//
کدخبر: ۱۶۱۷۳۶ //

فهم مشترکی از معنی اصلاحات وجود ندارد

فشار برای اصلاحات دموکراتیک در منطقه مشخص وابسته است و پس از حملات 11 سپتامبر روندی جدید در گرایشات اصلاح‌طلبانه در خاورمیانه آغاز شد.

فهم مشترکی از معنی اصلاحات وجود ندارد

پس از حملات 11 سپتامبر روندی جدید در گرایشات اصلاح‌طلبانه در خاورمیانه آغاز شد.  نویسنده بر این بارو است که بحث در مورد اصلاحات سیاسی در رسانه­‌های منطقه، فراخوان برای دموکراسی توسط فعالان جامعه مدنی، و وعده انجام تغییرات- اصلاحات- توسط دولت­‌های عربی، برخی را متقاعد کرد که در نهایت شاهد دموکراتیزه شدن منطقه خواهیم بود.

 این مقاله به بررسی فشارهای داخلی و خارجی، از جمله حمله سال 2003 به رهبری ایالات متحده به عراق که بحث­‌های مربوط به اصلاح‌طلبی  را تشدید کرد، خواهد پرداخت.

به‌علاوه مقاله به تجزیه و تحلیل سه دیدگاه  عمده در مورد اصلاحات در منطقه می‌پردازد که شامل1-مباحث یا دستورکارهای لیبرال دموکرات‌ها، 2-چشم‌انداز فراروی اسلام­گرایان معتدل، 3- و در نهایت رویکرد مدرنیزاسیون که خواست یا مطلوب رژیم‌های عربی است.

نویسنده مقاله بر این باور است که در حالی شاهد شکل‌گیری توافق در مورد ضرورت انجام اصلاحات در میان نخبگان سیاسی منطقه هستیم با این وجود فهم مشترکی از معنی اصلاحات در میان آنها وجود ندارد.

نویسنده معتقد است. اصلاحات در این منطقه فقط در تغییرات واقعی- عملی- می‌بایست انعکاس داشته باشد نه اینکه فقط در حد بحث و سیاست­‌های اعلامی باشد.

نویسنده اعتقاد دارد که هنوز در کشورهای عرب منطقه این رژیم­‌های سیاسی حاکم  هستند که کنترل دستور کار هر گونه رفرم را در دست خود دارند. آنها مایل به اقداماتی- اصلاحی- هستند که به ارائه چهره‌ای مثبت از خودشان در خارج از کشور کمک کند و در بعد داخلی زمان را می‌خرند (یا در اصطلاح وقت‌کشی می‌کنند) و البته تا زمانی این اصلاحات را انجام می‌دهند که نقض کننده قدرت‌شان نباشد.

در نهایت نویسنده به این نتیجه می‌رسد که آینده اصلاحات سیاسی بسته به توانایی اصلاح‌طلبان لیبرال برای جذب پشتیبانی مردمی، نقش‌آفرینی جنبش‌­های اسلامی میانه‌رو و تمایل ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به منظور فشار برای اصلاحات دموکراتیک در منطقه مشخص وابسته است.

خلاصه‌ای از مقاله لاتین - Political Reform in the Arab World: A New Ferment?- نویسنده مقاله Amy Hawthorne (امی هاترون) – سال چاپ 2004-

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۱۷۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان