//
کدخبر: ۱۳۲۹۱ //

آخوندی: مدیریت شهری در ایران شکست خورده است/ انتقاد از اقدام های شهرداری تهران

وزیر راه و شهرسازی بودجه شهرداری تهران از محل درآمد ملی را سه برابر وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: نظام مدیریت شهری در ایران شکست خورده و بیان نکردن این امر به منزله اصرار بر شکست است.

 آخوندی: مدیریت شهری در ایران شکست خورده است/ انتقاد از اقدام های شهرداری تهران
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» امروز (دوشنبه) در دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری افزود: مدیریت شهری به دولت مرکزی و حاکمیت هیچ نوع پاسخگویی ندارد که این بحران جدی در کشور است.

آخوندی تاکید کرد نظام مدیریت شهری نه به مجلس، نه به دولت و نه به مردم پاسخگو نیست و اضافه کرد: اتفاق هایی همچون حادثه ساختمان پلاسکو به طور مستقیم دولت و حاکمیت مرکزی را درگیر می کند. به همین علت مدیریت شهری دارای ماهیت دوگانه‌ای است که از یک سو به دلیل ماهیت محلی به تصمیم محلی نیاز دارد و از سوی دیگر، به دلیل آثار ملی برخی اتفاق ها در کلانشهرها، ماهیت ملی به خود می‌گیرد. بنابراین مدیریت شهری ماهیت دوگانه و پیچیده‌ای دارد.

وی ادامه داد: بزرگ ترین نقد من به لایحه مدیریت شهری این است که تفکیک وظایف شهرداری به عنوان مدیریت شهری و محلی و دولت به عنوان مدیریت ملی انجام نشده است.

آخوندی تصریح کرد: اگر بخواهیم لایحه مدیریت شهری همه‌جانبه باشد باید شفافیت در آن به عنوان اصلی‌ترین موضوع تلقی شود.

وی گفت: من با مدیریت یکپارچه شهری کاملا موافقم اما متاسفانه مدیریت شهری ما 100 درصد سوداگرانه است.

آخوندی افزود: اساسا تا برای مدیریت سوداگرانه تعیین تکلیف نشود، اعمال سیاست صحیح، امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: از سال 1380 تا 1395 فقط در منطقه شهری تهران 13 هزار هکتار ساخت و ساز جدید پدید آمد که هفت هزار هکتار آن در مناطق شهری شکل گرفت؛ توسعه‌ای که شهرداری هیچ نظارتی بر آن نکرده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این دوره فقط در منطقه شهری تهران چهار هزار هکتار زمین کشاورزی به مسکونی تبدیل شد و همه اینها نشان می‌دهد باید بین حکمروایی ملی و مدیریت شهری تفکیکی به وجود آید.

وی اعلام کرد از سال 1389 تا 1391 در تهران، 760 هزار پروانه صادر شده است و با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌ضابطه در میدان سپاه و ایران زمین گفت: ساختمان ایران زمین که یک ساختمان سه طبقه بود تخریب شد تا 2 برج بزرگ ساخته شود و بدهی‌های بابک زنجانی از این طریق پرداخت شود و مردم شهر باید در برابر این ساخت و ساز سکوت کنند.

وی افزود: پل صدر که با یک میلیارد دلار در منطقه شمالی شهر تهران ساخته شد، کدام مشکل تهران را حل کرد؟ یا در مورد حجم ساخت و سازهای بلوار ارتش چه کسی پاسخگو است؟

** مقایسه بودجه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری

وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال درآمد شهرداری تهران از بودجه عمومی و از مالیات ملی 45 هزار میلیارد ریال و کل دریافت نقدی وزارت راه و شهرسازی از بودجه عمومی دولت 15 هزار میلیارد ریال بود. با این حساب، شهرداری سه برابر وزارت راه و شهرسازی از محل درآمد ملی، بودجه دریافت کرده است.

وی پرسید: آیا شهرداری در ازای بودجه عمومی خود برای بهبود حمل و نقل عمومی تلاش کرده است؟ از سال 1380 مطرح شد نمایشگاه تهران باید از شهر بیرون برود اما در این 15 سال برای ساخت ایستگاه مترو در این منطقه هیچ تلاشی نشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نگرانی عمده وجود دارد که اگر نمایشگاه از شهر بیرون برود، این مکان تبدیل به برج‌های متعدد شود. به همین دلیل نباید صورت مساله را پاک کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان وزیر راه و شهرسازی، با باقی ماندن پادگان‌ها بویژه پادگان 06 در تهران موافقم زیرا مشخص نیست به جای آن چه ساخت و سازی جایگزین می شود.

آخوندی گفت: امیدوارم صبحت‌های صریح من راهی برای اصلاح باشد؛ در موقعیتی قرار داریم که باید شکست مدیریت شهری را بپذیریم زیرا پس از پذیرش شکست امکان اصلاح خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، مدیریت شهری از نظر بانک جهانی یک فعالیت شبه تجاری برای دولت هاست؛ به عبارت دیگر، مدیریت شهری یعنی اداره امور شهری و کارایی بیشتر برای استفاده از وام‌های بانک جهانی.

گاهی مدیریت شهری به عنوان ابزاری برای اجرای سیاستگذاری های شهری در نظر گرفته می‌شود و به مفهوم علم اداره جامعه است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۲۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان