//
کدخبر: ۱۴۰۳۲۸ //

«ابتدایی‌»ها نباید دروس کلاس را تکرار و رونویسی کنند

مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پایلوت طرح جایگزینی مشق شب با تکالیف مهارت‌محور گفت: در این طرح تاکید بر این است که دانش‌آموز مجبور به بازنویسی و تکرار یک متن نشود. پژوهش‌های فراوانی در مورد ناکارآمدی این نوع مشق‌ها و تکالیف انجام شده که نشان می‌دهد نه تنها فرصت یادگیری را فراهم نمی‌کنند بلکه نوعی تنبیه نیز تلقی می‌شوند.

«ابتدایی‌»ها نباید دروس کلاس را تکرار و رونویسی کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

 مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: سالیان سال است که آموزش و پرورش با پدیده بیزاری و خستگی بچه‌ها از انجام مشق‌های تکراری که کمکی به یادگیری آنها نمی‌کند مواجه است؛ به همین جهت همواره به دنبال راهکارهایی بوده تا ضمن اینکه فعالیت‌ها و تمرین‌ها به قوت خود باقی بماند از خستگی و ملال‌آور بودن آن بکاهد.

وی افزود: تکلیف و مشق در دوران ابتدایی حذف نمی‌شود، اما آنچه که مطرح شده تغییر رویکرد در ارائه تکالیف است. دانش آموزان ابتدایی خارج از مدرسه نباید همان درس‌های کلاس را تکرار و رونویسی کنند. بلکه باید مهارت‌هایی را در منزل تمرین کنند که مربوط به سبک و آداب زندگی بوده و به ایفای نقش واقعی آنها در این دوره سنی به عنوان فرزند و دانش آموز کمک کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش  در پاسخ به اینکه آیا در مراجع بالاتر از مدارس و خانواده برنامه‌های فرهنگ سازی وجود دارد؟ اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نهاد فرا دستگاهی است. بنابراین نباید انتظار داشت که جز آموزش و پرورش دستگاه بالاتری به این موضوع با اهمیت که فرصت و شرایط برای آموختن مهارت‌های تحصیلی و زندگی را فراهم می‌کند بپردازد.

شکوهی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست‌گذار کلان در امور فرهنگ کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد که بر رویکرد فرهنگی تاکید دارد. عمده کارکرد مدرسه در هر دوره تحصیلی کمک به تربیت فرزندان و کسب مهارت‌های زندگی و تحصیلی است.

وی درباره راهکارهای اجرای طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی در مشق شب دانش آموزان عنوان کرد: اهداف دوره‌های تحصیلی از جمله مقطع ابتدایی را در دوره اول و دوم مصوب و برنامه درسی این مقطع بازبینی شده است. همچنین کتاب‌های درسی را متناسب با انتظارات اسناد بالادستی تالیف کردیم و دو تقسیم بندی برای تکالیف در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: دسته اول تکالیفی است که دانش آموز باید با حضور معلم و مشارکت دانش آموزان در کلاس انجام دهد و دسته دوم یادگیری مهارت‌هایی است که با واقعیت‌های زندگی پیوند خورده و دانش آموز باید در خانه آموزش ببیند و تمرین کند.

شکوهی با بیان اینکه در این طرح تاکید بر این است که دانش آموز مجبور به بازنویسی و تکرار یک متن نشود گفت: پژوهش‌های فراوانی در مورد ناکارآمدی این نوع مشق‌ها و تکالیف انجام شده که نشان می‌دهد نه تنها فرصت یادگیری را فراهم نمی‌کند بلکه نوعی تنبیه نیز تلقی می‌شود.

وی همچنین درباره تمهیدات آموزش و پرورش برای آموزش معلمان عنوان کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان در راستای تحقق هدف سند تحول بنیادین مبنی بر توسعه مهارت‌های زندگی انجام داد توجه به تکالیف مهارت محور است. برای اجرای این طرح دستورالعمل مشخص تدوین کردیم و در اختیار استان‌ها قرار دادیم. علاوه براین، اجرای دوره‌های آموزشی را برای معلمان و مدیران پیش‌بینی کرده‌ایم.

قاسم جعفری، عضو سابق کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره تغییر در ارائه تکالیف درسی مقطع ابتدایی گفت: بهترین زمان جشن گرفتن، زمان دانش آموختن است. متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مهرماه و آغاز سال تحصیلی را به یک جشن بزرگ تبدیل کنیم.

وی افزود: اگر بزرگ‌ترین هنر، زندگی کردن است بنابراین هنر ناب یعنی تجلی زندگی اسلامی ایرانی در عرصه اجتماعی این سرزمین کهن و تمدن دیرین. سبک زندگی، اکتسابی و یادگرفتنی است و جایی بهتر و شایسته‌تر از مدرسه برای آموزش سبک زندگی وجود ندارد.

عضو سابق کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلی‌ترین مکان آموزش سبک زندگی، آموزش و پرورش آن هم در مقطع ابتدایی است گفت: اگر قرار است زندگی را به فرزندان خود آموزش دهیم باید از همین نقطه آغاز کنیم. مشق به معنای تمهیداتی است که به منظور پیوستگی روحیه دانش آموزی و تثبیت نسبی آموخته‌های فرد توسط معلم به دانش آموز تکلیف می شود.

جعفری درباره راهکارهای سرمشق قرار دادن سبک زندگی ایرانی اسلامی در دانش آموزان اظهار کرد: در اسناد بالادستی بهترین راهکارها ارائه شده است. اما متاسفانه امروز برای اجرا و پیاده سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی و اهداف اسناد بالادستی دچار مشکلات متعددی هستیم. ما باید در آموزش و پرورش یاد بگیریم که چگونه در مقابل این سونامی خودمان باشیم و ریشه خود را حفظ کنیم.

وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد افزود: نیاز داریم به معلمان هویت بخشی کنیم، اگر معلم هویت نداشته باشد آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود هدایت نخواهد شد. امروز مهم‌ترین مسئله تاثیرگذار بر دانش آموز اسوه پذیری است و معلم مهم‌ترین اسوه او بعد از خانواده است. بنابراین معلم باید انواع روش‌های آموزشی را در ایجاد انگیزه برای یادگیری مهارت‌های زندگی به سبک ایرانی اسلامی پیاده کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۳۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان