//
کدخبر: ۱۶۳۳۶۳ //

توسعه حمل و نقل عمومی راهکار کاهش آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه ترافیک به‌صورت مستقیم بر آلودگی هوای شهر تهران تأثیرگذار است،گفت: راهکار کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است.

توسعه حمل و نقل عمومی راهکار کاهش آلودگی هوا
به گزارش فرتاک نیوز،

 کیومرث کلانتری با حضور در جلسه کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مسائل و معضلات محیط زیستی شهر تهران گفت: تهران را نمی‌توان مثل یک استان و یا یک شهر در نظر گرفت بلکه تهران فراتر از یک استان و حتی چند استان است. امروز بزرگترین چالش ما در تهران موضوع ترافیک و آلودگی هواست.

وی افزود: مادامی که معضل ترافیک را حل نکنیم با آلودگی هوا مواجه هستیم و در حقیقت آلودگی هوا محصول ترافیک است. در روزهای پنجشنبه که طرح ترافیک اجرا نمی‌شود آلودگی هوا برعکس سال‌های گذشته بیشتر می‌شود یعنی در گذشته روزهای پنجشنبه وضعیت آلودگی هوا بهتر بود اما در حال حاضر این موضوع برعکس شده است لذا ارتباط مستقیمی میان ترافیک و آلودگی هوا وجود دارد.

کلانتری ادامه داد: راه حل معضل ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی است. مادامی که این کار را انجام ندهیم وضعیت همین است و با آلودگی هوا مواجه خواهیم بود. سال گذشته ۱۰۰ روز ناسالم داشتیم اما امروز نسبت به سال گذشته با توجه به اقدامات خوبی که انجام شده و لطف خداوند برای ناپایداری هوا و اجرای قانون هوای پاک و سختگیری‌ها در حوزه معاینه فنی، همکاری پلیس، گازسوز کردن واحدهای صنعتی باعث شده که امروز ۳۲ روز هوای سالم بیشتر از سال گذشته داشته باشیم همچنین تعداد روزهای هوای پاک به ۱۸ روز رسیده در حالی‌که سال گذشته تنها شاهد ۱۲ روز هوای پاک بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بخش عظیمی از علت کاهش آلودگی هوا ناپایداری جوی بوده است، اظهارکرد: اقدامات زیادی آغاز شده و قانون هوای پاک که من از آن به عنوان قانون نفس یاد می‌کنم همراه با آئین‌نامه‌های اجرایی آن تکمیل شده است.

وی افزود: مشکل بعدی موضوع پسماند در سطح استان تهران است. روزانه ۱۱ هزار تن در سطح استان تهران و حدود ۸۰۰۰ تن پسماند در سطح شهر تهران تولید می‌شود و همه این پسماندها به مجموعه آرادکوه منتقل و روی هم تلنبار می‌شود و زهکشی در پایین آن قرار داده شده و اسم این را مدیریت پسماند گذاشته‌ایم. آیا این مدیریت پسماند است؟ قانون می‌گوید باید تفکیک از مبدأ اجرا شود. آیا به این موضوع توجه کرده‌ایم؟ در حال حاضر تفکیک از مبدأ نداریم و پسماندی هم که به آرادکوه منتقل می‌شود هنگامی که تبدیل به کمپوست می‌شود نمی‌توان آن را برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار داد.

وی ادامه داد: مدام عنوان می‌شد که نیروگاه‌های زباله سوز ساخته شده، کدام نیروگاه؟ ۱۰۰ تن و ۱۵۰ تن در برابر ۱۰۰ هزار تن چه میزانی را می‌تواند پوشش دهد. تا چه زمانی اینگونه باید عمل کنیم؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع فاضلاب شهر تهران اشاره کرد و گفت: با این حرکت‌های کندی که انجام می‌شود امید نداریم که مشکل فاضلاب تهران به زودی حل شود. اگر موضوع بازچرخانی آب مطرح است در تصفیه خانه‌ها دیده نمی‌شود. لذا باید در این حوزه تصمیمات جدی بگیریم.

کلانتری تاکید کرد: سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود و عمده این افراد در حواشی شهر تهران مستقر می‌شوند؛ نقاطی که روزی به عنوان ریه‌های تنفسی تهران از آنها یاد می‌شد. به این ترتیب مدام عرصه بر تهران تنگ‌تر می‌شود و این بزرگترین خطر برای تهران است.

وی در پایان اظهارکرد: با این وضعیت اگر مدیریت و کنترل انجام نشود و محدودیت اعمال نکنیم، عرصه برای محیط زیست تهران تنگ‌تر می‌شود و وضعیت محیط زیست بدتر خواهد شد. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌ها و حدود ۷۰ درصد اتوبوس‌ها در تهران فرسوده هستند. با این وضعیت حمل و نقل عمومی قطعاً وضعیت محیط زیست خوب نخواهد شد. لذا نیاز است شورا و شهرداری ورود پیدا کنند و با صرف هزینه وضعیت محیط زیست تهران را بهبود دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۳۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان