//
کدخبر: ۱۵۷۴۲۸ //

اجرای ۵۵ برنامه از سند تحول با همکاری ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش از اجرای ۵۵ برنامه از مجموع ۳۳۲ برنامه سند تحول با همکاری این ستاد خبر داد.

اجرای ۵۵ برنامه از سند تحول با همکاری ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش
به گزارش فرتاک نیوز،

علیرضا حاجیان‌زاده دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌ و پرورش استان‌های کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: بهره‌گیری از روحانیت و علمای متعهد در امر تعلیم و تربیت همواره مورد تأکید بوده است.

وی افزود: در سند تحول بنیادین از مجموع ۳۳۲ برنامه زیر‌نظام‌ها، ۵۵ برنامه با همکاری و مشارکت ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش اجرایی می‌شود.

حاجیان‌زاده تصریح کرد: انجام پژوهش‌های مرتبط با مشارکت حوزه‌های علمیه، همکاری حوزه با مدارس علوم و معارف اسلامی، ارتباط چهره به چهره روحانیون و پاسخ به شبهات دانش‌آموزان، اعزام مبلغ باتجربه به اغلب مدارس و در قالب طرح امین به مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم و عشایری، برگزاری جلسات گفتمان‌های دینی، نشست‌های تخصصی و دیدار دانش‌آموزان با علما از جمله برنامه‌های ستاد همکاری‌ها در سال تحصیلی جاری است.

وی ادامه داد: جذب و توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش‌ و پرورش، برگزاری دوره‌های تربیت مدرس سند تحول، تعامل با دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، حضور متخصصین حوزوی در گروه‌های برنامه درسی و کمیسیون های شورای عالی آموزش‌ و پرورش، بخش دیگری از حوزه فعالیت این ستاد است.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش‌ و پرورش در خصوص سیاست‌های این ستاد خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های فکری حوزوی، تولید محتوا، توسعه و تنوع روش‌های ارائه و اشاعه، نظارت سازماندهی‌شده بر امور دینی و تدوین برنامه‌های پنج‌ساله در راستای چشم‌انداز سند تحول از جمله سیاست‌های راهبردی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌ و پرورش است.

وی گفت: شناسایی فرهیختگان، ایجاد هسته‌های فکری و هیأت اندیشه‌ورز، اتاق فکر تربیت دینی، تأثیر آموزش بر تربیت دینی بررسی آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌هایی از قبیل حجاب، عفاف، نماز، اعتیاد، بلوغ، هویت ملی، دینی و انقلابی، هنر دینی اهل تسنن و قریب مذاهب، نحله‌های کاذب، فضای مجازی و تبیین حیات طیبه و اولویت‌های اخلاقی از جمله برنامه‌های این حوزه است.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی اظهار کرد: بعد از تصویب زیرنظام‌ها به دستور وزیر آموزش و پرورش، کارگروه‌هایی جهت پیگیری برنامه‌ها تشکیل و شروع به فعالیت کردند.

وی افزود: مدیریت تغییر یکی از الزامات اجرای سند تحول است لذا التزام به مدیریت اسلامی و اقتضائات اسلامی با هدف رسیدن به حیات طیبه (انقلاب فرهنگی، حاکمیت اخلاق اسلامی)، رهبری فرهنگی تربیتی (رهبری تحول به‌جای مدیریت تحول و نفوذ در قلب‌ها)، گفتمان سازی تحول با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، آشنایی دقیق و عمیق مدیران با مفاد سند تحول (مفاهیم نو مانند آشنایی با واژگان جدید؛ حیات طیبه، موفقیت، شایستگی‌های پایه، ارکان مهم و مؤثر و مفاهیم قدیم)، همسوسازی فرهنگ‌سازمانی، رصد شاخص‌های تحول‌آفرین مانند کاهش تمرکز، حاکمیت رویکرد فرهنگی -تربیتی، مشارکت‌پذیری، توازن و تعادل در ساحت‌های شش‌گانه از جمله این موارد است که باید انجام شود.

نوید ادهم تصریح کرد: پایش برنامه‌های تحولی، دارا بودن تفکر استراتژیک و شناسایی رفع موانع تحول از الزامات مدیریت تغییر در راستای اجرای سند تحول است.

 فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، اظهار کرد: دانش‌آموزان تعدادی از استان‌ها در باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای آمادگی دوره‌های اعزام حضور دارند و مدیران‌کل استانی می‌توانند در راستای انگیزه‌بخشی به دانش‌آموزان و هم مطلع شدن از فرایند آمادگی به باشگاه بروند.

وی افزود: برای استان‌هایی که مدال‌آور ندارند و یا تعداد مدال‌هایشان کم است، استان‌های معین انتخاب می‌کنیم تا در مدال‌آوری ارتقا پیدا کنند.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها تلاش بسیار خوبی در جشنواره نوجوان خوارزمی داشتند، گفت: در استان یزد ۵ مدال‌آور، استان‌های کرمان و تهران ۴  مدال‌آور، در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی ٣ مدال آور و در استان هرمزگان ٢ مدال آور داشته‌اند.

رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین با بیان اینکه شورای هماهنگی و اجرای سند تحول بنیادین و کارگروه زیرنظام‌ها در تمام استان‌ها تشکیل‌ شده است، گفت: با ابلاغ بخشنامه در دوم مهرماه با امضای وزیر آموزش‌ و پرورش، اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین در دستور کار حوزه‌های ستادی و ادارات کل استان‌ها قرار گرفت و به‌ طورجدی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به بخشنامه‌ای که آبان ماه به استان‌ها ابلاغ‌ شده است، اظهار کرد: ادارات‌کل استان‌ها بر اساس برنامه ابلاغی، برش استانی برنامه‌ها را با توجه به مقتضیات و شرایط استانی تهیه کنند.

مددی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه‌های سال ۱۳۹۸ مبتنی بر سند تحول بنیادین خواهد بود و تمامی معاونت‌ها و سازمان‌ها باید برنامه خود را بر اساس برنامه‌های ابلاغی تدوین کنند و فرایند تدوین و تهیه برنامه سال ۱۳۹۹ از دی‌ماه آغاز می‌‌شود.

وی تصریح کرد: تشکیل شورای هماهنگی و اجرای سند تحول بنیادین در مناطق از دی‌ماه آغاز تا پایان بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین در پایان تأکید کرد: توجیه و آموزش تمام فرهنگیان یک ضرورت است و در سال جاری دو برنامه تدبیر و تعالی محور اجرایی نمودن سند تحول در مدارس است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۷۴۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان