//
کدخبر: ۱۴۵۶۵۶ //

برقراری حقوق معلمان بازنشسته مدارس استثنایی در بن‌بست

این‌بار معلمان شاغل در آموزش‌وپرورش استثنایی با سازمان بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند و به دلیل عدم واریز کسورات مربوط به سنوات ارفاقی به حساب این سازمان، برای افرادی که امسال بازنشسته شده‌اند، خبری از برقراری حقوق نیست.

برقراری حقوق معلمان بازنشسته مدارس استثنایی در بن‌بست
به گزارش فرتاک نیوز،

 معلمان شاغل در آموزش‌وپرورش استثنایی که امسال بازنشسته شده‌اند با مشکل احتساب سنوات ارفاقی در حکم بازنشستگی مواجه شده‌اند و همین موضوع باعث شده حقوق آنها از سوی سازمان بازنشستگی برقرار نشود.

ماجرا از این قرار است که در گذشته تصمیمی برای تغییر بیمه افراد شاغل در سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی به تأمین اجتماعی اتخاذ شد اما پس از مدتی مجدد تصمیم بر آن شد که بیمه آنها به خدمات درمانی تغییر کند و همین مسئله یک بدهی بیمه‌ای را برای افراد ایجاد کرد.

از سوی دیگر با تغییر قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 88، سنوات ارفاقی معلمان شاغل در مدارس استثنایی لحاظ نشد تا سال 90 که مجدد این موضوع مد نظر قرار گرفت و وقفه ایجاد شده از سال 88 تا 90 محاسبه شد اما کسورات آن به حساب سازمان بازنشستگی نرفت- هر چند که هم‌اکنون یکی از جدی‌ترین سوالات و ابهامات این است که چرا این کسورات به سازمان بازنشستگی پرداخت نشده است؟ - در نتیجه افرادی که ‌هم‌اکنون بازنشسته می‌شوند با مشکلاتی مواجه هستند همچنین سازمان بازنشستگی کسورات را به نرخ روز از آموزش‌وپرورش مطالبه می‌کند که رقم آن برای این وزارتخانه سنگین است و راه‌حلی جز پرداخت تدریجی آن ندارد اما سازمان بازنشستگی این مسئله را نپذیرفته و کل مبلغ را یکجا می‌خواهد.

پای حرف معلمان مدارس استثنایی

طبق گفته‌های امیر اسماعیلی یکی از معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی، مطابق قانون و به دلیل سختی کار،  هر 5 سال فعالیت در مدارس استثنایی 6 سال محسوب شده و از آن تحت عنوان سنوات ارفاقی یاد می‌شود که این مقوله باید در بازنشستگی افراد لحاظ شود تا آنها ضریب ریالی ناشی از افزایش سنوات ارفاقی را دریافت کنند. آموزش‌ و پرورش بابت این یک سال اضافه باید کسوراتی به حساب صندوق بازنشستگی واریز کند که این واریزها به صورت سالانه انجام نشده است و در مکاتبه‌ای با ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، 19 میلیارد تومان بابت کسورات معلمان بازنشسته سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی البته بر مبنای محاسبات قبلی لحاظ شد اما صندوق بازنشستگی این رقم را کافی نمی‌داند و کسورات را به نرخ روز می‌خواهد که مبلغ آن بیش از دو برابر می‌شود.

این معلم می‌گوید: این بی برنامگی باعث شده تا حدود دو هزار معلم بازنشسته، نتوانند حقوق بازنشستگی خود را دریافت کنند و سازمان بازنشستگی کشوری شرط صدور حکم بازنشستگی را تسویه کامل کسورات آن هم به نرخ روز می‌داند.

   این مشکل سال گذشته هم وجود داشت و معلمان شاغل در مدارس استثنایی برای صدور احکام بازنشستگی با مشکل مواجه بودند که در مذاکره میان آموزش‌وپرورش و سازمان بازنشستگی تعیین شد، این کسورات به تدریج از سوی این وزارتخانه پرداخت شود اما برای امسال به نظر می‌رسد سازمان بازنشستگی مبلغ کسورات افراد بازنشسته و در آستانه بازنشستگی را به صورت یکجا طلب کرده است.

یارمحمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش در پیگیری ما برای بررسی مشکلات این گروه از معلمان عنوان کرد: متاسفانه این مشکل را با سازمان بازنشستگی در بحث سنوات ارفاقی معلمان شاغل در مدارس استثنایی داریم. البته به دستور آقای الهیار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش وپرورش جلساتی را با مسئولان سازمان بازنشستگی داشته و خواهیم داشت و در حال تلاش برای حل مشکل هستیم و امیدواریم که سریعتر حل شود.

مسئولان باید توجه  داشته باشند، این معلمان چند وقتی است بازنشسته شده‌اند و تاخیر در برقراری صدور احکام بازنشستگی آنها و در نتیجه تاخیر در پرداخت حقوق  آن هم در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نرخ بالای تورم به طور یقین مشکلات جدی برای آنها ایجاد خواهد کرد بنابراین به نتیجه رسیدن سریع این نشست‌ها برای پیگیری موضوع می‌تواند در کاهش حجم نارضایتی‌ها تاثیر بسیاری داشته باشد.

از سوی دیگر با توجه به موج بازنشستگی‌ها در وزارت آموزش‌وپرورش و بالتبع تاثیر آن در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، ادامه یافتن این روند  هر سال جمعی از افراد بازنشسته را دچار مشکل خواهد کرد و باید راه حلی جدی از سوی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بازنشستگی برای این موضوع اندیشیده شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۶۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان