//
کدخبر: ۱۶۵۹۵۳ //

لغو واریز عوارض شهرداری‌ها به حساب هدفمندی یارانه‌ها

الویری گفت: سهم عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود، حذف شد.

 لغو واریز عوارض شهرداری‌ها به حساب هدفمندی یارانه‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها صبح امروز در چهاردهمین اجلاس این شورا گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و اساس و بنای جمهوری اسلامی باور مردم و نقش آفرینی آن‌ها در اداره جامعه، دستیابی به آزادی و تحقق عدالت اجتماعی است.

وی افزود: اکنون که جمهوری اسلامی ایران به بالندگی و بلوغ سیاسی و مدنی رسیده است، باید به سنجش و واکاوی دقیق شاخص‌های مندرج در قانون اساسی بپردازد.

الویری اظهار کرد: شورا یکی از اساسی‌ترین مطالبات مردم در ابتدای انقلاب بود و به همین دلیل امام خمینی (ره) در تاریخ ۵۸/۲/۹ به شورای انقلاب اسلامی دستور داد که در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و ضرورت‌های جمهوری اسلامی گام بردارد.

 رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: باید برای تهیه آیین نامه شورا‌ها برای اداره امور محلی شهر و روستاها در سراسر ایران اقدام شود و  پس از تصویب به دست دولت برسد تا به مرحله اجرا درآید.

الویری با اشاره به اینکه این پیام درون خود پارادایم‌های کلیدی و اساسی دارد و هنوز بخش عمده آن محقق نشده است، اظهار کرد: شورا‌ها در این پیام به مثابه حاکمیت مردم تلقی شده‌اند و این حاکمیت با تحقق اختیارات محقق می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: این پیام روشن شورا‌ها با دو دهه تاخیر اعلام شده و اکنون نیز نقش آفرینی کلیدی در اداره شهر و روستا ندارد.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی هیچ‌گاه به شورا‌ها پاسخ نمی‌دهند و بخشی‌نگری آفت مدیریت شهری و روستایی سرزمین ایران شده است.

الویری گفت: واقعیت این است مدل اداره شهر‌ها به خصوص شهر‌های بزرگ در ایران با وجود اصل مترقی در قانون اساسی معیوب، نارسا و ناکارآمد است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه نگاه قوای مجریه و مقننه نیز به تفکیک و تقسیم امور ملی و محلی نیست، گفت: امیدوارم در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با تنظیم سیاست‌های کلی نظام در حوزه شورا‌ها و مدیریت‌های محلی ساز و کار سیاست‌گذاری برای تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌های شکوفایی و پایداری شهر‌ها و روستا‌ها براساس الگو و رویکرد حکمروایی شایسته باید سنجیده شود، خاطرنشان کرد: اینکه با گذشت چهار دهه از انقلاب هنوز نتوانسته‌ایم برای آسیب‌های اجتماعی شهرها، اسکان غیررسمی، آلودگی‌هوا، فقر شهری، پسماند و فاضلاب‌های شهری هماهنگ در برنامه و بودجه به الگو و فرآیندی مناسب برسیم، بسیار نگران‌کننده و هشدار‌دهنده است و امیدواریم در این زمینه بتوانیم در این چند سال گام‌های اجرایی برداریم.

الویری گفت: خوشبختانه در بودجه سال ۹۸ کشور،  برای اولین بار پنج مورد از نظرات شورای عالی استان‌ها در کمیسیون تلفیق پذیرفته شده و رای آورده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: اجازه انتشار ۸ میلیارد تومان اوراق برای شهرداری‌ها به نحوی که ۵۰ درصد اصل و سود آن توسط دولت و ۵۰ درصد اصل و سود آن توسط شهرداری تضمین شود و ۶۰ درصد این ۸ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازآفرینی شهری و توسعه حمل و نقل در نظر گرفته شود، از جمله موارد است.

وی گفت: نظام توزیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به همان نظام توزیع مستقیم که قبلا بوده است برگشت زده شد.

الویری ادامه داد: در لایحه دولت پیشنهاد شده بود که سهم عوارض و مالیات شهرداری‌ها به شورای برنامه‌ریزی واگذار شود که خوشبختانه این رویکرد حذف شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: موضوع ۳۲۰۰ میلیارد تومان سهم عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود، حذف شد و این عوارض به حساب هدفمندی یارانه‌ها نخواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه عوارض ارزش افزوده تهران به نسبت ۸۸ درصد نقاط شهری و ۱۲ درصد نقاط روستایی تعریف شد، بیان کرد: همچنین بند (و) ماده ۱۷ مراکز درمانی که شهرداری‌ها را مکلف کرده بود با قیمت بیمارستان‌های دولتی فعالیت کنند نیز حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: دو پیشنهاد اضافه شدن بند‌های ۱۲ و۱۳ شورای عالی استان‌ها که در کمیسیون تلفیق با اختلاف اندک رای نیاوردند نیز باید رایزنی شود تا درصحن به تصویب برسند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۵۹۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان