته  دو فوریت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها  با ۱۷ رای موافق تصویب شد ولی اقدامات بعدی آن با کندی صورت گرفت تا جایی که محسن هاشمی  رئیس شورای شهر تهران چندی پیش در این باره گفت:  تدوین آیین نامه اجرایی انتخابات شورایاری ها به نتیجه نرسد و یک سوم اعضا در ستاد شورایاری ها هستند و این ضعف است.

در جلسه امروز شورای شهر تهران بعد از مدت ها تعلل کلیات آیین نامه اجرایی شورایاری ها با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید اما هنوز در خصوص زمان برگزاری به نتیجه نرسیده اند.

برخی در پی سنگ اندازی برای حذف اراده مردمی در مدیریت شهر هستند و هنوز علت این موضوعات به درستی مشخص نیست.

کلان شهر تهران ۳۵۴ محله دارد و با حضور شورایاری ها می توان این شهر عریض و طویل را به درستی اداره  و مشکلات آن را برطرف کرد اما برخی به دنبال ایجاد مانع برای این کار هستند.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت:انتخابات شورایاری‌ها قرار بود در اردیبهشت برگزار شود اما دچار مسائلی شدیم که این موضوع با تأخیر همراه شد.

وی ادامه داد: این مسئله با تأخیر برای 31 خرداد اعلام شد ولی اکنون چند روز دیگر به این تاریخ مانده ولی هنوز شیپور انتخابات نواخته نشده است و به نظرم اگر امروز مصوبه مربوطه تأیید نشود، می‌توانم عرض کنم که آخرین تیر به شورایاری‌ها باشد. چرا که صحبت زیاد در این زمینه شده و 7 بار در جلسات هم‌اندیشی موضوع اساسنامه مطرح شد.

میرلوحی گفت: من 40 سال تجربه انتخابات دارم و این موضوع نتیجه‌ای غیر از این نخواهد داشت.

برگزاری انتخابات شورایاری ها نیازمند همکاری مشترک است و باید نهادها در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

‎احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: در دور دوم شورا انتخابات با همت شهرداری برگزار شد و در شورای سوم نیز این وضعیت ادامه داشتند و در شورای چهارم نیز از سطوح بالا مسئله عدم برگزاری انتخابات شورایاری حل و فصل شد و امیدواریم در شورای پنجم نیز بتوانیم این انتخابات را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع نیازمند یک کار مشترک است، اما دقت داشته باشید که شورایاری تجربه موفقی است که هر چند نارسایی‌هایی داشته اما در مجموع موفق بوده است.

‎وی با بیان اینکه شهری به بزرگی تهران را نمی‌توان با ۲۱ نفر عضو شورا مدیریت و نظارت کرد و می‌بایست شورایاران به عنوان بازوان اعضا فعالیت کنند، گفت: گروه‌های محلی به شرط آنکه درست کار کنند و در جایگاه واقعی خود باشند، می‌توانند در ایجاد ارتباط مؤثر بین نمایندگان مردم و محلات با مسئولان شهری مؤثر باشند، اما متأسفانه در حال حاضر منفعل هستند.

شورایاری ها ابزار اجتماعی خوبی برای اداره پایتخت هستند و می توانند بسیاری از مشکلات را برطرف کنند.

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره  گفت: از ایده آل‌های مدیریت شهری این است که بتوانیم برنامه‌های خود را در سطح محلات تعریف کنیم. این امر در مثمر ثمر بودن اداره شهر و تصمیمات اتخاذ شده بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

شهردار تهران ادامه داد : یکی دیگر از ایده آل‌ها این است که درآمد های محلات برای خودشان هزینه شود و این امر نیاز به ساختار سازی با مشارکت شهروندان دارد.

حناچی  با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: ما از مسئولیت‌های اجرایی خود کم نخواهیم گذاشت چرا که اعتقاد داریم شورایاری‌ها ابزار اجتماعی خوبی برای مدیریت شهری است و لذا انتخابات باید به نحو احسن برگزار شود ما تلاش می‌کنیم فضای تبلیغاتی مناسبی  را نیز فراهم کنیم.

بر اساس این گزارش، هر سال انتخابات هئیت رئیسه شورایاری‌ها در تیر ماه برگزار می‌شد و نتایج تا مرداد‌ ماه به تصویب می‌رسید.

 مرتضی طلایی عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره گفت:  در سال ۹۶  به دلیل تغییر شهردار و اعضای شورای شهر  انتخابات شورایاری ها برگزار نشد. هر چند برگزار نشدن انتخابات این شایعه را به وجود آورد که ممکن است شورایاران از صحنه مشارکت و فعالیت حذف شوند اما اطمینان دارم اعضای شورای پنجم آمادگی کامل برای صیانت و حفظ این سرمایه اجتماعی یعنی شورایاران را دارند و شورایاری تعطیل نخواهد شد.»

وی ادامه داد: « 4 سال به طور مستقل پشت شورایاری‌ها ایستادیم و برای قانونی شدن این نهاد مردمی خون دل‌ها خوردیم. شورایاری‌ها نباید به عنوان یک مجموعه اداری و رسمی دیده شوند. بلکه شورایاری‌ها نهادهای اجتماعی به وسعت شهر تهران هستند و وقتی از شورایاری‌ها صحبت می‌کنیم در حقیقت از هویت، جغرافیای تهران و از تمام اقوام و قومیت‌های تهران سخن می‌گوییم.

به گفته طلایی، اگر به دنبال ارائه خدمات بهتر به شهروندان، اداره بهتر شهر و دریافت بدون واسطه درخواست شهروندان در شورای اسلامی شهر تهران باشیم، توجه، تقویت و حمایت از شورایاری‌ها تنها گذرگاه رسیدن به این خواسته‌ها است، بنابراین جلسه امروز در این راستا برگزار خواهد شد تا گزارشی از روند اقدامات، فعالیت‌ها، مشکلات، پیشنهادات و راهکارهایی برای شورایاری‌ها ارائه بدهیم.

بر اساس این گزارش، اما و اگرهای زیادی برای برگزاری انتخابات شورایاری ها وجود دارد و شورای پنجمی ها هر بار یک زمان برای برگزاری انتخابات اعلام می کنند و ماه هاست این نهاد مردمی بلاتکلیف مانده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۹۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان