//
کدخبر: ۱۲۳۳۱۲ //
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری:

هماهنگی با ارتش برای سربازی فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با بیان این نکته که برای سربازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با ارتش هماهنگ شده است، افزود: طرحی با عنوان مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل ایجاد شده است، به این منظور که حس میشد فارغ التحصیلان در بخش اجرایی صنعت مستعد به کارگیری نیستند چرا که اساتید در دانشگاه‌ها معمولا علوم روز را ارائه می‌دهند اما در صنعت هنوز از فناوری‌ها استفاده نشده است و این عدم همخوانی این تصورات را پیش آورده مبنی بر اینکه دانشجویان بیشتر به دنبال تحصیلات دکتری و جذب به عنوان اساتید هستند.

هماهنگی با ارتش برای سربازی فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری
به گزارش فرتاک نیوز،

منصور غلامی ظهر امروز هشتم شهریورماه در دیدار با مسئولان دانشگاهی شهرستان قوچان که در سالن اجتماعات  دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی این شهرستان برگزارشد، عنوان کرد: طی سالیان اخیر میزان توجه مردم و مسئولین و وجود ظرفیت‌های مختلف باعث شده در کشور توسعه آموزش عالی بیش از حد تصور باشد، هرچندگاهی به این توسعه در مراکز و مناطقی که به اندازه کافی پشتیبانی نشده و ظرفیت‌های آن با کارشناسی اولیه تعریف نشده نقدهایی وارد می‌شود اما در برخی مراکز از جمله قوچان اینگونه به نظر می‌رسد که برنامه‌ها خوب تدوین شده است.

وی بابیان این نکته که طرح کلی ساماندهی آموزش عالی کشور در حال اجراست، عنوان کرد: تعداد واحدهای آموزش عالی از 2856 دانشگاه، مرکز و واحد آموزش عالی به 2300 رسیده و همچنان این تعداد در حال کاهش است.

وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مجاز به ایجاد دانشکده یا دانشگاه نیستند

غلامی با بیان این نکته که با مصوبه شورای عالی کشور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مجاز به ایجاد دانشکده یا دانشگاه نیستند، افزود: برخی دانشگاه‌ها همچون  دانشگاه پیام نور واحدهای سراسری دارند و این دانشگاه در سطح کشور 500 واحد را به خود اختصاص داده است. همچنین دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم به آموزش عالی ملحق شده است و در کنار این‌ها دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی داشتیم که اخیرا طی مصوبه‌ای در حال جمع شدن است و تعدادی خیلی کمی از آن باقی مانده است.

وی اضافه کرد: درخانواده آموزش عالی تلاش داشته‌ایم که در اجرای قانون برنامه ششم توسعه کشور و مصوبه انقلاب فرهنگی در راستای حذف و یا محدودسازی تصدی‌گری سایر دستگاه‌های غیر مرتبط در آموزش عالی را کم کنیم و به سمت افزایش کیفیت و کیفی سازی و ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی در سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی حرکت کنیم و در این راستا دانشگاه‌های مادر استان‌ها به عنوان نماینده محلی وزارت علوم و دانشگاه معین متولی کمک به دانشگاه‌های کوچک تر در راستای توسعه و ماموریت‌های کارشناسی شده و حمایت برای کیفی سازی آن‌ها هستند که موظف شدند به دانشگاه‌های کوچکتر کمک کنند تا ماموریت‌هایی که دارند اعم از آموزشی پژوهشی و... پیش ببرند.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم داشتن برنامه راهبردی و برنامه اجرایی پنج ساله در راستای مامویت گرا کردن مراکز اموزش عالی،گفت:اکثریت دانشگاه‌ها برنامه راهبردی را مصوب و برنامه اجرایی را مصوب هیات‌های امنا کرده‌اند و وزارت هم موظف میداند خود را در راستای محقق کردن این مصوبات، حمایت‌ها را به لحاظ پشتیبانی قانونی و حمایت موردی و هماهنگی کلان و ملی انجام دهد.

وی با بیان این نکته که هدف از ساماندهی آموزش عالی در کشور تقویت بهبود شرایط و ارتقا کیفیت و تاثیرگذاری وجودی این مراکز دانشگاهی در سطح منطقه، ملی و فراملی است، تاکید کرد: علی رغم جوان بودن دانشگاه صنعتی قوچان این علائم و آثار این تقویت را شاهد هستیم.

غلامی با اشاره به بحث همکاری بین دانشگاه، جامعه و صنعت به عنوان موارد مولد در دولت دوازدهم، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی هدف دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص و کارشناسی بود، چرا که در ابتدا کمبود کارشناس در حوزه‌های پزشکی، صنایع مهندسی  به لحاظ فنی وابسته به کارشناسان خارجی بودیم این ضرورت ایجاد شده بود که در مقطعی 10 تا 12 ساله با هدف تربیت نیروی انسانی وارد آموزش عالی شویم.

وی اضافه کرد: پس از طی این روند با شکل‌گیری تحصیلات تکمیلی حوزه‌های پژوهشی را در دانشگاه‌ها وارد کردیم و اساتید و دانشجویان  شروع به فعالیت پژوهشی کردند و در فاصله 10 ساله دانشگاه‌ها از آموزش محوری به آموزش و پژوهش تغییر کرد.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با بیان این نکته که در هشت سال گذشته فناوری‌ها، اختراعات، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است، اظهارکرد: دانشگاه‌ها در حال حاضر سهم خود را در تربیت نیروی انسانی انجام داده و این روزها به دلیل کاهش جمعیت، در دانشگاه‌های کوچک که از شهرهای بزرگ فاصله دارند با کاهش ورود دانشجو مواجه هستیم.

اعضای هیئت علمی می‌توانند در صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند

وی با بیان این نکته که یکی از راهکارهایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای معطل ماندن ظرفیت‌های دانشگاهی دارد ماموریت گرا کردن و رو آوردن به بخش‌های فناوری مانند مراکز رشد و پارک‌های فناوری است که به تدریج عملیاتی می‌شود، ادامه داد: یکی از اتفاقات در این حوزه همکاری دانشگاه با صنعت ،معدن و تجارت است به طوریکه با حرکت‌های داوطلبانه دانشگاه برای مشاوره‌های فکری و علمی و بدون تحمیل هزینه به بخش صنعت، این خواسته را محقق کنیم.

غلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد فرصت مطالعاتی اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع دکتری در صنعت توافق شده است که اعضای هیئت علمی می‌توانند در صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند تا با شرایط صنعت خاص مرتبط با رشته خود آشنایی بیشتر پیدا کرده و ایده، فکر و نظرهای جدید را به مجموعه انتقال دهند تا ارتباط مستمری بین اساتید و بخش صنعتی ایجاد شود.

هماهنگی با ارتش برای سربازی فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

وی با بیان این نکته که برای سربازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با ارتش هماهنگ شده است، افزود: طرحی با عنوان مهارت افزایی  در دانشجویان در حین تحصیل ایجاد شده است به این منظور که حس میشد فارغ التحصیلان در بخش اجرایی صنعت مستعد به کارگیری نیستند چرا که اساتید در دانشگاه‌ها معمولا علوم روز را ارائه می‌دهند اما در صنعت هنوز آن فناوری استفاده نشده است و این عدم همخوانی این تصورات را پیش آورده است و دانشجویان بیشتر به دنبال تحصیلات دکتری و جذب به عنوان اساتید هستندکه در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان دکتری زیاد است و جذب دانشگاه‌ها خیلی زیاد نیست.

وی با اشاره به ارزیابی طرح مهارت افزایی و کسب رضایت از نتایج اجرای این طرح ادامه داد: این طرح باعث شده است دانشجویان در مقاطع ارشد و کارشناسی به دنبال شغل باشند و ما نیز باید کمک کنیم به اشتغال مناسب دسترسی پیداکنند بر همین اساس کارگاه‌هایی در طرح مهارت افزایی در دانشگاه‌ها طراحی شده است که شرکت در دو کارگاه با هزینه دانشگاه امکان پذیر است و بعد از آن در صورت نیاز و علاقه دانشجو، با صرف هزینه برگزار می‌شود و بر این‌ اساس دانشجویان در هر رشته با مشاغل متناظر در آن رشته در بیرون و در بخش خصوصی و صنعت و دولتی آشنا کنند.

تدوین و اجرای برنامه جامع ارتباط با صنعت و اشتغال

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین و اجرای برنامه جامع ارتباط با صنعت و اشتغال، تصریح کرد: دانشگاه‌ها این نگاه را داشته‌اند که مسئولیتی در قبال  دانش آموخته پس از فارغ‌التحصیلی ندارند که با اجرای  این برنامه احساس مسئولیت به وجود آمده است.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد با وزرات کشور و سایر نهادها برای حل مسائل جامعه و هدایت پایان نامه‌ها به سمت حل مسائل و مشکلات و امتیاز گذاری برای آن‌ها، تاکید کرد: در حوزه‌های ارتباط با جامعه پروژه‌های کلان ملی مانند ورود به مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه را کلید زده‌ایم و بخش‌های توانمند دانشگاه‌های بزرگ را درگیر مسائل جامعه کرده‌ایم.

غلامی ادامه داد: پروژه بزرگی با سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری چندین دانشگاه در حال انجام است که کل مجموعه کلان کشور در زمینه‌های مختلف مشکلات زیست محیطی مانند ریزگردها و خشکسالی را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین با وزارت نفت چند قرارداد اکتشاف داریم که  براین اساس دانشگاه‌های سطح استان درگیر شده اند که قبلا اصولا مربوط به دانشگاه‌های مستقر در تهران می‌شد و مورد اعتراض دانشگاه‌های استان می‌شد. به عنوان مثال قرارداد ساخت دستگاه‌های استخراج نفت و افزایش راندمان استخراج با دانشگاه شهید چمران منعقد شده است.

وی افزود: همه دانشگاه‌ها با صنایع دفاع قراردادهای متعدد دارند و در کار تجهیزات صنایع دفاع در بخش‌های الکترونیک، مکانیک و... انجام شده و بیش از 1200 قرارداد و طرح در این رابطه انجام داده‌اند.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بابیان این که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به سمت همکاری با مجموعه‌های صنعتی و اجتماعی تحقیقاتی پیش می‌روند،عنوان کرد: برای حل مسائل جامعه حرکت جدی و وسیعی اتفاق افتاده است که به تدریج شاهد آثار مثبت در حل مشکلات خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حوزه بین‌الملل نیز دانشگاه‌ها تلاش‌های خوبی را داشتند و به لحاظ شاخص علمی در دنیا اساتید شناخته شده‌ای داریم و تعدادی اساتید تاثیرگذار در علوم جهانی هستند. همچنین دانشگاه‌های بزرگی در رده بندی دنیا داریم و در کنار این نخبه‌های ایرانی در دانشگاه‌های مختلف کار تحقیقاتی انجام می‌دهند که می‌تواند ظرفیت‌های داخلی را درکنار هموطنان و دانشمندان خارج از کشور کنار هم قرار دهد و علاوه بر نام و آوازه علمی منافع حاصل را در داخل کشور به کمک بگیریم.

غلامی با تاکید بر حمایت از دانشگاه‌های جوان فعال دارای ظرفیت مناسب در استان‌ها،گفت: ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها به معنای عمق بخشیدن به نقش و اثر است و اگر در دانشگاه‌های صنعتی توانمندی‌ها را تقویت کنیم نمود محلی و منطقه‌ای به نمود ملی تبدیل می‌شود و از تکرار مراکز مشابه جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به حمایت از رشته‌های جدید در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های تخصصی، تصریح کرد: دنیا به سمت علوم جدید می‌رود و نوآوری‌ها به سرعت اتفاق میافتد و برهمین اساس در حوزه برنامه ریزی وزارت چند صد عنوان درسی را تغییر دادیم و چندین دوره دانشگاه به دلیل به روز نبودن متوقف شده‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۳۳۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان